Patterns of Activity Sequencing in the Teaching of English as a Foreign Language and their Effects on Learning: A Quasi-Experimental Study

dc.contributor
Universidad de Murcia. Departamento de Filología Inglesa
dc.contributor.author
Criado Sánchez, Raquel
dc.date.accessioned
2011-04-12T20:16:32Z
dc.date.available
2008-10-21
dc.date.issued
2008-06-27
dc.date.submitted
2008-10-21
dc.identifier.isbn
9788469173008
dc.identifier.uri
http://www.tesisenred.net/TDR-1021108-094744
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/10817
dc.description.abstract
This dissertation is concerned with activity sequencing in TEFL. The main aim was to empirically ascertain the effect of the CPM on the learning of English as a Foreign Language against the traditional PPP. Accordingly, a quasi-experimental study which presents a repeated-measure design with two groups (experimental and control) was implemented. The experimental/CPM group and the control/PPP group were administered a pre-test and post-test consisting of a linguistic exam and a series of questionnaires. Key findings from the exam scores reveal that the CPM instruction was shown to have significant positive effects on the learning of the experimental group's subjects. Results from the questionnaires suggest that the experimental group seemed to enjoy the CPM intervention, as opposed to the control group, who did not appear to entirely like the PPP teaching. The findings confirm the extreme importance of activity sequencing in TEFL and that, in order to be effective, activity sequencing needs to be underpinned by the psychological sequence(s) of cognitive processes involved in knowledge acquisition.
eng
dc.description.abstract
Esta tesis estudia la secuenciación de actividades en la Enseñanza de Inglés como Lengua Extranjera. El objetivo esencial es determinar empíricamente los efectos del CPM en el aprendizaje de inglés como lengua extranjera, en contraposición a los efectos del PPP. A tal fin, se diseñó un estudio cuasi-experimental de medidas repetidas, también denominado mixto con dos grupos, experimental y control. Tanto al grupo experimental/CPM como al grupo control/PPP se les administró un pre-test y un post-test que consistieron en un examen lingüístico y una serie de cuestionarios. Los resultados más sobresalientes obtenidos en las puntuaciones de los exámenes revelan que la eficacia de la enseñanza basada en el CPM fue estadísticamente significativa en el aprendizaje de los sujetos del grupo experimental. Los resultados de los cuestionarios sugieren que el grupo experimental disfrutó de la intervención del CPM, al contrario que el grupo control, a quien no pareció satisfacerle plenamente la enseñanza sujeta a los parámetros del PPP. En definitiva, los resultados confirman la gran importancia de la secuenciación de actividades en la enseñanza de inglés como lengua extranjera, y reflejan que, para ser efectiva, dicha secuenciación debería tomar como referencia la(s) secuencia(s) psicológica(s) de los procesos cognitivos subyacentes en la adquisición de conocimientos.
spa
dc.format.mimetype
application/pdf
dc.language.iso
eng
dc.publisher
Universidad de Murcia
dc.rights.license
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dc.source
TDR (Tesis Doctorales en Red)
dc.subject
secuenciación de actividades
dc.subject
Psicología Cognitiva
dc.subject
Modelo de Presentación-Práctica-Producción (PPP)
dc.subject
Modelo basado en procesos comunicativos (CPM)
dc.subject
materiales de enseñanza de lenguas
dc.subject
Enseñanza de Inglés como Lengua Extranjera
dc.subject
TEFL
dc.subject
Aprendizaje de lenguas
dc.subject
Presentation-Practice-Production model (PPP)
dc.subject
language teaching materials
dc.subject
language acquisition
dc.subject
Communicative Processes-based model (CPM)
dc.subject
Cognitive Psychology
dc.subject
Activity sequencing
dc.subject.other
Filología Inglesa
dc.title
Patterns of Activity Sequencing in the Teaching of English as a Foreign Language and their Effects on Learning: A Quasi-Experimental Study
dc.title.alternative
Patrones de secuenciación de actividades en la enseñanza de inglés como lengua extranjera y su incidencia en el aprendizaje: estudio cuasi-experimental
dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.subject.udc
80
cat
dc.subject.udc
81
cat
dc.contributor.authoremail
rcriado@um.es
dc.contributor.director
Sánchez, Aquilino
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.identifier.dl
MU-2580-2008


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