Valores personales e inteligencia emocional en el deporte mexicano, de la revisión a la evaluación empírica
llistat de metadades
Autor/a
Director/a
López Walle, Jeanette Magnolia
Cantu Berrueto, Abril
Ramis Laloux, Yago
Tutor/a
Ramis Laloux, Yago
Data de defensa
2025-07-14
Pàgines
113 p.
Programa de doctorat
Universitat Autònoma de Barcelona. Programa de Doctorat en Psicologia de la Salut i de l'Esport
Resum
La psicologia de l'esport busca promoure el benestar general de les i els esportistes, així com reduir els diferents comportaments i fenòmens nocius que es produeixen en l'esport. Per tal d'entendre aquests fenòmens, l'estudi dels valors personals des de la psicologia social de l'esport, però també l'anàlisi de la intel·ligència emocional, ha permès aprofundir en aspectes socials del comportament esportiu. L'evidència empírica respecte a ambdues variables ha demostrat que estan relacionades amb el benestar personal i les relacions personals satisfactòries. No obstant això, aquestes variables es consideren culturalment situades, per la qual cosa cal adaptar els instruments a les diferents realitats socioculturals. Actualment a Mèxic hi ha poca evidència científica sobre valors en el context esportiu, així com sobre la intel·ligència emocional. L'objectiu d'aquesta tesi va consistir en proporcionar evidències per a l'avaluació empírica dels valors personals i la intel·ligència emocional en el context esportiu mexicà. La investigació consisteix en estudis de revisió, amb una revisió sistemàtica i una anàlisi cienciomètrica; i estudis empírics, amb un enfocament quantitatiu, de disseny transversal en una població mexicana de persones majors de 18 anys, tant en la població general com en esportistes de diferents nivells de rendiment. Es va dur a terme la validació de les versions mexicanes del Qüestionari de Retrat de Valors - 57 i del Qüestionari d'Intel·ligència Emocional Tret Versió Curta. Posteriorment, es van proposar les versions curtes, d'acord amb el mètode Màxima Informació, Mínima Molèstia, que finalment es va aplicar en esportistes. Les versions mexicanes d'ambdós instruments van mostrar propietats psicomètriques adequades, igual que les versions curtes. Els valors d'obertura al canvi, la conservació i l'automillora van mostrar diferències significatives en comparar entre esportistes i no esportistes; i l'avaluació de la intel·ligència emocional tret no va mostrar diferències en comparar segons el gènere.
Desde la psicología del deporte se busca favorecer el bienestar integral de las y los deportistas, así como disminuir distintas conductas y fenómenos dañinos que tienen lugar en el deporte. Para la comprensión de dichos fenómenos el estudio de los valores personales desde la psicología social del deporte, pero también el análisis de la inteligencia emocional ha permitido profundizar en aspectos sociales del comportamiento deportivo. La evidencia empírica respecto a ambas variables ha mostrado que éstas se relacionan con el bienestar personal y con las relaciones personales satisfactorias. Sin embargo, estas variables se consideran culturalmente situadas por lo que resulta necesario adaptar instrumentos a diferentes realidades socioculturales. Actualmente en México es poca la evidencia científica respecto a los valores en el contexto deportivo, así como sobre la inteligencia emocional rasgo. El objetivo de esta tesis consistió en facilitar evidencia para la evaluación empírica sobre los valores personales e inteligencia emocional en el contexto deportivo mexicano. La investigación consiste en estudios de revisión, con una revisión sistemática y un análisis cienciométrico; y estudios empíricos, con un enfoque cuantitativo, de diseño transversal en población en México de personas mayores de 18 años tanto en población general como en deportistas de distintos niveles de rendimiento. Se realizó la validación de las versiones mexicanas del Cuestionario de Retrato de Valores- 57 y el Cuestionario de Inteligencia Emocional Rasgo Versión Corta. Posteriormente se propusieron las versiones cortas, de acuerdo con el método Máxima Información, Mínima Molestia, que finalmente se aplicó en deportistas. Las versiones mexicanas de ambos instrumentos mostraron propiedades psicométricas adecuadas, y de igual forma lo hicieron las versiones cortas. Identificando que los valores de apertura al cambio, conservación y automejora mostraron diferencias significativas al comparar entre deportistas y no deportistas; y que la evaluación de inteligencia emocional rasgo no mostró diferencias al comparar en función del género.
Sport psychology seeks to promote athletes' overall well-being and to address different harmful behaviours and phenomena that occur in sport. To understand these phenomena, studying personal values through the lens of social psychology of sport, alongside the analysis of emotional intelligence, has contributed to deeper understanding of the social aspects of sports behaviour. Empirical evidence regarding both variables has shown that they are related to personal well-being and satisfactory personal relationships. However, these variables are considered culturally situated, so it is necessary to adapt instruments to different sociocultural realities. Within the context of Mexico, there is currently a lack of scientific evidence regarding personal values and trat emotional intelligence. The aim of this thesis was to provide evidence for the empirical evaluation of personal values and emotional intelligence in the Mexican sports context. The research consists of review studies, with a systematic review and a scientometric analysis; and empirical studies, with a quantitative approach and cross-sectional design in a Mexican population of people over 18 years of age, both in the general population and in athletes of different competitive levels. The validation of the Mexican versions of the Values Portrait Questionnaire 57 and the Trait Emotional Intelligence Questionnaire Short Version was carried out. Subsequently, the short versions were proposed, according to the Maximum Information, Minimum Disturbance method and were ultimately applied with athletes. The Mexican versions of both instruments showed adequate psychometric properties, as did the short versions. The values of openness to change, conservation and self-improvement showed significant differences when comparing athletes with non-athletes; and the evaluation of trait emotional intelligence showed no differences when comparing according to gender.
Paraules clau
Valors socials; Personal values; Valores sociales; Intel·ligència emocional; Emotional intelligence; Inteligencia emocional; Psicologia de l'esport; Sport psychology; Psicología del deporte
Matèries
159.9 - Psicologia



