Disseny d'un programa de capacitació en competències bàsiques TIC per alumnes de secundària

Autor/a

Pons Comella, Beatriu

Director/a

Salinas Ibáñez, Jesús

Data de defensa

2013-01-31

Pàgines

140 p.



Departament/Institut

Universitat de les Illes Balears. Departament de Pedagogia Aplicada i Psicologia de l'Educació

Resum

S’ha observat que el nivell de competències TIC en els alumnes de secundària de les Balears no és gaire elevat i que l'alumnat no surt de l'etapa d'educació obligatòria amb les competències bàsiques TIC assolides. I és comprensible, tenint en compte que als centres de secundària, tot i que s'empren els mitjans TIC i s'estudien com a finalitat en sí, encara no s'han introduït de forma generalitzada en totes les àrees com un mitjà per assolir els objectius educatius propis del nostre sistema. Per això es proposa una metodologia didàctica, basada en el treball per projectes, que permeti introduir les TIC de forma natural dins els processos d'aprenentatge dels alumnes de secundària de les Illes Balears i que sigui prou flexible per a què els professors puguin adaptar-la a qualsevol àrea i a les competències TIC que presenten els protagonistes del procés, alumnes i professors.


Se ha observado que el nivel de competencias TIC en los alumnos de secundaria de las Baleares no es muy elevado y que el alumnado no sale de la etapa de educación obligatoria sin todas las competencias básicas TIC. Y es comprensible, teniendo en cuenta que en los centros de secundaria, aunque se usan los medios TIC y se estudian como una finalidad en sí, todavía no se han introducido de forma generalizada en todas las áreas como un medio para conseguir los objetivos educativos propios de nuestro sistema. Por ello se propone una metodología didáctica, basada en el trabajo por proyectos, que permita introducir las TIC de forma natural en los procesos de aprendizaje de los alumnos de secundaria de las Islas Baleares y que sea suficientemente flexible para que los profesores puedan adaptarla a cualquier área y a las competencias TIC que presentan los protagonistas del proceso, alumnos y profesores


It has been observed that the level of ICT skills in high school students in the Balearics is not very high and that students leave the stage of compulsory education without all the basic ICT skills. This is understandable, considering that in secondary schools, even though ICT media is used and studied as an end in itself; ICT have not yet been introduced across the board in all areas as means to achieve their own educational goals of our system. We therefore propose a didactic methodology based on project work, which, in the process, would allow to naturally learn ICT in secondary school pupils of the Balearic Islands and that it is flexible enough so teachers can adapt it to any ICT skills or area introduced by the main characters of the process, students and teachers

Paraules clau

Competències, tecnologies de la informació i comunicació, treball per projectes, skills, information and communications technology, project work, competencias, TIC, trabajo por proyectos

Matèries

37 - Educació. Ensenyament. Formació. Temps lliure; 371 - Organització i gestió de l'educació i de l'ensenyament

Àrea de coneixement

Didàctica i Organització Escolar

Documents

Pons_Comella_Beatriu.pdf

2.150Mb

 

Drets

ADVERTIMENT. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.

Aquest element apareix en la col·lecció o col·leccions següent(s)