La participació d'adolescents i joves en els grups llatins a l'àrea de Barcelona: impacte en el seu procés socioeducatiu

dc.contributor
Universitat de Barcelona. Facultat d'Educació
dc.contributor.author
Maldonado Diez, Marta
dc.date.accessioned
2020-11-18T10:43:29Z
dc.date.available
2020-11-18T10:43:29Z
dc.date.issued
2019-11-27
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/670005
dc.description
Programa de Doctorat Educació i Societat
en_US
dc.description.abstract
Aquesta tesi posa el seu focus en la participació i/o pertinença dels adolescents i joves en les conegudes com a “bandes llatines” i l'impacte sobre el procés socioeducatiu que se’n deriva, a la ciutat de Barcelona i en el període 2005-2015. Es vol valorar si existeix un determinat "perfil de jove" susceptible de formar-ne part o de poder simpatitzar amb aquests grups, identificar elements facilitadors de l’apropament o abandó dels grups i quines son les conseqüències que se'n derivarien d'aquesta participació mes o menys "activa". El treball s’estructura en tres parts. A la primera part es fa una aproximació a la bibliografia i a les diferents fonts documentals sobre el fenomen de les agrupacions juvenils de carrer i les bandes llatines. La segona part és la corresponent a l’anàlisi de dades quantitatives i qualitatives relatives a indicadors relacionats amb el procés socioeducatiu dels joves, perseguint dos objectius prioritaris: per una banda, veure quin es el perfil de jove que es pot sentir convidat a participar, i per altra banda, veure quins son els trets significatius que comparteixen els joves membres o simpatitzants relatius als indicadors que esdevenen determinants per al seu procés socioeducatiu. Els indicadors que es consideren determinants per a poder valorar aquests dos aspectes, son els que tenen a veure amb els que s'han considerat elements clau del procés socioeducatiu dels joves: família; escola; iguals; entorn socioeconòmic i cultural; altres espais de desenvolupament complementari o d'oci (esport, educació en el lleure, participació en organitzacions de caràcter cultural o religiós, musica...); la participació o no al mercat laboral i en quines condicions es dona aquesta, si es que es dona; i a que es dedica el temps lliure, entenent aquest com a temps "desocupat". En primer lloc es fa un recull de dades quantitatives relatives a aquests indicadors i a població estrangera. En segon lloc, es recull informació qualitativa relativa a aquests mateixos indicadors i elements clau que condicionen el procés de socialització. El procés d’obtenció d'aquesta informació qualitativa ha estat mitjançant la realització d'entrevistes en profunditat a professionals que intervenen, des de diferents vessants, amb aquests joves, des dels simpatitzants o susceptibles de formar-ne part, fins als membres consolidats i mitjançant l’anàlisi de com la premsa aborda el fenomen dels grups llatins i les conseqüències que se’n deriven d’aquest abordatge. Per últim, la tercera part del treball es correspon a les conclusions a les que s’ha arribat a partir de la informació obtinguda al llarg del document i que ens han de permetre obtenir eines per a la intervenció amb aquests joves.
en_US
dc.description.abstract
The doctoral thesis explores the phenomenon of those known as "Latin bands" in the city of Barcelona, in the period 2005-2015, based on two basic elements. First of all, we focus on the young person participating in these groups, or susceptible to participation, and on the impact that they have in their socio-educational process of belonging or relating to these groups, as well as the factors that they influence the loyalty or abandonment of them. Secondly, the study explores the different visions of this phenomenon that have the professionals who work with these guys from different professional fields. Once the previous elements have been explored, conclusions are formulated, and based on these; tools and socio-educational intervention strategies are attached to these groups. In order to reach these conclusions, as a result of the observation of these two elements, the work is structured in three parts: a first part in which we find an approach to the history, the typology and the functioning of these groups and to the characteristics of its members, in order to identify those aspects that favor the belonging and the abandonment of the group; a second part in which we find an exploration of the characteristics of the young participants or in situation of being and an exploration of the different images of the Latin groups, understanding by image the different visions of the phenomenon that exists from the agents that are working, in one way or another, with these groups; and a third part that corresponds to the conclusions reached on the basis of the information obtained throughout the work and which should allow us to obtain tools for the intervention with these young people.
en_US
dc.format.extent
266 p.
en_US
dc.format.mimetype
application/pdf
dc.language.iso
cat
en_US
dc.publisher
Universitat de Barcelona
dc.rights.license
ADVERTIMENT. Tots els drets reservats. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.
dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.subject
Joves
en_US
dc.subject
Jóvenes
en_US
dc.subject
Youth
en_US
dc.subject
Bandes de joves
en_US
dc.subject
Bandas juveniles
en_US
dc.subject
Youth gangs
en_US
dc.subject
Marginació social
en_US
dc.subject
Marginación social
en_US
dc.subject
Social marginality
en_US
dc.subject
Treball social comunitari
en_US
dc.subject
Trabajo social comunitario
en_US
dc.subject
Community organization
en_US
dc.subject
Conflictes socials
en_US
dc.subject
Conflictos sociales
en_US
dc.subject
Social conflict
en_US
dc.subject.other
Ciències de l'Educació
en_US
dc.title
La participació d'adolescents i joves en els grups llatins a l'àrea de Barcelona: impacte en el seu procés socioeducatiu
en_US
dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.subject.udc
37
en_US
dc.contributor.director
Gómez i Serra, Miquel
dc.contributor.director
Feixa, Carles
dc.contributor.tutor
Trilla, Jaume
dc.embargo.terms
cap
en_US
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess


Documents

MMD_TESI.pdf

1.931Mb PDF

Aquest element apareix en la col·lecció o col·leccions següent(s)