Intervenció per a la prevenció del mal d’esquena en estudiants del cicle formatiu de Tècnic Superior en Animació d’Activitats Físiques i Esportives

Autor/a

San Miguel Navarro, Silvia Mª

Director/a

Vidal Conti, Josep

Palou Sampol, Pere

Zarzo Castelló, Manuel

Tutor/a

Vidal Conti, Josep

Fecha de defensa

2023-07-06

Páginas

370 p.



Resumen

[eng] A study has been conducted with a group of 18 students of between 17 and 21 years of age from the TAFAD training module (Technician in Animation of Physical-Sports Activities) in the Valencian Community. This study aims to determine the degree to which participation in an Individualized and Cooperative Healthy Physical Activity Programme (PAFSIC) will influence the improvement of decision-making about the systematics used during the current practice of Sports Physical Activity, as well as the acquisition of the pedagogical methodology required in teaching environments of said area of knowledge, a determining aspect of their future professional competence. A validated 31-item questionnaire was distributed to a sample of n=40 subjects (18 in the experimental group and 22 in the control group). From the statistical analyses carried out, information is extracted regarding the knowledge, beliefs and decisions related to "health and the systematic used" by the sample in the practice of Physical and Sports Activity carried out (factor 1 with 0.95 reliability), "personal ergonomic habits" (factor 2 with 0.61 reliability), "perception of the healthy benefits of physical exercise" (factor 3 with 0.79 reliability) and data on the prevalence of disease in general and back pain in particular. The analysis of the results indicates the positive influence of the implementation of an adequate physical-sports exercise systematic in the preservation of general health, and specifically back health, as well as in the development of other healthy behaviours related to ergonomics, stress avoidance, searching for healthy academic and sports settings that are free of environmental pollution, and attitudes related to injury prevention, in general, during daily sports practice, on top of those related to the prevention of back injuries, in particular. Specifically, the importance of adequate stretching of the hamstring muscles (in duration and form)/safe strengthening of the abdominal muscles is highlighted as an essential binomial to preserve spinal health, without forgetting the importance of a differential treatment of the phasic and tonic muscles (lumbar, iliopsoas, erector spinae). An alternative way of hamstring muscles stretching is proposed, which is easy to perform while standing and interesting for its practice in academic environments, from a school level of 3rd ESO. Its scientific efficacy is not proven, and its improvement may lead to a future research proposal.


[cat] S'ha dut a terme un estudi amb un grup de 18 estudiants d'entre 17 i 21 anys del mòdul formatiu TAFAD (Tècnic en Animació d'Activitats Fisicoesportives) a la Comunitat Valenciana. L'estudi pretén determinar el grau en què la participació en un Programa d'Activitat Física Saludable Individualitzat i Cooperatiu (PAFSIC) influirà en la millora de la presa de decisions sobre la sistemàtica emprada durant la pràctica present de l'Activitat Física Esportiva, així com en l'adquisició de la metodologia pedagògica requerida als entorns docents d'aquesta àrea de coneixement, aspecte determinant de la seva futura competència professional. S'ha passat un qüestionari validat de 31 ítems a una mostra de n=40 subjectes (18 en grup experimental i 22 en grup control). A partir de les anàlisis estadístiques realitzades, s'extreu informació relativa als coneixements, creences i decisions relatives a la “salut i la sistemàtica emprada” per la mostra a la pràctica de l'Activitat Física i Esportiva realitzada (factor 1 amb 0.95 de fiabilitat), “hàbits ergonòmics personals” (factor 2 amb 0,61 de fiabilitat), “percepció dels beneficis saludables de l'exercici físic” (factor 3 amb 0,79 de fiabilitat) i dades de prevalença de malaltia en general i del mal d'esquena en particular. L'anàlisi dels resultats indica que la implementació d'una sistemàtica de l'exercici físic-esportiu adequat té una influència positiva en la preservació de la salut general i concretament de la salut de l'esquena, així com en el desenvolupament d'altres conductes saludables relacionades amb l’ergonomia, evitar l'estrès, la recerca d'entorns acadèmics saludables lliures de pol·lució ambiental i actituds relacionades amb la prevenció de lesions, en general, durant la pràctica esportiva diària, a més de les relacionades amb la prevenció de lesions d'esquena, en particular. En concret, es ressalta la importància de l'estirament adequat de la musculatura isquiotibial (en durada i forma)/potenciació segura de la musculatura abdominal com a binomi essencial per preservar la salut vertebral, sense oblidar la importància d'un tractament diferencial de la musculatura fàsica i tònica (lumbar, psoes ilíac, erectora de l'esquena). Es proposa una forma alternativa de l'estirament de la musculatura isquiotibial, de fàcil execució des de la bipedestació i interessant per practicar en entorns acadèmics, a partir d'un nivell escolar de 3r d'ESO, l'eficàcia científica de la qual no queda comprovada. La seva millora pot suposar una futura proposta de recerca.


