La col·lecció Deering a Maricel de Sitges i al Castell de Tamarit (1909-1921): un somni d’art hispànic frustrat

dc.contributor
Universitat de Barcelona. Departament d'Història de l'Art
dc.contributor.author
Sánchez Sauleda, Sebastià
dc.date.accessioned
2021-09-15T08:53:16Z
dc.date.available
2022-04-21T02:00:12Z
dc.date.issued
2021-04-21
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/672409
dc.description.abstract
El tema d’estudi de la present tesis doctoral és la col·lecció d’art que l’industrial nord-americà Charles Deering (1852-1927) va reunir al Palau de Maricel (Sitges) entre els anys 1909 i 1921, i que a partir de 1916 va tenir una ramificació al castell de Tamarit (Tarragona). Entre les peces que van ser propietat seva hi figuren obres tant rellevants com el Retaule i frontal d’altar del Canciller Ayala (1396), el Retaule de Sarrión (1404) de Pere Nicolau, la Taula de Sant Jordi de Bernat Martorell (1434-1436), , així com destacades mostres de la producció de El Greco, Francisco Zurbarán, Bartolomé Esteban Murillo, Antonio Palomino, Francisco de Goya i noms més contemporanis com Santiago Rusiñol, Darío de Regoyos, Ignacio Zuloaga, Ramon Casas, Joaquim Mir, Hermen Anglada Camarasa, Julio Romero de Torres, Josep Clarà o Josep Llimona. Aquest conjunt, que només incloïa pintura i escultura sinó també una àmplia representació d’arts decoratives amb destacats exemples de vidre, ferro, mobiliari, catifes i teixits, va convertir-se per mèrits propis en una de les col·leccions particulars més importants de Catalunya a principis del segle XX. Degut a la gran quantitat d’objectes que contenia, aquesta investigació ha focalitzat l’atenció principalment en la pintura i l’escultura, tot i que també s’ha aproximat a les altres arts quan la rellevància de les peces així ho ha reclamat. Així mateix, aquesta tesi doctoral també ha prestat especial atenció a l’estudi del mercat de l’art que va envoltar la creació de la col·lecció. Els agents artístics, els antiquaris, les galeries d’art i els particulars (polítics, directors de museus, artistes i intel·lectuals) que van ajudar a configurar el projecte mereixen una especial atenció. El seu estudi, tant biogràfic com professional, servirà per aprofundir en les relacions comercials que va teixir el nord-americà i els seus assessors catalans, Miquel Utrillo (1862-1934) i Ramon Casas (1866-1932), elements fonamentals per a la creació de Maricel. Finalment, en el segon volum de la tesi doctoral hi figura el catàleg de la col·lecció. Es tracta de la primera reconstrucció completa d’aquesta amb tots els objectes dels que tenim constància que Charles Deering va reunir a Catalunya. A través de les fitxes presentades es pot resseguir la presència dels diversos fragments arquitectònics inserits als murs del recinte sitgetà, tots ells procedents d’edificis de la Península que havien desaparegut arran de la Desamortització de Mendizábal o estaven a punt de fer-ho; la pintura, l’escultura i les arts decoratives hispàniques i franceses; així com una petita però selecta col·lecció d’obres d’art oriental.
dc.description.abstract
The subject of research in the current PhD thesis is the collection American businessman and lover of art Charles Deering (1852-1927) held in Maricel Palace (Sitges) between 1909 and 1921, extended by 1916 into Tamarit castle (Tarragona). Among the pieces that were his property are such important works as the Retaule i frontal d’altar del Canciller Ayala (1396), altarpiece and altar front of Chancellor Ayala, the Retaule de Sarrión (1404) altarpiece by Pere Nicolau, the Taula de Sant Jordi by Bernat Martorell (1434-1436), as well as outstanding examples of El Greco, Francisco Zurbarán, Bartolomé Esteban Murillo, Antonio Palomino, Francisco de Goya and more contemporary names like Santiago Rusiñol, Darío de Regoyos, Ignacio Zuloaga, Ramon Casas, Joaquim Mir, Hermen Anglada Camarasa, Julio Romero de Torres, Josep Clarà or Josep Llimona. The collection included mainly painting and sculpture but also a wide representation of decorative arts with amazing pieces of glass, iron, furniture, carpets and fabrics. It became one of the most important private collections in Catalonia at the beginning of the 20th century. Due to the large number of items contained, the research has focused mainly on painting and sculpture, although there is also an approach to other pieces when the relevance of the object demanded so. The research also pays special attention to the art market surrounding the creation of the collection. Many art dealers, antique dealers, galleries and other individuals (politicians, museum directors, artists and intellectuals) helped to set up the project and deserve to be investigated. Their bios are very relevant to deepen the relations between the American and his Catalan advisers, Miquel Utrillo (1862-1934) and Ramon Casas (1866-1932), both of them fundamental for the construction of Maricel. The second volume has attached the collection inventory. It is the first time a full reconstruction of it has been done, with all the objects Charles Deering gathered around Catalonia. Includes evidences of the presence of architectural fragments inserted in the walls of Sitges, all of them coming from disappeared Peninsular buildings, as a result of the Desamortización de Mendizábal; Hispanic and French painting, sculpture and decorative arts; as well as a small but select collection of oriental art.
dc.format.extent
2180 p.
dc.format.mimetype
application/pdf
dc.language.iso
cat
dc.publisher
Universitat de Barcelona
dc.rights.license
ADVERTIMENT. Tots els drets reservats. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.
dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.subject
Història de l'art
dc.subject
Historia del arte
dc.subject
Art history
dc.subject
Col·leccionistes i col·leccions d'art
dc.subject
Coleccionismo de arte
dc.subject
Art collectors
dc.subject
Mercat de l'art
dc.subject
Mercado del arte
dc.subject
Art market
dc.subject
Modernisme (Art)
dc.subject
Modernismo (Arte)
dc.subject
Modernism (Art)
dc.subject
Noucentisme (Art)
dc.subject
Arte modernista
dc.subject.other
Ciències Humanes i Socials
dc.title
La col·lecció Deering a Maricel de Sitges i al Castell de Tamarit (1909-1921): un somni d’art hispànic frustrat
dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.subject.udc
06
dc.contributor.director
Español, Francesca, 1956-
dc.contributor.tutor
Español, Francesca, 1956-
dc.embargo.terms
12 mesos
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess


Documents

01.SAULEDA_V1_1.pdf

1.240Mb PDF

02.SAULEDA_V1_2.pdf

1.169Mb PDF

03.SAULEDA_V1_3.pdf

1.734Mb PDF

04.SAULEDA_V1_4.pdf

1.744Mb PDF

05.SAULEDA_V1_5.pdf

1.464Mb PDF

06.SAULEDA_V1_6.pdf

2.355Mb PDF

07.SAULEDA_V1_7.pdf

1.944Mb PDF

08.SAULEDA_V1_8.pdf

2.530Mb PDF

09.SAULEDA_V1_9.pdf

1.058Mb PDF

10.SAULEDA_V1_10.pdf

1.003Mb PDF

11.SAULEDA_V2_APÈNDIX.pdf

23.20Mb PDF

This item appears in the following Collection(s)