La inclusión de estudiantes con discapacidad visual en el aula de música. Aspectos clave en la formación del profesorado
llistat de metadades
Author
Director
Viladot, Laia
Date of defense
2022-01-28
Pages
148 p.
Doctorate programs
Universitat Autònoma de Barcelona. Programa de Doctorat en Educació
Abstract
La present tesi doctoral explora els aspectes que intervenen en la formació del professorat de música per a la inclusió de l'alumnat amb discapacitat visual. Les diferents publicacions que formen part d'aquest compendi examinen els recursos de l'aula i els suports considerats essencials per fer possible la inclusió dins l'aula de música. De la mateixa manera, es presenten els aspectes que s'han considerat clau en els programes de formació del professorat en aquest àmbit. Aquesta investigació es basa en la convicció que és possible fomentar una educació musical inclusiva de qualitat per a l'alumnat amb discapacitat visual. Perquè això sigui possible, cal que el professorat de música, com a principal responsable de la inclusió dins l'aula, tingui coneixement de les eines disponibles per a la inclusió i estigui completament preparat per satisfer les necessitats particulars derivades de la discapacitat visual en el context específic de l'educació musical. Per aquest motiu, la present tesi doctoral se centra en l'anàlisi dels diferents elements que s'han de tenir en compte en la formació del professorat de música, de manera que el professorat pugui adquirir les eines necessàries per treballar de manera independent en contextos d'educació musical inclusiva. Per dur a terme aquesta investigació, s'han analitzat punts de vista complementaris: a) especialistes en l'àmbit de l'educació musical per a persones amb discapacitat visual; b) un músic cec que va passar per les diferents etapes de l'educació musical (classes particulars i conservatoris de grau mitjà i superior); c) professors de música amb experiència treballant amb aquests estudiants; i d) les percepcions dels professors que participen en un curs per a la inclusió en aquest camp. També es van analitzar documents sobre aquest tema, amb experiències de professors, especialistes i estudiants amb discapacitat visual. A més, es van examinar documents amb informació sobre les pedagogies musicals actives del segle XX, fent una comparació d'aquesta informació amb el cas real d'un dels professors experimentats. La recollida de dades es va dur a terme mitjançant entrevistes semiestructurades, qüestionaris oberts i revisions bibliogràfiques. El processament de dades va ser essencialment qualitatiu-interpretatiu, utilitzant la Grounded Theory, l'anàlisi qualitativa de contingut i l'anàlisi qualitativa de documents. Les contribucions més rellevants d'aquesta tesi són la classificació en categories dels recursos d'ensenyament-aprenentatge i els suports que intervenen en la inclusió. Així mateix, es presenta una categorització i descripció dels recursos que es considera necessari proporcionar en una formació de professors de música d'aquest tipus, i es caracteritza els procediments que es consideren eficaços en els programes de formació del professorat per a la inclusió d'estudiants amb discapacitat visual.
La presente tesis doctoral explora los diferentes aspectos que intervienen en la formación al profesorado de música para la inclusión de estudiantes con discapacidad visual. Las diferentes publicaciones que forman parte del compendio de la tesis examinan los recursos de aula y los apoyos considerados como indispensables para que pueda haber inclusión en el aula de música y, de igual manera, muestran los aspectos que resultan clave en los programas de formación al profesorado en este ámbito. Esta investigación parte de la convicción de que es posible promover una educación musical inclusiva de calidad para el alumnado con discapacidad visual. Para que esto sea posible es necesario que el profesorado de música, como primer responsable de la inclusión en el aula, tenga conocimiento sobre las diferentes herramientas disponibles para la inclusión y que, además, cuente con una preparación que le permita atender a las necesidades propias derivadas de la discapacidad visual en el contexto específico de la educación musical. Por este motivo, la presente tesis se centra en analizar los diferentes elementos que han de ser tenidos en cuenta en la formación del profesorado de música, de manera que el profesorado pueda adquirir las herramientas necesarias para trabajar de manera autónoma con este alumnado en el contexto del aula de música inclusiva. Para llevar a cabo esta investigación se analizaron los puntos de vista complementarios de: a) especialistas en el ámbito de la educación musical para personas con discapacidad visual; b) un músico ciego que pasó por las distintas etapas de la educación musical (clases particulares y conservatorios medio y superior); c) docentes de música con experiencia trabajando con estos alumnos; y d) las percepciones de los profesores participantes en una formación para la inclusión de este alumnado. También se analizaron documentos sobre esta temática, con experiencias de profesores, especialistas y estudiantes con discapacidad visual. Adicionalmente, se examinaron documentos con información sobre las pedagogías activas de educación musical del siglo XX, haciendo una comparación de esta información con el caso real de una de las profesoras experimentadas. La recogida de datos se realizó a través de entrevistas semi-estructuradas, cuestionarios abiertos y revisiones bibliográficas. El tratamiento de datos es básicamente cualitativo-interpretativo, empleando la Grounded Theory, el análisis cualitativo de contenido y el análisis cualitativo de documentos. Las aportaciones más relevantes de esta tesis tienen que ver con la clasificación en categorías de los distintos recursos de enseñanza-aprendizaje y de los apoyos que intervienen en la inclusión. Asimismo, se categorizan y describen los recursos que es necesario transmitir en una formación para el profesorado de música en este contexto, y se caracterizan los procedimientos que resultan efectivos para la inclusión de alumnos con discapacidad visual.
The present dissertation explores the aspects that are involved in the music teachers’ training for the inclusion of students with visual impairments. The different publications that make part of this compendium examine the classroom resources and the supports considered as essential to make inclusion possible within the music classroom. In the same way, are presented the aspects that have been found to be key in teacher training programs in this area. This research is based on the conviction that it is possible to foster a quality inclusive music education for pupils with visual impairments. For this to be possible, it is necessary that music teachers, as the holders of primary responsibility for the inclusion within the classroom, have knowledge about the available tools for inclusion and be prepared thoroughly in order to meet the particular needs derived from visual impairment in the specific context of music education. For this reason, the present dissertation focuses on analysing the different elements that should be taken into consideration in music teacher training, so that teachers are able to acquire necessary tools for working independently within inclusive music education contexts. In order to carry out this research, complementary points of view were analysed: a) specialists in the ambit of music education for people with visual impairments; b) a blind musician that passed through the different stages of music education (private lessons and conservatories of average and superior degree); c) music teachers with experience working with these students; and d) the perceptions of teachers participating in a course for the inclusion in this field. Documents about this topic were also analysed, with experiences of teachers, specialists and students with visual disabilities. Additionally, documents with information about the active music pedagogies of the 20th Century were examined, making a comparison of this information with the real case of one of the experienced teachers. The data collection was carried out by means of semi-structured interviews, open questionnaires and literature reviews. The data processing was essentially qualitative-interpretative, using the Grounded Theory, the qualitative content analysis and the qualitative document analysis. The most relevant contributions of this dissertation are the classification in categories of the teaching-learning resources and the supports that are involved in inclusion. Likewise, a categorization and description is presented of the resources found necessary to be provided in a music teachers’ training of this kind, and a characterisation is done of the procedures found to be effective in teacher training programs for the inclusion of students with visual impairments.
Keywords
Discapacitat visual; Educació musical; Recursos pedagògics; Discapacidad visual; Educación musical; Recursos pedagógicos; Visual impairment; Music education; Teaching resources
Subjects
37 – Education. Training. Leisure time



