Adolescència i mentalització: un estudi multidimensional en l'espectre de l'ansietat social

dc.contributor
Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Clínica i de la Salut
dc.contributor.author
Pérez-Domingo, Ariadna
dc.date.accessioned
2017-02-09T09:47:08Z
dc.date.available
2017-11-23T06:45:08Z
dc.date.issued
2016-11-23
dc.identifier.isbn
9788449026973
en_US
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/400074
dc.description.abstract
La mentalització (MZ) es descriu com la capacitat per percebre els estats mentals intencionals (EMI) subjacents al comportament de les persones. Aquesta capacitat de poder “llegir” el que hi ha darrere del comportament és essencial per a la salut psicològica i el benestar. L’ansietat social (AS) es defineix com la por a la interacció social i a la possible avaluació negativa per part dels altres. Les persones amb AS tendeixen a suposar que els altres seran crítics i que les avaluaran negativament. Aquesta característica cognitiva de l’AS pot ser entesa i formulada com un error de MZ. Tot i que en les darreres dècades s’ha estudiat el paper de la MZ en diverses patologies, com el TLP o la depressió, l’AS ha rebut, fins a dia d’avui, relativament poc interès. L’objectiu del present estudi és analitzar fins a quin punt els problemes de MZ estan relacionats amb l’AS, des d’una perspectiva del desenvolupament, i amb una metodologia d’avaluació multimètode i multiinformant. Per fer-ho s’ha avaluat el nivell d’AS a la infància (i.e., inhibició conductual o IC) i a l’adolescència, i s’han obtingut mesures de diverses dimensions de MZ i del nivell de psicopatologia depressiva en dues mostres d’adolescents (n=463 i n=267) provinents de població general. Els resultats mostren afectacions de la MZ relacionades tant amb la IC infantil com amb l’AS a l’adolescència. Aquestes afectacions són multidimensionals, és a dir, afecten tant la lectura dels propis EMI com la lectura dels EMI dels altres, i suggereixen problemes tant d’hiper- com d’hipomentalització. La complexitat de l’afectació de la MZ en l’espectre de l’AS planteja una relació bidireccional que mereix ser estudiada amb major profunditat, ja que el seu paper com a factor que articula i manté l’AS pot tenir implicacions cabdals en el tractament d’aquesta patologia i en el manteniment de resultats a llarg termini.
en_US
dc.description.abstract
Mentalizing (MZ) is defined as the capacity to perceive the intentional mental states (IMS) that underpin human behavior. The ability to “read” what is beyond behavior is essential for mental health and wellbeing. Social anxiety (SA) is defined as the fear of social interaction and of being negatively evaluated by others. People with SA tend to expect that others will be critical and they will assess them negatively. This cognitive characteristic of SA can be understood and conceptualized as a problem of MZ. Although the role of MZ in several disorders such as BPD or depression has been analyzed in the last decades, up to now, SA has received relatively little attention. The aim of the present study is to analyze whether MZ problems are associated with SA from a developmental perspective, and from a multi-informant and multi-method perspective. To do this, SA has been assessed in infancy (i.e., behavioral inhibition or BI) and in adolescence, and several dimensions of MZ and depression levels have been measured in two samples of 463 and 267 adolescents from the general population. Results indicate that MZ problems are associated with early SA (i.e., BI in infancy) and adolescent SA. The MZ impairment is multidimensional, as predicted, and affects the reading of both one’s own and others’ mental states, and suggests problems of both hipo- and hiper-mentalizing. The complexity of the relationship between MZ and SA suggests a possible bidirectional association and requires further research. The role of MZ in the development and maintenance of SA suggests important implications for treatment strategies and for the long-term results of intervention.
en_US
dc.format.extent
112 p.
en_US
dc.format.mimetype
application/pdf
dc.language.iso
cat
en_US
dc.publisher
Universitat Autònoma de Barcelona
dc.rights.license
L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.rights.uri
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
*
dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.subject
Ansietat social
en_US
dc.subject
Ansiedad social
en_US
dc.subject
Social anxiety
en_US
dc.subject
Mentalització
en_US
dc.subject
Mentalización
en_US
dc.subject
Mentalization
en_US
dc.subject
Adolescència
en_US
dc.subject
Adolescencia
en_US
dc.subject
Adolescence
en_US
dc.subject.other
Ciències de la Salut
en_US
dc.title
Adolescència i mentalització: un estudi multidimensional en l'espectre de l'ansietat social
en_US
dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.subject.udc
159.9
en_US
dc.contributor.authoremail
ariadna.perezi@e-campus.uab.cat
en_US
dc.contributor.director
Ballespí, Sergi
dc.contributor.director
Vives, Jaume
dc.embargo.terms
12 mesos
en_US
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess


Documents

apd1de1.pdf

1.054Mb PDF

This item appears in the following Collection(s)