Quality and safety in the airline industry and their influence on company profitability

Autor/a

Kalemba, Nicole

Director/a

Campa Planas, Fernando

Fecha de defensa

2017-10-20

Páginas

234 p.



Departamento/Instituto

Universitat Rovira i Virgili. Departament de Gestió d'Empreses

Resumen

L™objectiu de la present tesi era contribuir al coneixement de les conseqüències i l™impacte de la qualitat i seguretat operacional en la rendibilitat de les companyies aèries, així com destacar la importància i necessitat de la comptabilitat de gestió i els seus indicadors clau de gestió (KPIs, o Key Performance Indicators) a la industria aèria. Per tal de cobrir aquest objectiu, es va desenvolupar un compendi de sis articles acadèmics per respondre a les preguntes de recerca plantejades i resoldre els gaps existents a la literatura. Les principals conclusions i resultats van revelar una influencia positiva i significativa de la qualitat de servei en la rendibilitat mesurada com rendibilitat econòmica (ROI, o return on investment) de les companyies aèries nord-americanes; i un efecte no significatiu per a la qualitat sobre els ingressos de passatge de les aerolínies. Per un altre banda, l™efecte de la seguretat operacional era el contrari. Per tant, es va confirmar un efecte no significatiu per a la seguretat operacional en la rendibilitat de les aerolínies, mentre que l™efecte de la seguretat operacional sobre els ingressos de passatge de les aerolínies va ser significatiu.


El objetivo de la presente tesis era contribuir al conocimiento de las consecuencias e impacto de la calidad y seguridad operacional en la rentabilidad de las compañías aéreas, así como destacar la importancia y necesidad de la contabilidad de gestión y sus indicadores clave de gestión (KPIs, o Key Performance Indicators) en la industria aérea. Con el fin de lograr este objetivo, se desarrolló un compendio de seis artículos académicos para responder a las preguntas de investigación planteadas y resolver los gaps existentes en la literatura. Las principales conclusiones y resultados revelaron una influencia positiva y significativa de la calidad de servicio en la rentabilidad medida como rentabilidad económica (ROI, o return on investment) de las compañías aéreas estadounidenses; y un efecto no significativo de la calidad sobre los ingresos de pasaje de las aerolíneas. Al mismo tiempo, se comprobó que el efecto de la seguridad operacional era en sentido contrario. Por lo tanto, se confirmó un efecto no significativo para la seguridad operacional en la rentabilidad de las aerolíneas, mientras que el efecto de la seguridad operacional sobre los ingresos de pasaje de las aerolíneas fue significativo.


This Doctoral Thesis aimed to contribute to an understanding of the consequences and impact of quality and safety on profitability of airline companies, as well as to emphasize the importance and need for management accounting and its Key Performance Indicators (KPIs) in the airline industry. In order to cover this goal, a compendium of six academic papers were developed to answers to the research questions introduced and deal with existing gaps in the literature. The main findings and results revealed a positive and significant influence of service quality on the profitability measured as Economic return (ROI, or return on investment) of US airline companies; and a non-significant effect for quality on airline passenger revenues. While the effect of safety was vice versa. Thus, a non-significant effect for safety on profitability of airlines was confirmed, whereas the effect of safety on airline passenger revenues was significant.

Palabras clave

Transport Aeri; Qualitat; Seguretat operacional

Materias

3 - Ciencias sociales

Área de conocimiento

Ciències

Documentos

TESI.pdf

30.10Mb

 

Derechos

ADVERTIMENT. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)