El proceso de construcción social de las emociones en los castellers. Visión etnomotriz

Author

Damian da Silva, Sabrine

Director

Lavega i Burgués, Pere

Feixa, Carles

Date of defense

2022-07-19

Pages

241 p.



Department/Institute

Institut Nacional d'Educació Física de Catalunya (Lleida)

Abstract

Les Torres Humanes (Castells) són un dels Jocs Esportius Tradicionals més representatius de Catalunya que mostra trets distintius de la cultura local. L´objectiu d´aquesta investigació ha estat estudiar des d´una perspectiva etnomotriu el procés de construcció social de les emocions que promou la pràctica de castells a la colla dels Castellers de Lleida. Aquesta investigació es basa en un estudi de cas etnogràfic, amb mètodes mixtos d'anàlisi, en què van intervenir voluntàriament 23 informants clau (castellers). Es va fer servir l'observació participant, amb registre en un diari de camp, i es va obtenir informació de fonts orals a través de la realització d'entrevistes semiestructurades. En conclusió, als castells cada casteller vivència l'experiència castellera d'una manera diferent, ja que participa de manera diferent segons la posició que ocupa, segons la relació interna amb el temps que s'està vivenciant, segons el context espacial que s'està actuant. Així que els estats emocionals no emergeixen a tots els castellers per igual.


Las Torres Humanas (Castells) son uno de los Juegos Deportivos Tradicionales más representativos de Cataluña que muestra rasgos distintivos de la cultura local. El objetivo de esta investigación ha sido estudiar desde una perspectiva etnomotriz el proceso de construcción social de las emociones que promueve la práctica de castells en la colla de los Castellers de Lleida. Esta investigación se basa en un estudio de caso etnográfico, con métodos mixtos de análisis, en el cual intervinieron voluntariamente 23 informantes clave (castellers). Se utilizó la observación participante, con registro en un diario de campo, y se obtuvo información de fuentes orales a través de la realización de entrevistas semiestructuradas. En conclusión, en los castells cada casteller vivencia la experiencia castellera de una manera distinta, ya que participa de modo distinto según la posición que ocupa, según la relación interna con el tiempo que se está vivenciando, según el contexto espacial que se está actuando. Así que los estados emocionales no emergen en todos los castellers por igual.


The Human Towers (Castells) are one of the most representative Traditional Sports Games in Catalonia that shows distinctive features of the local culture. The aim of this research has been to study from an ethnomotor perspective the process of social construction of emotions that promotes the practice of castells in the colla de los Castellers de Lleida. This research is based on an ethnographic case study, with mixed methods of analysis, in which 23 key informants (castellers) participated voluntarily. Participant observation was used, recorded in a field diary, and information was obtained from oral sources through semi-structured interviews. In conclusion, in the castells each casteller lives the castellera experience in a different way, since he participates in a different way according to the position he occupies, according to the internal relationship with the time he is living, according to the spatial context in which he is acting. Thus, emotional states do not emerge in all castellers in the same way.

Keywords

Joc esportiu tradicional; Etnomotricitat; Castells; Juego deportivo tradicional; Etnomotricidad; Torres humanas; Traditional sporting game; Ethnomotricity; Human towers

Subjects

79 - Recreation. Entertainment. Games. Sport

Knowledge Area

Educació Física i Esportiva

Documents

Tsds1de1.pdf

9.812Mb

 

Rights

L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/

This item appears in the following Collection(s)