Absència i excés: la lesbiana assassina en el cinema comercial contemporani

Autor/a

Ribes Pericàs, Francina M.

Director/a

Gallego Ayala, Juana

Data de defensa

2019-11-28

ISBN

9788449092299

Pàgines

338 p.



Departament/Institut

Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Mitjans, Comunicació i Cultura

Resum

Aquesta investigació aborda la paradoxa entre la (in)visibilitat de l’homosexualitat femenina al cinema comercial contemporani i la presència de personatges que protagonitzen explícites escenes lèsbiques en el cinema mainstream. Les protagonistes d’aquestes imatges són generalment figures femenines de força que exerceixen la violència i l’assassinat. Es detecta així l’arquetip de la lesbiana assassina, que cristal·litza durant l’auge del neo-noir al Hollywood dels anys 90. L’encarnen feminitats excessives, hereves de la dona fatal clàssica i properes a la recurrent figura de la vampira lesbiana, que sorgeixen sota una forta empremta de gènere (noir i terror). S’investiga la llavor de l’arquetip des dels orígens del cinema i s’observa també com ha transcendit el context en què es va definir i ha adquirit noves connotacions a la postmodernitat. Es teoritza sobre el significat d’aquest arquetip que neix marcat per la misogínia i l’homofòbia, però que amaga un inequívoc potencial subversiu.


This thesis aims to address a paradox that lies between the (in)visibility of female homosexuality in Hollywood films and the presence of characters who play explicit lesbian scenes in contemporary mainstream cinema. The protagonists of these images are generally powerful feminine figures that exercise violence and murder. The archetype of the lesbian killer crystallizes during the rise of neo-noir in Hollywood in the 1990s under a strong genre imprint (noir and horror). In these films, the lesbian killer often embodies an excessive femininity, heir of the classic femme fatale, referencing the recurring figure of the lesbian vampire. This thesis revolves around the meaning of this archetype which has been marked by misogyny and homophobia since its inception, but which also hides an unequivocal subversive potential.

Paraules clau

Cinema; Cine; Film; Lesbianisme; Lesbianismo; Lesbianism; Feminisme; Feminismo; Feminism

Matèries

7 - Belles arts

Àrea de coneixement

Ciències Socials

Documents

fmrp1de1.pdf

4.527Mb

 

Drets

ADVERTIMENT. Tots els drets reservats. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.

Aquest element apareix en la col·lecció o col·leccions següent(s)