Efectos de un entrenamiento basado en mindfulness (atención o conciencia plena) sobre la salud psíquica y las habilidades de autocuidado y cuidado de otros en estudiantes de medicina

dc.contributor
Universitat de Lleida. Departament de Cirurgia
dc.contributor.author
Oró Palau, Pere
dc.date.accessioned
2016-07-12T11:47:56Z
dc.date.available
2017-06-17T05:45:11Z
dc.date.issued
2016-06-17
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/387228
dc.description.abstract
Se estudia la efectividad de una intervención basada en mindfulness, adaptada a estudiantes de medicina. Han participado 116 estudiantes de la Facultat de Medicina de la Universitat de Lleida. Grupo Experimental formado por 43 estudiantes que han asistido a un programa de mindfulness. Grupo de Control de 75 estudiantes. Variables medidas: Estrés percibido (PSS), Sintomatología (SCL-90-R), Mindfulness (FFMQ), Autocompasión (SCS), Apego (RQ), Empatía (TECA), Burnout académico (MBI-SS) y Personalidad (TIPI). Las medidas previas detectan elevados niveles de sintomatología y estrés. Tras la intervención, y a pesar de la poca práctica efectuada en casa, se han producido cambios positivos en Estrés, Somatización, Obsesión-compulsión, Sensibilidad Interpersonal, Ansiedad, Hostilidad y GSI, en Observar y puntuación Total de mindfulness, Aislamiento de SCS y Apego Temeroso y Modelo de Otros. Observada relación entre disminución de estrés y sintomatología e incremento en mindfulness, relación menor con la autocompasión. Los participantes consideran las habilidades aprendidas útiles para su práctica médica.
spa
dc.description.abstract
S’estudia l’efectivitat d’una intervenció basada en mindfulness, adaptada per a estudiants de medicina. Han participat 116 estudiants de la Facultat de Medicina de la Universitat de Lleida. Grup Experimental format per 43 estudiants que han assistit a un programa de mindfulness. El Grup de Control de 75 estudiants. Variables mesurades: Estrès percebut (PSS), Simptomatologia (SCL-90-R), Mindfulness (FFMQ), Autocompassió (SCS), Aferrament (RQ), Empatia (TECA), Burnout acadèmic (MBI-SS) i Personalitat (TIPI). Les mesures prèvies detecten elevats nivells de simptomatologia i estrès. En acabar la intervenció, i malgrat la poca pràctica efectuada a casa, s’han produït canvis positius en Estrès, Somatització, Obsessió-compulsió, Sensibilitat Interpersonal, Ansietat, Hostilitat i GSI, en Observar i puntuació Total de mindfulness, Aïllament de SCS i de l’Aferrament Temorenc i Model dels Altres. S’observa relació entre disminució d’estrès i simptomatologia i increment en Mindfulness, la relació és menor amb l’Autocompassió. Els participants consideren les habilitats apreses útils per a la seva pràctica mèdica.
cat
dc.description.abstract
This study deals with the effectiveness of a mindfulness based intervention on medical students. It was conducted among 116 students of the Medical Faculty of the University of Lleida. The Intervention Group was formed by 43 students who had attended a mindfulness program. The Control Group was formed by 75 students. All participants were assessed in Perceived Stress (PSS), Symptomatology (SCL-90-R), Mindfulness (FFMQ), Self-Compassion (SCS), Attachment (RQ), Empathy (TECA), Academic Burnout (MBI-SS) and Personality (TIPI). The Baseline assessments detected high levels of symptomatology and stress. After intervention, and despite little practice made at home, there have been positive changes in Stress, Somatization, Obsessive-compulsive, Interpersonal Sensitivity, Anxiety, Hostility and GSI, in Observe and Total score on mindfulness, Isolation on SCS and Fearful Attachment and Model of Others. A relationship between decrease in symptoms and increase in mindfulness was observed. This relationship was less clear with self-compassion. All participants believe that the skills learned were useful for their medical practice.
eng
dc.format.extent
550 p.
cat
dc.format.mimetype
application/pdf
dc.language.iso
spa
cat
dc.publisher
Universitat de Lleida
dc.rights.license
ADVERTIMENT. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.
dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.subject
Atenció plena
cat
dc.subject
Estudiants de medicina
cat
dc.subject
Educació mèdica
cat
dc.subject
Gestió de l'estrès
cat
dc.subject
Atención plena
cat
dc.subject
Estudiantes de medicina
cat
dc.subject
Educación médica
cat
dc.subject
Mindfulness
cat
dc.subject
Medical students
cat
dc.subject
Medical education
cat
dc.subject.other
Personalitat, avaluació i tractament psicològic
cat
dc.title
Efectos de un entrenamiento basado en mindfulness (atención o conciencia plena) sobre la salud psíquica y las habilidades de autocuidado y cuidado de otros en estudiantes de medicina
cat
dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.subject.udc
159.9
cat
dc.contributor.director
Esquerda i Aresté, Montse
dc.contributor.director
Pifarré Paredero, Josep
dc.embargo.terms
12 mesos
cat
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess


Documents

Tpop1de1.pdf

10.61Mb PDF

Aquest element apareix en la col·lecció o col·leccions següent(s)