Retrat de l’orientació en les escoles de persones adultes de Catalunya. La veu dels protagonistes
llistat de metadades
Author
Director
Figuera Gazo, Pilar
Tey, Amèlia
Tutor
Tey, Amèlia
Date of defense
2025-05-23
Pages
629 p.
Department/Institute
Universitat de Barcelona. Facultat d'Educació
Abstract
[cat] En una societat que exigeix la necessitat de formar-se de manera permanent i presenta unes possibilitats de transició que cada vegada es multipliquen més (Manzanares i Sanz, 2018), l’orientació esdevé una acció educativa ineludible al llarg de la vida. De fet, comptar amb una orientació ajustada a les necessitats pot afavorir la persistència de les persones en la formació (Llanes et al., 2022; OECD, 2023) i impactar directament en la salut, el benestar, l’economia i la vida social i comunitària (ELGPN, 2015; UNESCO, 2017a). En aquesta línia, l’educació de persones adultes representa l’espai idoni per desenvolupar-la i possibilita l’orientació al llarg de la vida (lifelong guidance) i l’aprenentatge al llarg de la vida (lifelong learning), dues línies estratègiques actuals a escala internacional (CEDEFOP et al., 2019; UNESCO, 2017a). Des d’aquesta perspectiva, l’orientació pot focalitzar en els aspectes clau de la trajectòria de la persona, les necessitats i els condicionants (Llanes-Ordóñez et al., 2025). Aquesta recerca té com a voluntat última conèixer i aprofundir en la realitat de l'orientació a les escoles de persones adultes a Catalunya des de la perspectiva dels protagonistes per destacar els elements que la configuren i formular línies d’actuació i millora. L'estudi identifica els punts forts i les necessitats emergents i suggereix unes propostes per a les decisions polítiques i pràctiques. L’objectiu principal és conèixer la realitat de l’orientació a les escoles de persones adultes, amb els següents objectius específics: a) indagar en les concepcions i les creences respecte a l'orientació dels agents que intervenen en les escoles de persones adultes; b) descriure el perfil d’estudiants de les escoles de persones adultes i les seves necessitats; c) identificar les característiques de l’orientació en les escoles de persones adultes; d) situar els factors que influeixen en el funcionament de l’orientació; i e) analitzar les propostes que fan els professionals respecte a l’orientació a les escoles de persones adultes. L’anàlisi teòrica conté els aspectes principals d’aquesta recerca: l’educació de persones adultes, l’aprenentatge al llarg de la vida i l’orientació. Així, s’aprofundeix en l’educació de persones adultes i l’aprenentatge al llarg de la vida en el context internacional, espanyol i català. També en la perspectiva actual de l’orientació al llarg de la vida, amb la importància del context i els efectes en les oportunitats de les persones joves i adultes, així com en la descripció de l’orientació en el sistema educatiu i a les escoles de persones adultes. El disseny metodològic d’aquest estudi possibilita l'aproximació al fenomen des d’una perspectiva holística i comprensiva. Per recollir diverses veus dels participants de les escoles de persones adultes, s’opta per la metodologia qualitativa. La informació es recopila mitjançant dos grups de discussió amb professionals (un, d’agents educatius interns, i l’altre, d’agents externs) i onze entrevistes a estudiants. S’empren dos taulers digitals com a eina complementària als grups de discussió, i la tècnica del fotollenguatge com a suport a les entrevistes. Això implica fer un procés d’anàlisi diferenciat per a cada tipus d’informació, ja que considera tant contingut textual (transcripcions) com gràfic (imatges). L'anàlisi de contingut de la informació s’ha realitzat amb el suport del programari Atlas.ti. Els resultats mostren les concepcions complementàries de l’orientació que tenen els agents educatius interns i els agents externs de les escoles de persones adultes, amb diversos punts d’unió amb les tendències actuals de l’orientació al llarg de la vida. A més, s’ofereix una panoràmica de la realitat de l’orientació en aquests centres educatius, amb la descripció del perfil heterogeni d’estudiants i les seves necessitats, les característiques organitzatives i les pràctiques d’orientació i els agents que les desenvolupen, els factors que influeixen en el funcionament de l’orientació i l’anàlisi de les propostes que fan els seus professionals. Finalment, els resultats porten a establir un conjunt de propostes i recomanacions per oferir un marc de referència de l’orientació alineat amb l’aprenentatge al llarg de la vida, i així, contribuir a la millora de l’orientació en les escoles de persones adultes de Catalunya.
[eng] Today’s society demands continuous training and shows increasingly diverse transition opportunities (Manzanares & Sanz, 2018). In that way, guidance becomes an essential educational action throughout life. In fact, if guidance is adjusted to individual needs, it can promote persistence in education (Llanes et al., 2022; OECD, 2023) and directly impact on health, well-being, economy, and social and community life (ELGPN, 2015; UNESCO, 2017a). In this point, adult education represents a space for its development. It enables either lifelong guidance and lifelong learning—two key strategic priorities at the international level (CEDEFOP et al., 2019; UNESCO, 2017a). From this perspective, guidance can focus on personal trajectory, needs, and determining factors (Llanes-Ordóñez et al., 2025). This research aims to know and delve into the reality of guidance in adult education schools in Catalonia from the perspective of its main actors. The intention is to highlight the elements that configure it and formulate some lines of action. The study identifies strengths and emerging needs and suggests proposals for policy and practice decisions. The main goal is to know the reality of guidance in adult education schools, with the following specific goals: a) to investigate the conceptions and beliefs about guidance by the actors involved in adult education schools; b) to describe the profile of adult education students and their needs; c) to identify the characteristics of guidance in adult education schools; d) to determine the factors that are influencing the functioning of guidance; and e) to analyse the professionals' suggestions regarding guidance in adult education schools. The theoretical analysis includes the key subjects of this research: adult education, lifelong learning, and guidance. It explores adult education and lifelong learning within international, Spanish, and Catalan contexts. Additionally, it examines the current perspective on lifelong guidance, emphasizing the importance of context in guidance processes, and the effects on opportunities for young people and adults. Furthermore, it describes guidance within the education system and in adult education schools. The methodological design of this study enables a holistic and comprehensive approach to the phenomenon. With a view to have diverse perspectives from participants in adult education schools, a qualitative methodology is chosen. The information is collected by two focus groups with professionals—one with internal educational agents and another with external agents—and interviews to eleven students. Two digital boards are used as a complementary tool for the focus groups, and the photolanguage technique as a support for the interviews. This approach requires different analytical processes for each type of information: textual content (transcriptions) and visual content (images). The content analysis was done using Atlas.ti software. The results reveal the complementary conceptions of guidance by internal educational agents and external agents in adult education schools. There are several connections with current tendencies in lifelong guidance. Additionally, the study provides an overview of the reality of guidance in these schools, detailing the diverse student profiles and their needs, the organizational characteristics and guidance practices, the professionals involved, the factors influencing in the implementation of guidance, and the analysis of the suggestions from the professionals. Finally, the findings lead to offer some proposals and recommendations to establish a guidance framework in line with lifelong learning. This contributes to improve guidance services in adult education schools in Catalonia.
Keywords
Educació d'adults; Educación de adultos; Adult education; Educació permanent; Educación permanente; Continuing education; Orientació professional; Orientación profesional; Vocational guidance; Justícia social; Justicia social; Social justice
Subjects
374 - Education and training out of school. Further education
Knowledge Area
Note
Programa de Doctorat en Educació i Societat
Recommended citation
Rights
This item appears in the following Collection(s)
Facultat d'Educació [304]



