Juventud y Aislamiento Social Voluntario (hikikomori). Estudio de caso en la ciudad de Barcelona

dc.contributor
Universitat de Girona. Departament de Pedagogia
dc.contributor
Universitat de Girona. Institut de Recerca Educativa
dc.contributor.author
Coeli, Gianluca
dc.date.accessioned
2025-10-28T14:00:07Z
dc.date.issued
2025-09-05
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/695604
dc.description.abstract
ENG- This thesis examines the hikikomori phenomenon, understood as a form of extreme and voluntary social withdrawal, mainly involving young people who isolate themselves within the home for extended periods. Although the phenomenon originated in Japan, its growing presence in Europe has sparked interest in its causes and global implications. The research challenges the dominant interpretation of hikikomori as a psychiatric disorder, offering instead an alternative reading: a meaningful response to a society shaped by competitiveness, hyper-productivity, and a lack of spaces for youth vulnerability. In this sense, social withdrawal is not viewed as a pathology to be corrected, but as a form of dissent and resistance. The study is structured into four phases. First, it presents a critical review of the academic literature on hikikomori, revealing a notable lack of attention to the potential relationship between this phenomenon and educational settings. Second, it analyses the Educational Projects (PEC) of various secondary schools and vocational training centres in Barcelona. These documents often feature terms such as competences, work, quality, and enterprise, suggesting an increasing permeability of educational discourse to the neoliberal framework. This emphasis reflects a training model focused on productivity and market adaptation, which can create pressure and exclusion for students who do not identify with it
ca
dc.description.abstract
CAT- Aquesta tesi analitza el fenomen hikikomori, entès com una forma d’aïllament social extrem i voluntari protagonitzada principalment per joves que es reclouen a l’espai domèstic durant llargs períodes. Tot i tenir origen al Japó, la seva creixent presència a Europa ha generat interès sobre les seves causes i implicacions globals. La recerca qüestiona la visió predominant del hikikomori com un trastorn psiquiàtric i en proposa una lectura alternativa: una resposta significativa a una societat marcada per la competitivitat, l’hiperproductivitat i la manca d’espais per a la vulnerabilitat juvenil. L’aïllament es presenta, així, no com una patologia a corregir, sinó com una forma de dissidència i resistència. El treball s’estructura en quatre fases. En primer lloc, s’ofereix una revisió crítica de la literatura sobre el hikikomori, evidenciant l’escassa atenció a la relació entre aquest fenomen i l’àmbit educatiu. En segon lloc, s’analitzen els Projectes Educatius de Centre (PEC) de diversos instituts de Barcelona, on es detecta una presència destacada de termes com competències, treball o empresa, que reflecteixen una orientació formativa centrada en la productivitat i l’adaptació al mercat. Aquest marc pot generar pressió i exclusió per a l’alumnat que no s’hi identifica
ca
dc.format.extent
168 p.
ca
dc.language.iso
spa
ca
dc.publisher
Universitat de Girona
dc.rights.license
L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
ca
dc.rights.uri
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
*
dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.subject
Abandó dels estudis
ca
dc.subject
Abandono de los estudios
ca
dc.subject
School non-attendance
ca
dc.subject
Hikikomori
ca
dc.subject
Aïllament social voluntari
ca
dc.subject
Aislamiento social voluntario
ca
dc.subject
Social withdrawal
ca
dc.subject
Educació neoliberal
ca
dc.subject
Educación neoliberal
ca
dc.subject
Neoliberal education
ca
dc.subject
Empoderament radical
ca
dc.subject
Empoderamiento radical
ca
dc.subject
Radical empowerment
ca
dc.subject
Agència juvenil (psicologia)
ca
dc.subject
Agencia juvenil (psicología)
ca
dc.subject
Youth agency (psychology)
ca
dc.subject
Polítiques educatives
ca
dc.subject
Políticas educativas
ca
dc.subject
Education policies
ca
dc.title
Juventud y Aislamiento Social Voluntario (hikikomori). Estudio de caso en la ciudad de Barcelona
ca
dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.subject.udc
159.9
ca
dc.subject.udc
37
ca
dc.contributor.director
Planas Lladó, Anna
dc.contributor.director
Soler, Pere
dc.embargo.terms
12 mesos
ca
dc.date.embargoEnd
2026-09-05T02:00:00Z
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.description.degree
Programa de Doctorat en Educació
ca


Documentos

Este documento contiene ficheros embargados hasta el dia 05-09-2026

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)