Per camí de cendres: la confiscació i l'èxode de les col·leccions d'art privades de Barcelona durant la guerra civil (1936-1939). Trajectòries de les col·leccions Muntadas i Rocamora

dc.contributor
Universitat de Barcelona. Departament d'Història de l'Art
dc.contributor.author
Pérez Carrasco, Yolanda, 1983-
dc.date.accessioned
2022-10-27T09:42:10Z
dc.date.available
2022-10-27T09:42:10Z
dc.date.issued
2015-01-01
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/675796
dc.description.abstract
En aquesta investigació s'aborda el procés de confiscació i èxode de les col·leccions privades d'art de Barcelona durant la Guerra Civil (1936-1939). Les confiscacions i la salvaguarda artística dins d'aquest context històric té cada cop més presencia dins de la comunitat científica. Des d'aquest punt de vista volem contribuir i aportar nous coneixements entorn del col·leccionisme privat d'art i les seves vicissituds en el conflicte bèl·lic del 1936-1939. La confiscació de les col·leccions privades d'art a Barcelona va ser d'una rapidesa i eficiència notable. Entre els mesos de juliol, a l'esclat de la Revolució, i l'octubre de 1936, la Conselleria de Cultura de la Generalitat de Catalunya tenia en el seu poder grans col·leccions com l'Amatller, tota la seva col·lecció de vidres antics i pintura medieval, la col·lecció Mansana d'art oriental, la de ceràmica de Bertrán i Musitu, la d'orfebreria de Mª Concepció Regordosa, la col·lecció de diversos objectes de Roviralta, les col·leccions de vidre i pintura d'Antonio Rocamora, la de vestits i complements d'indumentària de Manuel Rocamora i per últim la col·lecció Muntadas d'art medieval, mobiliari i escultura. Aquestes col·leccions són protagonistes de bona part d'aquesta investigació, amb major rellevància les procedents dels germans Rocamora i del gran col·leccionista Maties Muntadas, col·lecció que tanca la recerca amb el periple del seu èxode molt ben documentat, des de la sortida de les obres de la seva residencia de Barcelona l'any 1936, fins a l'arribada a Ginebra l'any 1939 i el seu retorn a Catalunya.
en_US
dc.format.extent
810 p.
en_US
dc.format.mimetype
application/pdf
dc.language.iso
cat
en_US
dc.publisher
Universitat de Barcelona
dc.rights.license
L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.rights.uri
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
*
dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.subject
Col·leccionistes i col·leccions d'art
en_US
dc.subject
Coleccionismo de arte
en_US
dc.subject
Art collectors
en_US
dc.subject
Confiscació
en_US
dc.subject
Confiscación
en_US
dc.subject
Confiscations
en_US
dc.subject
Robatori d'objectes d'art
en_US
dc.subject
Robo de obras de arte
en_US
dc.subject
Art thefts
en_US
dc.subject
Guerra Civil Espanyola, 1936-1939
en_US
dc.subject
Guerra civil española, 1936-1939
en_US
dc.subject
Spanish Civil War, 1936-1939
en_US
dc.subject
Barcelona (Catalunya)
en_US
dc.subject
Barcelona (Cataluña)
en_US
dc.subject
Barcelona (Catalonia)
en_US
dc.subject
Catalunya. Generalitat
en_US
dc.subject.other
Ciències Humanes i Socials
en_US
dc.title
Per camí de cendres: la confiscació i l'èxode de les col·leccions d'art privades de Barcelona durant la guerra civil (1936-1939). Trajectòries de les col·leccions Muntadas i Rocamora
en_US
dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.subject.udc
93
en_US
dc.contributor.director
Socias Batet, Immaculada, 1945-
dc.embargo.terms
cap
en_US
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess


Documentos

01. YPC_1de2.pdf

61.99Mb PDF

02. YPC_2de2.pdf

31.84Mb PDF

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)