El procés d'adquisició de la noció de VOLUM. Una recerca basada en la pràctica sobre les capacitats espacials i el pensament tridimensional, per al seu desenvolupament a l'Educació Primària

Autor/a

Pineda i Ricart, Rubèn

Director/a

Hernández, Fernando (Hernández Hernández)

Codirector/a

Cabezas Gelabert, Lino

Tutor/a

Hernández, Fernando (Hernández Hernández)

Data de defensa

2017-09-14

Pàgines

424 p.



Departament/Institut

Universitat de Barcelona. Facultat de Belles Arts

Resum

En aquesta tesi doctoral es dóna compte de la investigació respecte del procés d'adquisició de la noció de VOLUM, una recerca basada en la pràctica sobre les capacitats espacials i el pensament tridimensional, tenint per objectiu el desenvolupament de la Intel·ligència Múltiple Espacial a l'Educació Primària. La pràctica docent i la teoria acadèmica s'interrelacionen per investigar participativament amb els nens i les nenes de 6 i 7 anys. Mitjançant exercicis proposats en relació als seus dibuixos i les seves construccions, hem construït noves interpretacions d'aquests fenòmens. Aquest treball conclou amb recomanacions didàctiques i pedagògiques, recolzades en l'oferiment d'una teoria fonamentada, i en la seva inserció en relació a interpretacions prèvies: artístiques, psicològiques, neurocientífiques i matemàtiques.


This doctoral thesis gives an account of the investigation about the process of acquiring the notion of VOLUME, a practice-based research on spatial capacities and three-dimensional thinking, aiming the development of Spatial Multiple Intelligence in Primary Education. Teaching practice and academic theory engage to investigate collaborativelly with 6 to 7 years old's students. Thanks to proposed exercises in relation with their drawings and constructions, we have constructed new interpretations of these phenomena. This work concludes with didactic and pedagogical recommendations, supported by a grounded theory and its insertion in relation to previous interpretations: artistic, psychological, neuroscientific and mathematical.


En esta tesis doctoral se da cuenta de la indagación respecto al proceso de adquisición de la noción de VOLUMEN, una investigación basada en la práctica sobre las capacidades espaciales y el pensamiento tridimensional, teniendo como objetivo el desarrollo de la Inteligencia Múltiple Espacial en la Educación Primaria. La práctica docente y la teoría académica se interrelacionan para investigar participativamente con los niños y niñas de 6 a 7 años. Mediante ejercicios propuestos en relación a sus dibujos y a sus construcciones, hemos construido nuevas interpretaciones de estos fenómenos. Este trabajo concluye con recomendaciones didácticas y pedagógicas apoyadas en el ofrecimiento de una teoría fundamentada, y en su inserción en relación a interpretaciones previas: artísticas, psicológicas, neurocientíficas y matemáticas.

Paraules clau

Educació primària; Educación primaria; Primary education; Intel·ligència; Inteligencia; Intellect; Percepció del volum; Percepción del volumen; Volume perception; Percepció de l'espai; Percepción espacial; Space perception

Matèries

373 - Ensenyament primari i secundari

Àrea de coneixement

Ciències Humanes i Socials

Documents

RPiR_TESI.pdf

31.59Mb

 

Drets

L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/

Aquest element apareix en la col·lecció o col·leccions següent(s)