Del transmedia storytelling al transmedia learning. Reflexions entorn l'ús de les narratives transmèdia com a estratègia didàctica

dc.contributor
Universitat de Girona. Departament de Pedagogia
dc.contributor
Universitat de Girona. Institut de Recerca Educativa
dc.contributor.author
Meyerhofer-Parra, Rafel
dc.date.accessioned
2023-12-11T10:01:54Z
dc.date.issued
2023-09-05
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/689511
dc.description.abstract
This doctoral thesis is the result of the conceptual and practical analysis of the uses of transmedia narratives in education. Storytelling, narration or the art of storytelling is a key element of human communication. In the new context of media ecologies, under the focus of the concepts of media convergence, participatory culture and collective intelligence described by Henry Jenkins, they describe a new media paradigm characterised by the shift from consumption to cultural prosumption. It is a new paradigm that the educational world has not wanted to waste and which has had a considerable development in what is known as transmedia storytelling, the application of these new media coordinates for didactic purposes. Through four articles, we analyse (1) the concept of transmedia narratives deployed in the field of education; (2) transmedia narrative practices: challenges, opportunities for improvement, and a characterisation of these; (3) how transmedia narratives incorporate universal design for learning; and finally, (4) how transmedia can be worked on didactically beyond transmedia narratives, with transmedia contentelling. The results show a strong influence of Jenkins' ideas, which set the framework from which transmedia storytelling is defined so far. However, a heterogeneous understanding of the terms 'transmedia' and 'story' is identified, leading to five emerging themes to discuss the misuses of transmedia storytelling; the media used; and the imitation of everyday life situations that develops with the application of transmedia storytelling in the educational context. The emerging themes allow us to visualise the complexities of a widely used conceptualisation of transmedia storytelling, which makes us reflect on how the term is used on the basis of evidence from the studies retrieved, and delve into the analysis of the misuses of the concept of transmedia storytelling, leading to the proposal of a classification of the different transmedia experiences
ca
dc.description.abstract
La present tesi doctoral és el resultat de l’anàlisi conceptual i pràctica dels usos de les narratives transmèdia en l’àmbit educatiu. L'storytelling, o narració, l'art d'explicar històries, és un element clau de la comunicació humana. En el nou context d'ecologies mediàtiques, sota el focus dels conceptes de convergència mediàtica, cultura participativa i intel·ligència col·lectiva que descriu Henry Jenkins, descriuen un nou paradigma mediàtic caracteritzat, a més a més pel pas del consum al prosum cultural. És un nou paradigma que el món educatiu no ha volgut desaprofitar i que ha tingut un desenvolupament considerable en allò que es coneix com a transmedia storytelling, l'aplicació amb finalitat didàctica d'aquestes noves coordenades mediàtiques. A través de quatre articles, s’analitza (1) el concepte de narratives transmèdia desplegat en l’àmbit educatiu; (2) les pràctiques de narratives transmèdia: reptes, oportunitats de millora, i una caracterització d’aquestes; (3) com les narratives transmèdia incorporen el disseny universal per l’aprenentatge; i per últim, (4) com didàcticament es pot treballar el transmèdia més enllà de les narratives transmèdia, amb el transmedia contenttelling. Els resultats mostren una gran influència de les idees de Jenkins, que estableix el marc a partir del qual es defineix fins ara la narració transmèdia. No obstant això, s'identifica una comprensió heterogènia dels termes "transmèdia" i "història", cosa que condueix a cinc temes emergents per debatre els usos erronis de la narració transmèdia; els mitjans utilitzats; i la imitació de situacions de la vida quotidiana que es desenvolupa amb l’aplicació de la narració transmèdia en el context educatiu. Els temes emergents permeten visualitzar les complexitats d'una conceptualització de narració transmèdia àmpliament utilitzada, fet que fa reflexionar sobre com s'utilitza el terme a partir de les proves dels estudis recuperats, i aprofundir en l'anàlisi dels usos erronis del concepte de narració transmèdia, fet que condueix a la proposta d'una classificació de les diferents experiències transmèdia
ca
dc.format.extent
136 p.
ca
dc.language.iso
eng
ca
dc.language.iso
cat
ca
dc.publisher
Universitat de Girona
dc.rights.license
L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
ca
dc.rights.uri
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
*
dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.subject
Narració transmèdia
ca
dc.subject
Narración transmedia
ca
dc.subject
Transmedia storytelling
ca
dc.subject
Cultura participativa
ca
dc.subject
Participatory culture
ca
dc.subject
Alfabetisme transmèdia
ca
dc.subject
Alfabetismo transmedia
ca
dc.subject
Transmedia literacy
ca
dc.subject
Disseny universal per a l'aprenentatge (DUA)
ca
dc.subject
Diseño universal para el aprendizaje (DUA)
ca
dc.subject
Universal design for learning (UD-L)
ca
dc.subject
Tecnologia educativa
ca
dc.subject
Tecnología educativa
ca
dc.subject
Educational tecnology
ca
dc.subject
Aprenentatge transmèdia
ca
dc.subject
Aprendizaje transmedia
ca
dc.subject
Transmedia learning
ca
dc.subject
Alfabetització mediàtica
ca
dc.subject
Alfabetización mediática
ca
dc.subject
New media literacy
ca
dc.subject
Competència digital
ca
dc.subject
Competencia digital
ca
dc.subject
Digital competence
ca
dc.subject
Educació secundària
ca
dc.subject
Educación secundaria
ca
dc.subject
Higher education
ca
dc.title
Del transmedia storytelling al transmedia learning. Reflexions entorn l'ús de les narratives transmèdia com a estratègia didàctica
ca
dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.subject.udc
316
ca
dc.subject.udc
373
ca
dc.subject.udc
80
ca
dc.contributor.director
González-Martínez, Juan
dc.embargo.terms
24 mesos
ca
dc.date.embargoEnd
2025-09-04T02:00:00Z
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.description.degree
Programa de Doctorat en Educació


Documents

This document contains embargoed files until 2025-09-04

This item appears in the following Collection(s)