L'art romànic del Principat d'Andorra: la pintura mural en el seu context

Autor/a

Tarradellas Corominas, Cristina

Director/a

Guardia, Milagros

Lorés, Immaculada, 1961-

Fecha de defensa

2017-09-26

Páginas

490 p.



Departamento/Instituto

Universitat de Barcelona. Departament d'Història de l'Art

Resumen

[cat] La pintura romànica del Principat d’Andorra és, encara a dia d’avui, una gran desconeguda, inclús pels propis andorrans. Segurament part de la responsabilitat l’hem d’atribuir a que algunes de les decoracions que cobrien els murs de les seves esglésies, les de Santa Coloma, Sant Miquel d’Engolasters, Sant Cristòfol d’Anyós i Sant Romà de les Bons, a principis del segle XX, es van veure obligades a marxar de casa i veure món, mentre les seves germanes de Sant Joan de Caselles, Sant Martí de la Cortinada i Sant Serni de Nagol restaven amagades. Afortunadament, a mitjans del segle passat, van decidir mostrar-se. El resultat és un ric patrimoni que sempre s’ha considerat mancat de qualitat, marginal, i residual dins el panorama artístic català, el fruit del treball d’una sèrie de pintors autòctons que copien i imiten, sense massa èxit, les produccions dels reconeguts com a grans mestres de la pintura mural romànica catalana. És amb aquests paràmetres com es va arribar a crear una categoria específica per la pintura mural romànica andorrana, encapçalada pel conegut com a “mestre” de Santa Coloma, un pintor local esdevingut gaire bé heroi nacional, que suposadament al llarg de la segona meitat del segle XII va tenir l’honor de decorar gran part dels murs de les esglésies dels país. Però l’anàlisi individualitzada de cada conjunt ha revelat una situació diferent. Les coincidències formals i de models iconogràfics detectades entre ells, permeten una lectura que va més enllà de l’àmbit merament local, i demostren que comparteixen un substrat comú que és perfectament identificable a tota l’àrea pirinenca i, en algunes ocasions, fins i tot de zones més allunyades. Situació semblant demostren els seus programes, que amaguen una complexitat teològica i recullen uns temes que són els que dominen el panorama artístic europeu al llarg del segle XII, i que segueixen, fidelment, els principis dogmàtics dictats des de Roma.

Palabras clave

Pintura romànica; Pintura románica; Romanesque painting; Pintura mural; Mural painting and decoration; Arquitectura romànica; Arquitectura románica; Romanesque architecture; Imatges religioses; Imaginería religiosa; Holy cards; Segle VII-segle XII; Siglo VII-siglo XII; VIIth century-XIIth century; Andorra

Materias

73 - Artes plásticas

Área de conocimiento

Ciències Humanes i Socials

Nota

Programa de Doctorat en Història de l'Art

Documentos

CTC_TESI.pdf

14.93Mb

 

Derechos

L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)