Diàlegs d'art entre l'educació no formal i la formal. El cas del Laboratori de les Arts de la Fundació "La Caixa"

dc.contributor
Universitat de Barcelona. Facultat d'Educació
dc.contributor.author
Cirera Bergadà, Assumpta
dc.date.accessioned
2020-11-18T08:22:48Z
dc.date.available
2020-11-18T08:22:48Z
dc.date.issued
2020-01-16
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/670000
dc.description
Programa de Doctorat Didàctica de les Ciències, les Llengües, les Arts i les Humanitats
dc.description.abstract
La recerca se centra en l’estudi dels vincles existents entre l’educació no formal i la formal a través de la descripció i l’anàlisi de les activitats d’educació visual i plàstica que es van portar a terme, des de l’any 1987 fins al 2006, al Laboratori de les Arts (LdlA) de la Fundació ”la Caixa”. Aquest programa va tenir la seu al Centre Cultural Palau Macaya, fins que l’any 2002 es va traslladar al nou Centre Cultural i Social CaixaForum de Barcelona. Durant dinou anys, el programa va conservar el nom original, i el 2006, coincidint amb un canvi en els criteris de gestió de l’entitat, va perdre la denominació de LdlA, l’equip es va disgregar i el projecte va quedar integrat dins les activitats educatives dels diferents centres CaixaForum del territori espanyol. L’objectiu principal de la investigació consisteix a descriure i analitzar el programa que, dins l’àmbit de les arts visuals i plàstiques i des de Barcelona, el LdlA va oferir a les escoles, per determinar el seu abast en l’educació no formal i la formal. L’anàlisi es concreta en la classificació de documentació relativa a la pedagogia i la gestió del programa; la identificació d’activitats adreçades a contextos escolars, i la definició dels trets que van caracteritzar el LdlA. Utilitzem una metodologia qualitativa, fonamentada en estratègies, tècniques i instruments de recollida de dades, per revisar i analitzar la informació, com ara diferents tipus de documents i el testimoni aportat de la seva experiència per persones de l’equip del LdlA, educadors, col·laboradors i docents. El LdlA va contribuir a introduir noves maneres d’afrontar la interpretació de les obres d’art entre el professorat i els grups d’escolars que hi van participar. Va ser un programa d’educació artística no formal considerat pioner a l’Estat espanyol, ja que va aconseguir generar nombroses activitats utilitzant procediments habituals en l’art contemporani, com ara l’experimentació, la participació activa, el desenvolupament de l’esperit crític i l’ús de múltiples recursos. A través d’activitats fonamentades en propostes creatives, s’implementava un plantejament transversal dels coneixements. No ha estat objectiu d’aquesta investigació fer un estudi sistematitzat que permeti mesurar la dimensió de la influència que va tenir el programa del LdlA en la introducció de canvis en les situacions d’ensenyament-aprenentatge a les escoles. No obstant això, tenim evidències de la implementació de diverses propostes seves en centres escolars. Sense poder aportar xifres exactes sobre el tema, els documents d’estadística consultats ens indiquen que diversos centenars de docents i milers d’escolars es van impregnar de la metodologia que s’aplicava al LdlA.
dc.description.abstract
The research focuses on the study of the existent links between non-formal and formal education through the description and analysis of the visual arts educational activities that were carried out, from 1987 to 2006, at the Arts Laboratory (in Catalan “Laboratori de les Arts”, hereafter “LdlA”) of ”la Caixa” Foundation. This programme had its headquarters at the Palau Macaya Cultural Centre until 2002, when it moved to the new Barcelona CaixaForum Cultural and Social Centre. During nineteen years, the programme retained its original name, and in 2006, coinciding with a change in the management criteria of the entity, the name LdlA was lost, the team disbanded and the project was integrated into various existing educational activities at the CaixaForum centres around Spain. The main objective of the research is to describe and analyse the programme that, from Barcelona, LdlA offered to schools within the field of visual arts in order to determine its impact on non-formal and formal education. The analysis is based on the classification of the documentation related to programme’s pedagogy and management; the identification of activities designed for its use in a school context; and the definition of the main features that characterised the LdlA. A qualitative methodology is used, founded on strategies, techniques and data collection tools to review and analyse information with various types of documentation and direct experience testimonials from members of the LdlA team, educators, collaborators and teachers. LdlA contributed to the introduction of new ways of approaching the interpretation of artworks among the teachers and student groups who participated in the programme. It was considered a pioneer non-formal art education programme in Spain, since it succeeded in generating numerous activities through the application of usual procedures in contemporary art, such as experimentation, active participation, development of critical thinking and multiple resources. Through activities based on creative proposal a cross-curricular approach was implemented. It is not the aim of the present research to undertake a systematic study that would allow measuring the scope of the influence that the LdlA programme had in introducing changes in teaching-learning contexts in schools. Nevertheless, there is evidence of the implementation of several of their proposals in schools centres. Even though it does not provide exact figures on the subject, the statistical documents consulted indicate that several hundred teachers and thousands of students were imbued with the methodology that LdlA applied.
dc.format.extent
220 p.
dc.format.mimetype
application/pdf
dc.language.iso
cat
dc.publisher
Universitat de Barcelona
dc.rights.license
L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.rights.uri
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
*
dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.subject
Ensenyament de l'art
dc.subject
Enseñanza del arte
dc.subject
Art education
dc.subject
Expressió plàstica
dc.subject
Expresión plástica
dc.subject
Plastic expression
dc.subject
Educació no-formal
dc.subject
Educación no formal
dc.subject
Non-formal education
dc.subject
Fundació la Caixa. Servei Educatiu - Laboratori de les Arts
dc.subject.other
Ciències de l'Educació
dc.title
Diàlegs d'art entre l'educació no formal i la formal. El cas del Laboratori de les Arts de la Fundació "La Caixa"
dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.subject.udc
37
dc.contributor.director
Burset, Sílvia
dc.contributor.tutor
Santacana, Joan, 1948-
dc.embargo.terms
cap
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess


Documents

ACB_TESI.pdf

5.929Mb PDF

This item appears in the following Collection(s)