La transición a la vida adulta de la juventud tutelada y extutelada: desafíos, recursos de apoyo y preparación para la emancipación

Author

Sanz Escutia, Clara

Director

Arnau, Laura

Sala Roca, Josefina

Date of defense

2023-03-24

Pages

370 p.



Doctorate programs

Universitat Autònoma de Barcelona. Programa de Doctorat en Educació

Abstract

Antecedents La transició a la vida adulta no és només el pas de l’adolescència a l’adultesa, sinó que es constitueix com una etapa de la vida en si mateixa plena de reptes. Si la transició ja és de per si un repte per als joves que compten amb el suport de les seves famílies, encara ho és més per als joves extutelats que, en la majoria dels casos, no compten amb aquests suports. Els recursos de suport a l’emancipació de la joventut exutelada són fonamentals per millorar les possibilitats d’èxit durant aquesta etapa. Mètode i resultats La tesi s’organitza en 4 subestudis. Al primer subestudi es va realitzar una revisió de literatura d’abast (scoping review) amb la finalitat d’identificar els factors, els reptes i les dificultats associades al procés de transició a la vida adulta de la joventut extutelada. Es van seleccionar un total de 155 estudis. Els resultats van mostrar que la joventut tutelada afronta la transició amb nombrosos reptes i dificultats. L’adversitat viscuda, el tipus d’acolliment, l’estabilitat durant el pas pel sistema de protecció, el suport social, tant formal com informal, la participació en activitats de preparació per a la vida adulta i certes característiques personals són els factors principals que es relacionen amb els resultats dels joves durant aquesta etapa. Al segon subestudi es van comparar els recursos, programes i serveis de suport a la transició de la joventut tutelada i extutelada entre Catalunya i Andalusia. Es va fer una anàlisi documental i es va contrastar la informació obtinguda a través de 19 entrevistes semiestructurades a informants clau. Els resultats van mostrar que Catalunya es caracteritza per oferir als joves més suport econòmic i d’habitatge, mentre que Andalusia posa el focus en l’acompanyament a la inserció sociolaboral. A totes dues comunitats la durada dels recursos és limitada en el temps i l’accés està subjecte al compliment dels requisits establerts. Al tercer subestudi es va descriure i comparar el procés d’acompanyament socioeducatiu en els recursos de transició a la vida adulta a Andalusia i Catalunya, i es van analitzar les dificultats, necessitats i reptes dels professionals que hi treballen. Es van fer entrevistes semiestructurades a 19 professionals dels recursos d’habitatge i orientació laboral de les dues comunitats. Els resultats van mostrar que el procés d’acompanyament i de seguiment és similar, tot i que a Andalusia té més pes l’orientació sociolaboral. La manca de temps per treballar amb els joves, crear un vincle emocional amb ells, i la dificultat per comunicar-se amb els joves migrats són les dificultats més rellevants amb les quals es troben els professionals. Al quart i darrer subestudi es va descriure el perfil dels joves migrats no acompanyats que estaven a punt de sortir del sistema de protecció a Catalunya, es va analitzar com és el seu pas pel sistema de protecció i la preparació amb la qual comptaven per afrontar el procés de transició a la vida adulta. Les dades procedeixen del projecte CALEAMI, un estudi longitudinal sobre la transició a la vida adulta de la joventut extutelada a Catalunya. Es van fer entrevistes estructurades a 90 joves migrats sols. Els resultats van mostrar que a preparació amb què compten per afrontar la vida adulta és escassa i insuficient. Conclusions Es posa de manifest la necessitat d’allargar el suport que reben els joves més enllà dels 18 anys, i fomentar que generin xarxes informals de suport al territori. També de fer una preparació per a la vida adulta més intensiva i millorar les seves oportunitats formatives perquè puguin afrontar la transició a la vida adulta amb èxit.


