Construcción y Desarrollo del Conocimiento Didáctico del Contenido en docentes del área de Administración de Empresas en Instituciones de Educación Superior
llistat de metadades
Director
Gallizo Larraz, José Luis
Date of defense
2025-10-06
Pages
106 p.
Department/Institute
Universitat de Lleida. Departament d'Economia i Empresa
Abstract
El present treball busca analitzar el Coneixement Didàctic del Contingut, els seus significats i processos de construcció entre docents de l'àrea d'administració d'empreses en institucions d'educació superior. Aquest concepte s'entén com l'habilitat dels docents per convertir els seus coneixements tècnics en temes comprensibles per als seus estudiants, convertint-se en un element crucial per als programes de formació docent. Es va dur a terme una revisió sistemàtica d'antecedents teòrics, de recerca i dels programes de formació implementats en l'educació superior a Xile; la discussió i contrastació d'aquests elements permeten revelar perspectives integrals i integradores per a la investigació del fenomen. Posteriorment, es va fer una anàlisi crítica entre el concepte de la Transposició Didàctica com un element present al currículum universitari de les escoles de formació docent, i el Coneixement Didàctic del Contingut absent d'aquest, en termes de la seva fonamentació epistemològica; amb l'objectiu d'evidenciar tensions, semblances, diferències i complementarietats. A continuació, es va realitzar un anàlisi de caràcter qualitatiu, un enfocament crític-hermenèutic emergent i flexible a partir d'entrevistes amb set informants clau d'una institució d'educació superior xilena. L'últim article que es presenta és un estudi quantitatiu transversal que busca identificar el procés de desenvolupament del Coneixement Didàctic del Contingut entre els 120 professors que imparteixen classes a l'àrea estudiada, en els 15 Centres de Formació Tècnica Estatals de Xile. En els treballs exposats es constata que els programes de formació docent actuals no incorporen el Coneixement Didàctic del Contingut com a part de les matèries a tractar en el seu currículum formatiu. No obstant això, els docents reconeixen la importància d'aquest en la seva pràctica docent i assenyalen a més que és possible desenvolupar-lo a través del diàleg i l'intercanvi d'experiències amb altres professionals.
El presente trabajo busca analizar el Conocimiento Didáctico del Contenido, sus significados y procesos de construcción en docentes del área de administración de empresas en instituciones de educación superior. Este concepto se entiende como la habilidad de los docentes para convertir sus conocimientos técnicos en temas comprensibles para sus estudiantes, convirtiéndose en un elemento crucial para los programas de formación docente. Se realizó una revisión sistemática de antecedentes teóricos, de investigación y de los programas de formación implementados en educación superior en Chile; cuya discusión y contrastación permite revelar perspectivas integrales e integradoras para la investigación del fenómeno. Posteriormente se hizo un análisis crítico entre el concepto de la Transposición Didáctica como un elemento presente en el currículum universitario de las escuelas de formación docente, y el Conocimiento Didáctico del Contenido ausente de éste, en términos de su fundamentación epistemológica; con el objetivo de evidenciar tensiones, semejanzas, diferencias y complementariedades. Luego se hizo un análisis de carácter cualitativo, una aproximación crítico-hermenéutica de carácter emergente y flexible a partir de entrevistas enfocadas a siete informantes clave de una institución de educación superior chilena. El último artículo que se presenta es un estudio cuantitativo transversal que busca identificar el proceso de desarrollo del Conocimiento Didáctico del Contenido entre los 120 profesores que imparten clases en el área estudiada, en los 15 Centros de Formación Técnica Estatales de Chile. En los trabajos expuestos se constata que los programas de formación docente actuales no incorporan el Conocimiento Didáctico del Contenido como parte de las materias a tratar en su currículo formativo. Sin embargo, los docentes reconocen la importancia de éste en su práctica docente, señalan además que es posible desarrollarlo a través del diálogo y el intercambio de experiencias con otros profesionales.
The present study aims to analyze the Pedagogical Content Knowledge (PCK), its meanings, and construction processes among faculty in the field of business administration at higher education institutions. This concept is understood as the educators' ability to translate their technical knowledge into comprehensible topics for their students, becoming a crucial element for teacher training programs. A systematic review of theoretical backgrounds, research, and training programs implemented in higher education in Chile was conducted; the discussion and contrasting of these elements reveal comprehensive and integrative perspectives for investigating the phenomenon. Subsequently, a critical analysis was performed between the concept of Didactic Transposition, as a component of the university curriculum in teacher training schools, and the absence of Pedagogical Content Knowledge, in terms of its epistemological foundations, with the aim of highlighting tensions, similarities, differences, and complementarities. A qualitative analysis followed, employing a critical-hermeneutic approach that is emergent and flexible, based on interviews with seven key informants from a Chilean higher education institution. The final article presented is a cross-sectional quantitative study that seeks to identify the development process of Pedagogical Content Knowledge among 120 teachers who teach in the studied area across 15 State Technical Training Centers in Chile. The studies presented confirm that current teacher training programs do not incorporate Pedagogical Content Knowledge as part of the curriculum. However, educators acknowledge its importance in their teaching practice and indicate that it can be developed through dialogue and the exchange of experiences with other professionals.
Keywords
Coneixement didàctic del contingut; Formació docent; Formació pedagògica; Conocimiento didáctico del contenido; Formaicón docente; Formación pedagógica; Pedagogical content knowledge; Teacher training; Pedagogical training
Subjects
378 - Higher education. Universities
Knowledge Area
Recommended citation
Rights
ADVERTIMENT. Tots els drets reservats. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.


