Relationship between earnings management and corporate strategies: social responsibility and enterprise risk management

Autor/a

Parrondo Tort, Luz

Director/a

Gómez Biscarri, Javier

Amat Salas, Oriol

Data de defensa

2016-04-04

Pàgines

116 p.



Departament/Institut

Universitat Pompeu Fabra. Departament d'Economia i Empresa

Programa de doctorat

Programa de doctorat en Economia, Finances i Empresa

Resum

This thesis revolves around financial transparency and its relationship with social transparency (CSR disclosure) and risk management at the managerial level. The first chapter identifies regulatory (10K) reports as the preferred disclosing channel for “social-transparent” companies (social-disclosing firms which are “high” in social activities) while “social-labeled” companies (social-disclosing firms which are “low” in social activities) choose to initiate disclosure in voluntary standalone CSR reports. The second chapter uses this identification strategy to examine whether “social-transparent” companies are also financially transparent. I find that “social-labeled” firms decrease the quality of financial information in the first period after first issuance of a CSR voluntary report. Contrarily, “social-transparent” firms increase the quality of their financial reporting after initiation of CSR disclosure on the 10K, suggesting equal financial and social transparent behavior. In the last chapter, I show how the implementation of an Enterprise Risk Management Committee (ERMC) has a negative impact transaction-based earnings management but not clear impact on accrual based earnings management.


Esta tesis gira en torno a la transparencia financiera y su relación con la transparencia social (RSC) y con la gestión de riesgos a nivel gerencial. En el primer capítulo identifico las cuentas anuales (10K) como el canal de divulgación seleccionado por las empresas "socio-transparentes" (empresas divulgadoras con altos niveles previos de actividad social), mientras que las empresas "socio-etiquetadas" (empresas divulgadoras con bajos niveles previos de actividad social) optan por emitir esta información en informes voluntarios no oficiales. En el segundo capítulo se utiliza esta estrategia de identificación para examinar si las empresas socialmente transparentes son también empresas transparentes en su comunicación financiera. Los resultados sugieren que las empresas "socio-etiquetadas” incrementan la discrecionalidad contable durante el periodo inmediatamente posterior a la emisión de un informe de RSC voluntario. Por el contrario, las empresas "socio-transparentes" incrementan su calidad financiera tras iniciar la comunicación de su actividad social en las cuentas anuales, mostrando igual intención de ser transparentes tanto social como financieramente. En el último capítulo se muestra cómo la implementación de un Comité de Gestión de Riesgo Empresarial (ERMC) reduce la discrecionalidad la manipulación contable realizada a través de transacciones, pero no muestra evidencia de impacto sobre la manipulación realizada a nivel contable.

Paraules clau

Transparencia financiera; Transparencia social; Gestión de riesgos a nivel gerencial

Matèries

33 - Economia

Documents

tlpt.pdf

1.763Mb

 

Drets

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