[spa] Se ha llevado a cabo un estudio con un grupo de 18 estudiantes de entre 17 y 21 años del módulo formativo TAFAD (Técnico en Animación de Actividades Físico-Deportivas) en la Comunidad Valenciana. El estudio pretende determinar el grado en el que la participación en un Programa de Actividad Física Saludable Individualizado y Cooperativo (PAFSIC) influirá en la mejora de la toma de decisiones sobre la sistemática empleada durante la práctica presente de la Actividad Física Deportiva, así como en la adquisición de la metodología pedagógica requerida en entornos docentes de dicha área de conocimiento, aspecto determinante de su futura competencia profesional. Se ha pasado un cuestionario validado de 31 ítems a una muestra de n=40 sujetos, (18 en grupo experimental y 22 en grupo control). A partir de los análisis estadísticos realizados, se extrae información relativa a los conocimientos, creencias y decisiones relativas a la “salud y la sistemática empleada” por la muestra en la práctica de la Actividad Física y Deportiva practicada (factor 1 con 0.95 de fiabilidad), “hábitos ergonómicos persónales” (factor 2 con 0.61 de fiabilidad), “percepción de los beneficios saludables del ejercicio físico” (factor 3 con 0.79 de fiabilidad) y datos de prevalencia de enfermedad en general y del dolor de espalda en particular. El análisis de los resultados indica la influencia positiva de la implementación de una sistemática del ejercicio físico-deportivo adecuada en la preservación de la salud general, y concretamente de la salud de la espalda, así como el desarrollo de otras conductas saludables relacionadas con la ergonomía, evitar el estrés, la búsqueda de entornos académicos saludables libres de polución ambiental y actitudes relacionadas con la prevención de lesiones, en general, durante la práctica deportiva diaria, así como las relacionadas con la prevención de lesiones de espalda, en particular. En concreto, se resalta la importancia del estiramiento adecuado de la musculatura isquiotibial (en duración y forma) /potenciación segura de la musculatura abdominal, como binomio esencial para preservar la salud vertebral, sin olvidar la importancia de un tratamiento diferencial de la musculatura fásica y tónica (lumbar, psoas ilíaco, erectora de la espalda). Se propone una forma alternativa del estiramiento de la musculatura isquiotibial, de fácil ejecución desde la bipedestación e interesante para su práctica en entornos académicos, a partir de un nivel escolar de 3º de ESO, la eficacia científica de la cual no queda comprobada, pudiendo suponer su mejora una futura propuesta de investigación.

Palabras clave

Prevenció; Dolor d´esquena; Isquiotibials; Sistemàtica; Exercici físic-esportiu; Abdominals; Psoes-ilíac; Lumbars; Ergonomia

Materias

37 - Educación. Enseñanza. Formación. Tiempo libre; 79 - Diversiones. Espectáculos. Cine. Teatro. Danza. Juegos. Deportes

Área de conocimiento

Ciències de l´Activitat Física i l´Esport

Documentos

San Miguel_Navarro_SilviaM.pdf

5.174Mb

 

Derechos

ADVERTIMENT. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)