L’acció dels professionals de joventut: una anàlisi de les dinàmiques i els impactes comunitaris de la participació juvenil

dc.contributor
Universitat de Girona. Departament de Pedagogia
dc.contributor.author
Sala Torrent, Mireia
dc.date.accessioned
2025-10-15T14:58:29Z
dc.date.issued
2025-07-29
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/695501
dc.description.abstract
ENG- This research analyses youth participation in the community sphere as a central element for empowerment. The thesis examines the contribution of socio-educational professionals to the promotion of community-based youth participation, with the aim of fostering collective empowerment. The three studies that make up the research address the relationship between community youth participation and the work of professionals who engage directly with young people. The first study shows that socio-educational projects with a focus on youth empowerment tend to concentrate on the development of individual skills, without sufficiently addressing the collective dimension of empowerment, such as participation or community identification. We consider this to be partly due to the increasing influence of individualism — also present in socio-educational practices — and to the lack of reflective time within educational teams, which hinders their ability to take a critical stance on their own work. The second study focuses on the barriers encountered by youth professionals when promoting community participation. Key obstacles include adults’ resistance to sharing decision-making power and the appropriation of the concept of participation by public administrations, which often use it instrumentally. The third study explores how young people describe participation through their life stories. The study highlights how their concept of participation is tied to recognition within formally established spaces and disconnected from collective involvement in favour of individual engagement
ca
dc.description.abstract
CAT- Aquesta investigació analitza la participació juvenil en l’àmbit comunitari com a element central per a l’empoderament. La tesi es pregunta per la contribució dels professionals de l’acció socioeducativa en el foment de la participació juvenil comunitària, amb l’objectiu de contribuir a l’empoderament col·lectiu. Els tres estudis que constitueixen la recerca aborden la relació entre la participació juvenil en l’àmbit comunitari i l’acció dels professionals que treballen directament amb persones joves. El primer estudi revela que els projectes socioeducatius amb voluntat d’empoderament juvenil solen limitar-se a fomentar habilitats individuals, sense abordar profundament variables de la dimensió col·lectiva del concepte, com la participació o la identificació comunitària. Considerem que això es deu, en part, a la influència de l’individualisme creixent, també en les formes d’intervenció socioeducativa, i a la manca de temps de reflexió per part dels equips educatius, cosa que els dificulta ser crítics amb la seva tasca. El segon estudi se centra en les barreres que els professionals de joventut es troben a l’hora de promoure una participació juvenil en l’àmbit comunitari. Destaquen les resistències dels adults a compartir poder de decisió i l’apropiació del concepte de participació per part de les administracions públiques, que sovint l’instrumentalitzen. El tercer estudi s’enfoca en com els joves descriuen la participació des de les seves biografies. L’estudi mostra la relació entre el concepte de participació de la joventut i el reconeixement en espais formalment reconeguts, i la desconnexió d’aquesta definició de les formes d’implicació col·lectiva a favor de la implicació individual
ca
dc.format.extent
234 p.
ca
dc.language.iso
eng
ca
dc.language.iso
cat
ca
dc.publisher
Universitat de Girona
dc.rights.license
L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
ca
dc.rights.uri
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
*
dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.subject
Participació juvenil
ca
dc.subject
Participación juvenil
ca
dc.subject
Youth participation
ca
dc.subject
Professionals de joventut
ca
dc.subject
Profesionales de juventud
ca
dc.subject
Youth work
ca
dc.subject
Empoderament col·lectiu
ca
dc.subject
Empoderamiento colectivo
ca
dc.subject
Collective empowerment
ca
dc.subject
Comunitat
ca
dc.subject
Comunidad
ca
dc.subject
Community
ca
dc.subject
Polítiques de joventut
ca
dc.subject
Políticas de juventud
ca
dc.subject
Youth policies
ca
dc.subject
Joves
ca
dc.subject
Jóvenes
ca
dc.subject
Young people
ca
dc.title
L’acció dels professionals de joventut: una anàlisi de les dinàmiques i els impactes comunitaris de la participació juvenil
ca
dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.subject.udc
316
ca
dc.contributor.director
Planas Lladó, Anna
dc.contributor.tutor
Monseny Martínez, Myrte
dc.embargo.terms
6 mesos
ca
dc.date.embargoEnd
2026-01-25T02:00:00Z
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.description.degree
Programa de Doctorat en Educació
ca


Documents

This document contains embargoed files until 2026-01-25

This item appears in the following Collection(s)