La cohesió léxica en seqüències narratives.

dc.contributor
Universitat de València. Departament de Filologia Catalana
dc.contributor.author
Ribera, Josep, 1966-
dc.date.accessioned
2011-04-12T19:05:25Z
dc.date.available
2009-09-17
dc.date.issued
2008-06-18
dc.date.submitted
2009-09-17
dc.identifier.isbn
9788437072852
dc.identifier.uri
http://www.tdx.cat/TDX-0917109-143808
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/9808
dc.description.abstract
Aquesta tesi doctoral s'ocupa de les operacions discursivocognitives<br/>d'establiment de referents i de represa lèxica de la referència en textos escrits<br/>d'estudiants de secundària.<br/>Partim d'un corpus doble constituït per seqüències narratives produïdes, d'una<br/>banda, per alumnes de quart curs d'E.S.O (aprenents) i, d'altra banda, per periodistes<br/>cinematogràfics (experts), que ens proporcionen el corpus de control i, doncs, la base de<br/>comparació de les produccions dels aprenents.<br/>En primer lloc, hem analitzat els diversos tipus d'estructures nominals i<br/>predicatives que vehiculen la introducció dels referents discursius. En segon lloc, ens<br/>hem ocupat de la represa lèxica dels referents mitjançant la repetició i els diferents tipus<br/>de reiteració (sinonímia, hiperonímia-hiponímia i noms generals).<br/>L'objectiu darrer de la recerca ha estat delimitar els problemes de l'establiment i<br/>del manteniment lèxic de la referència en les produccions escrites dels aprenents,<br/>considerant que les dues operacions constitueixen un pilar fonamental sobre el qual es<br/>basteix la coherència textual i, doncs, l'èxit o el fracàs de la comunicació.<br/>El treball s'estructura en set capítols. En el capítol d'introducció exposem el<br/>tema, el corpus d'investigació, les hipòtesis, els objectius, la metodologia i el marc<br/>teòric de la recerca, que, des d'una perspectiva eclèctica, assumeix els diversos models<br/>interpretatius de l'anàfora que ens proporciona la pragmàtica, la lingüística textual i la<br/>lingüística cognitiva.<br/>En el capítol segon ens ocupem del concepte de referència des de l'òptica de la<br/>filosofia del llenguatge, analitzem i discutim la dicotomia entre els modes referencials<br/>de la dixi i de l'anàfora i, finalment, estudiem el concepte en el marc de la lingüística<br/>textual i de la gramàtica cognitiva.<br/>En el capítol tercer fem una aproximació a les diverses perspectives<br/>interpretatives de l'anàfora: la teoria generativa del lligam, la reinterpretació<br/>neogriceana d'aquesta teoria i els diversos models discursius i cognitius, insistint en la<br/>teoria de Givón sobre la continuïtat dels tòpics i en la teoria de l'accessibilitat d'Ariel.<br/>En el capítol quart ens centrem en el concepte de cohesió textual de Halliday i<br/>Hasan (Cohesion in English, 1976), dedicant una especial atenció a la repetició i a la<br/>reiteració com a mecanismes de represa lèxica discursivament i cognitivament diferents.<br/>Els capítols cinquè i sisè constitueixen el nucli central de l'estudi. En el cinquè<br/>analitzem l'establiment de la referència i l'anàfora lèxica d'identitat referencial en les<br/>seqüències narratives dels escriptors experts. El capítol sisè s'estructura de manera<br/>paral·lela al capítol cinquè i analitza l'establiment i la represa lèxica de la referència en<br/>les produccions escrites dels aprenents. L'anàlisi s'efectua a partir de la comparació dels<br/>resultats obtinguts amb els que ens ha proporcionat l'anàlisi dels experts, tant des de la<br/>perspectiva qualitativa com des del punt de vista estadístic. En general, tant l'anàlisi<br/>qualitativa com la quantitativa revela que el comportament de la cohesió referencial en<br/>les produccions escrites dels aprenents és significativament diferent del que palesen els<br/>textos dels experts.<br/>Finalment, en el capítol setè presentem les principals conclusions de la recerca i<br/>les possibles extensions d'aquest treball.<br/>Comptat i debatut, a través de l'anàlisi de la cohesió referencial, aquesta tesi<br/>doctoral aprofundeix en les condicions discursives que vehiculen l'establiment dels<br/>referents textuals i la represa lèxica de la referència en les produccions d'escriptors<br/>aprenents. Els resultats que obtenim a través de la comparació amb els usos dels experts<br/>permeten diagnosticar els problemes de la cohesió referencial dels textos dels aprenents<br/>i constitueixen una bona base per a efectuar en el futur propostes aplicades de resolució<br/>dels problemes detectats per millorar la competència comunicativa escrita dels<br/>estudiants.
cat
dc.description.abstract
This dissertation is concerned with the cognitive operations of introduction of<br/>discourse referents and their lexical retrieval in learners' written texts. Our research is<br/>based on a corpus consisting of film summaries (i.e., narrative sequences of film<br/>reviews) produced by secondary school students. In addition, a collection of similar<br/>texts written by film journalists (expert writers) is analysed; the experts' corpus<br/>provides a ground to examine critically the learners' texts.<br/>The main aim of the research is to delimit those problems related to the<br/>introduction and subsequent lexical retrieval of referents in the learners' written<br/>narrative sequences, assuming that the two discourse-cognitive operations are essential<br/>to assure textual coherence and thus communicative success or failure.<br/>Firstly, the different nominal and predicative structures which make it possible<br/>the introduction of discourse referents are detected and analysed. Secondly, the lexical<br/>retrieval of the referents previously introduced is examined in detail. A basic distinction<br/>between repetition and reiteration (synonymy, hypernymy-hyponymy and general<br/>nouns) as cognitively different devices of lexical cohesion is established. Repetition<br/>constitutes an anaphoric device which enhances the direct identification of referents,<br/>whereas reiteration implies the cognitive recategorisation of the referents and as a<br/>device to avoid repetition makes the discourse more fluent.<br/>The results of the research are submitted to a qualitative and quantitative<br/>analysis which leads to characterise and classify the problems observed in the students'<br/>texts so that further applied research on how to improve their writing communicative<br/>abilities can be conducted in the future.
eng
dc.format.mimetype
application/pdf
dc.language.iso
cat
dc.publisher
Universitat de València
dc.rights.license
ADVERTIMENT. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.
dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.subject
lexical cohesion
dc.subject
/ Key words: reference
dc.subject
sinonímia
dc.subject
reiteració
dc.subject
repetició
dc.subject
anàfora
dc.subject
referència
dc.subject
cohesió lèxica
dc.subject
anaphora
dc.subject
repetition
dc.subject
reiteration
dc.subject
synonymy
dc.subject.other
F. Filologia
dc.title
La cohesió léxica en seqüències narratives.
dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.subject.udc
80
cat
dc.contributor.director
Cuenca Ordinyana, Maria Josep
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.identifier.dl
V-2783-2009


Documents

ribera.pdf

3.862Mb PDF

This item appears in the following Collection(s)