L'educació moral a l'escola bressol
dc.contributor
Universitat de Barcelona. Facultat d'Educació
dc.contributor.author
Avilés Sedeño, Fátima
dc.date.accessioned
2021-02-12T11:45:22Z
dc.date.available
2021-02-12T11:45:22Z
dc.date.issued
2020-10-07
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/670769
dc.description
Programa de Doctorat en Educació i Societat
en_US
dc.description.abstract
La tesi doctoral L’educació moral a l’escola bressol ha investigat l’educació moral i en valors a l’etapa educativa de zero a tres anys a l’escola bressol. La idea parteix de les següents preguntes de recerca: quin és l’origen de la moralitat?, com es realitza l’educació en valors a la primera infància? i com es vincula l’origen de la moralitat amb l’educació en valors i la cultura?. Per concretar-ho, ens proposem dos objectius generals que es concreten en dues parts diferenciades. El primer objectiu pretén descriure els dinamismes morals que es viuen en el dia a dia d’una classe de nens i nenes de dos a tres anys a l’escola bressol. D’altra banda, el segon objectiu de recerca es planteja descriure i analitzar les primeres conductes morals espontànies que manifesten els infants de dos a tres anys, i de quina manera es porta a terme la regulació educativa que realitzen les educadores a l’escola bressol.
La recerca s’ha realitzat a partir d’un treball etnogràfic d’observació d’una classe d’infants de dos a tres anys a l’Escola Bressol Municipal El Petit Príncep de Barcelona, durant el període d’un any i mig. L’etnografia ens va permetre observar la realitat educativa i captar la vida diària d’una escola bressol, que es va focalitzar en la primera part de la recerca a partir de l’estructura embut i que es va centrar en un dels aspectes que va sorgir com a destacable.
La primera part de la recerca presenta una descripció narrativa del dia a dia d’una classe d’infants d’entre dos i tres anys, realitzada amb la intenció de conèixer de manera global l’educació en valors en una escola bressol. Aquest escrit narratiu ens va possibilitar identificar i sistematitzar vuit pràctiques educatives que s’activen en el dia a dia, algunes de les quals són la vida quotidiana, els tallers formatius o les activitats de pati, entre d’altres. Aquestes pràctiques educatives proporcionen als infants la possibilitat de viure sis tipologies d’experiències sociomorals: l’adquisició de normes, la relació amb la mestra o els valors de consens són alguns exemples de les experiències que es viuen en el si de les pràctiques educatives.
En la segona part s’estudia la relació entre iguals com una experiència sociomoral que impregna totes les pràctiques educatives i es converteix en l’espai principal d’educació moral dels infants. Aquest procediment ens va permetre anar d’una visió general de l’educació en valors en la primera infància a una aproximació detallada de les relacions interpersonals entre iguals entès com el nucli de la moralitat humana. Els resultats que es porten aquesta segona part són: definir què és un encontre moral entre iguals, identificar- ne la tipologia (cura, justícia i cooperació) i, finalment, establir el model de regulació educativa que apliquen les educadores per intervenir en les situacions de conflicte moral.
En síntesi, una recerca que aporta una visió general de l’educació en valors en una escola
bressol i, posteriorment, un estudi aprofundit dels encontres morals entre iguals.
en_US
dc.description.abstract
This doctoral thesis is a research upon moral education and values at educational stage from zero to three year-old at nursery school. It is inspired by the following questions for research: Which is the origin of morality? How is achieved education in values in early childhood? And how is the origin of morality linked to education in values and culture? In order to specify it we propose two general objectives stated in two different parts. The first purpose pretends to describe the moral dynamics lived at nursery school in a classroom of two to three year-old small girls and boys. On the other hand, the second purpose of research is the description and analysis of first spontaneous moral behaviours of infants aged two to three years and the way educators carry out the educational regulation at nursery school.
The research has been based on an ethnographic observation worked out throughout one year and a half in a classroom at the Municipal Nursery School El Petit Príncep in Barcelona. The ethnography allowed us to observe the educational reality and daily life of a nursery school. From the “funnel structure”, we focused the first part of the research on one of the most remarkable aspect.
First part of the research presents a narrative description of the daily life of a classroom of two to three year-old infants, realised intentionally in order to know globally moral education at nursery school. This narrative account enabled us to identify and systematize eight daily educational practices, day to day life, formative workshops and playtime activities, among other ones. These educational practices give to the children the possibility to live six kinds of sociomoral experiences: the acquisition of rules, the relationship with their teacher or consensus values, are examples of experiences lived in the bossom of educational practices.
The second part of the research is a study of the peer relationship as a sociomoral experience which impregnates the whole educational practices and is converted into the main space of moral education for infants. This procedure allowed us to go from a general vision of education of values in early childhood to a detailed approach of interpersonal peer relationships as the core of human morality. The results of this second part are: to define what is moral peer encounter, to identify its typology (cure, justice and
cooperation) and finally to establish a model of educational regulation applied by educators when they have to mediate in situations of moral conflict.
As a synthesis, it is a research which brings a global vision of what are education and values at a nursery school and also an in-depth study of the moral peer encounters.
en_US
dc.format.extent
471 p.
en_US
dc.format.mimetype
application/pdf
dc.language.iso
cat
en_US
dc.publisher
Universitat de Barcelona
dc.rights.license
L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.rights.uri
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
*
dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.subject
Educació en valors
en_US
dc.subject
Educación en valores
en_US
dc.subject
Values education
en_US
dc.subject
Educació moral
en_US
dc.subject
Educación moral
en_US
dc.subject
Moral education
en_US
dc.subject
Escoles bressol
en_US
dc.subject
Guarderías
en_US
dc.subject
Kindergarten
en_US
dc.subject
Moral pràctica
en_US
dc.subject
Moral práctica
en_US
dc.subject
Conduct of life
en_US
dc.subject
Relacions humanes
en_US
dc.subject
Relaciones humanas
en_US
dc.subject
Interpersonal relations
en_US
dc.subject.other
Ciències de l'Educació
en_US
dc.title
L'educació moral a l'escola bressol
en_US
dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.subject.udc
37
en_US
dc.contributor.director
Puig Rovira, Josep M.
dc.contributor.director
Martín García, Ma. Jesús
dc.contributor.tutor
Martín García, Ma. Jesús
dc.embargo.terms
cap
en_US
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess
Aquest element apareix en la col·lecció o col·leccions següent(s)
Facultat d'Educació [302]


