The education system for children with disabilities in the modern Russia: problems of reforming correctional school education

dc.contributor
Universitat de Girona. Institut de Recerca Educativa
dc.contributor.author
Rubtcova, Mariia
dc.date.accessioned
2019-11-28T13:37:46Z
dc.date.available
2019-11-28T13:37:46Z
dc.date.issued
2019-07-23
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/668026
dc.description.abstract
Inclusive education is a pedagogic approach that has been developed in response to the demand for including children with disabilities in regular school education. The present work is devoted to the studying of the reforming characteristics of the Russian correctional school education and attempts have been made to include inclusive education in particular social context related to Russian secondary schools. This thesis presents a series of studies devoted to the issues of the correctional education reform and the development of inclusive education in St. Petersburg during the period 2012-2016. The first public demonstration against the reform of correctional education started in 2011 after the beginning of the neoliberal educational reforms of the government. Therefore, our first study in 2012 was devoted to the opinion poll of the St. Petersburg residents focused on the reform of correctional and inclusive education. In December, 2012, 396 structured interviews were carried out. They were repeated in March, 2014. It is interesting to note that the study showed a fairly high loyalty to inclusive education. Our second research devoted to stakeholders was conducted in 2014. The first stage was devoted to teachers of regular schools in order to understand the extent of their acquaintance and involvement in the process of implementing inclusive education. 196 questionnaires of respondents - teachers at regular school in 2012 and 343 in 2014 were achieved. The second stage was devoted to the opinion of students of teacher education. We have 276 questionnaires of student-future teachers in 2012 and 269 in 2015. The research revealed quite contradictory assessments and judgments. The results showed that the concept of inclusive education gradually integrates into the life of modern Russia but also requires efforts to fully implement it in the educational process.
en_US
dc.description.abstract
La educación inclusiva es un enfoque pedagógico que se ha desarrollado en respuesta a la demanda de incluir alumnado con discapacidades en el sistema educativo ordinario. El presente trabajo está dedicado al estudio de las características de la reforma de la educación escolar especial en Rusia, planteando los avances desarrollados en relación a la educación inclusiva. Esta tesis presenta varios estudios dedicados a la reforma de la educación especial (Correctional Education) y el desarrollo de la educación inclusiva en San Petersburgo durante el período 2012-2016. La primera manifestación pública contra la reforma de la educación especial comenzó en 2011, después del inicio de las reformas educativas neoliberales del gobierno. Por esta razón, nuestro primer estudio en 2012 estuvo dedicado a la encuesta de opinión de los residentes de San Petersburgo centrada en la reforma de la educación correccional. En diciembre de 2012 se realizaron 396 entrevistas estructuradas. Se repitieron en marzo de 2014. Es interesante observar que el estudio mostró una adhesión considerablemente elevada a la educación inclusiva. Nuestra segunda investigación se llevó a cabo en 2014. La primera etapa se dedicó a los maestros de escuelas ordinarias para comprender el alcance de su conocimiento y participación en el proceso de implementación de la educación inclusiva. Se obtuvieron 196 cuestionarios procedentes de maestros en escuelas ordinarias en 2012 y 343 en 2014. La segunda etapa se dedicó a profundizar en la opinión de los alumnos de magisterio. Obtuvimos 276 cuestionarios de futuros maestros, actuales estudiantes en 2012 y 269 en 2015. La investigación reveló evaluaciones y juicios bastante contradictorios. Los resultados mostraron que el concepto de educación inclusiva se integra gradualmente en la vida de la Rusia moderna, pero también requiere esfuerzos para avanzar en su total implementación en el proceso educativo.
en_US
dc.format.extent
227 p.
en_US
dc.format.mimetype
application/pdf
dc.language.iso
eng
en_US
dc.publisher
Universitat de Girona
dc.rights.license
ADVERTIMENT. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.
dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.subject
Infants discapacitats
en_US
dc.subject
Children with disabilities
en_US
dc.subject
Alumnado con discapacidades
en_US
dc.subject
Educació inclusiva
en_US
dc.subject
Inclusive education
en_US
dc.subject
Educación inclusiva
en_US
dc.subject
Reforma de l'educació
en_US
dc.subject
Educational change
en_US
dc.subject
Reforma educativa
en_US
dc.subject
Educació especial
en_US
dc.subject
Correctional educational
en_US
dc.subject
Educación especial
en_US
dc.title
The education system for children with disabilities in the modern Russia: problems of reforming correctional school education
en_US
dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.subject.udc
376
en_US
dc.contributor.director
Pallisera, Maria
dc.contributor.director
Fullana Noell, Judit
dc.embargo.terms
cap
en_US
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess


Documentos

tmr_20190723.pdf

3.364Mb PDF

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)