Antecedentes La transición a la vida adulta no es solamente el paso de la adolescencia a la adultez, sino que se constituye como una etapa de la vida en sí misma llena de retos. Si la transición ya es per se un reto para los jóvenes que cuentan con el apoyo de sus familias, todavía lo es más para los jóvenes extutelados que, en la mayoría de los casos, no cuentan con dichos apoyos. Los recursos de apoyo a la emancipación de la juventud exutelada son fundamentales para mejorar sus posibilidades de éxito durante esta etapa. Método y resultados La tesis se organiza en 4 sub-estudios. En el primer sub-estudio se realizó una revisión de literatura de alcance (scoping review) con la finalidad de identificar los factores, los retos y las dificultades asociadas al proceso de transición a la vida adulta de la juventud extutelada. Se seleccionaron un total de 155 estudios. Los resultados mostraron que la juventud tutelada afronta la transición con numerosos retos y dificultades. La adversidad vivida, el tipo de acogimiento, la estabilidad durante su paso por el sistema de protección, el apoyo social, tanto formal como informal, la participación en actividades de preparación para la vida adulta y ciertas características personales son los factores principales que se relacionan con los resultados de los jóvenes durante esta etapa. En el segundo sub-estudio se compararon los recursos, programas y servicios de apoyo a la transición de la juventud tutelada y extutelada entre Catalunya y Andalucía. Se realizó un análisis documental y se contrastó la información obtenida a través de 19 entrevistas semiestructuradas a informantes clave. Los resultados mostraron que Cataluña se caracteriza por ofrecer a los jóvenes mayor apoyo económico y de vivienda, mientras que Andalucía pone el foco en el acompañamiento a la inserción sociolaboral. En ambas comunidades la duración de los recursos es limitada en el tiempo y el acceso está sujeto al cumplimiento de los requisitos establecidos. En el tercer sub-estudio se describió y comparó el proceso de acompañamiento socioeducativo en los recursos de transición a la vida adulta en Andalucía y Cataluña, y se analizaron las dificultades, necesidades y retos de los profesionales que trabajan en ellos. Se realizaron entrevistas semiestructuradas a 19 profesionales de los recursos de vivienda y orientación laboral de ambas comunidades. Los resultados mostraron que el proceso de acompañamiento y seguimiento es similar, aunque en Andalucía tiene más peso la orientación sociolaboral. La falta de tiempo para trabajar con los jóvenes, crear un vínculo emocional con ellos, y la dificultad para comunicarse con los jóvenes migrantes son las dificultades más relevantes con las que se encuentran los profesionales. En el cuarto y último sub-estudio se describió el perfil de los jóvenes migrantes no acompañados que estaban a punto de egresar del sistema de protección en Catalunya, se analizó cómo es su paso por el sistema de protección y la preparación con la que contaban para afrontar el proceso de transición a la vida adulta. Los datos proceden del proyecto CALEAMI, un estudio longitudinal sobre la transición a la vida adulta de la juventud extutelada en Catalunya. Se realizaron entrevistas estructuradas a 90 jóvenes migrantes solos. Los resultados mostraron que a preparación con la que cuentan para afrontar la vida adulta es escasa e insuficiente. Conclusiones Se pone de manifiesto la necesidad de extender el apoyo que reciben los jóvenes más allá de los 18 años, y fomentar que generen redes informales de apoyo en el territorio. También de realizar una preparación para la vida adulta más intensiva y mejorar sus oportunidades formativas para que puedan afrontar la transición a la vida adulta con éxito.


Background The transition to adult life is not only the passage from adolescence to adulthood, but it is also constituted as a life stage itself full of challenges. This transition is already a great challenge for young people who have the support of their families, and it is even greater for foster care leavers who, in most cases, do not have such support. Resources to support the emancipation of foster care youth are essential to improve their chances of success during this stage. Method and results The thesis is organized into 4 sub-studies. In the first sub-study, a scoping review was carried out in order to identify the factors, challenges, and difficulties associated with the process of transition to adulthood of foster care youth and care leavers. A total of 155 studies were selected. The results showed that youth in care face the transition with numerous challenges and difficulties. The adversity experienced, the type of placement, the placement stability during their time in the protection system, the social support network -both formal and informal-, the engagement in activities related to adult life preparation and certain personal characteristics are the main factors that are connected to the different outcomes of young people during this stage. In the second sub-study, the resources, programs and services to support the transition to independent life of youth in care and care leavers in Catalonia and Andalusia were compared. A documentary analysis was carried out and the information obtained through 19 semi-structured interviews with key informants was contrasted. The results showed that Catalonia stands out by offering young people greater economic and housing support, while Andalusia focuses on accompanying their social and labor insertion. In both communities the duration of this support is limited in time and its access is subject to compliance with the established requirements. In the third sub-study, the process of socio-educational accompaniment in transition to adult life resources in Andalusia and Catalonia was described and compared. The difficulties, needs and challenges of the professionals who work in these resources were also analyzed. Semi-structured interviews were answered by 19 professionals from housing and employment guidance resources from both communities. The results showed that the accompaniment and follow-up process is similar, although in Andalusia the socio-labour orientation has more relevance. The lack of time to work with young people and create an emotional bond with them, and the difficulty in communicating with young migrants are the most relevant difficulties that professionals encounter. In the fourth and last sub-study, the profile of unaccompanied young migrants who were about to leave the protection system in Catalonia was described. Youth’s experience in the protection system, and the preparation they had for coping with the transition to adulthood was analyzed. The data comes from the CALEAMI project, a longitudinal study on the transition to adulthood of care leavers in Catalonia. Structured interviews were conducted with 90 unaccompanied young migrants. The results showed that the preparation they have to face adult life is scarce and insufficient. Conclusions There is a need to extend the support young people beyond the age of 18 receive. It is also important to encourage these youth to generate informal support networks in the territory. Furthermore, a greater preparation for adult life and an improvement in youth’s educational and training opportunities is needed so that they can face the transition to adult life successfully.

Keywords

Transició a la vida adulta; Transición a la vida adulta; Transition to adulthood; Joves tutelats; Jóvenes tutelados; Foster care youth; Sistema de protecció; Sistema de protección; Child protection system

Subjects

37 - Education

Knowledge Area

Ciències Socials

Documents

cse1de1.pdf

8.072Mb

 

Rights

L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/

This item appears in the following Collection(s)