El cinema com a espai intercultural. La influència asiàtica en el cinema d'Occident: contextos, conceptes i casos

dc.contributor
Universitat Ramon Llull. Facultat de Comunicació i Relacions Internacionals Blanquerna
dc.contributor.author
Codó Martínez, Jordi
dc.date.accessioned
2013-02-18T12:41:39Z
dc.date.available
2013-02-18T12:41:39Z
dc.date.issued
2013-02-05
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/104535
dc.description.abstract
En un món social cada cop més nodrit per les interconnexions culturals, el cinema - expressió artística que és filla inequívoca del seu temps- es conforma des dels seus inicis a través de la integració i la interacció de formes expressives diverses i allunyades. Els darrers tres lustres han vist un impuls en la referida tendència, promoguda per la globalització de la indústria fílmica i, en bona mesura també, pel creixement (i/o la voluntat exportadora) dels cinemes asiàtics. La influencia d'aquests cines en el mainstream internacional (ja sigui el de l'entreteniment o el d'art i assaig) és cada cop més patent, i s'aventuren noves formes d'expressió cinematogràfica i d’anàlisi. El present treball vol reflexionar sobre la naturalesa d'aquests intercanvis, tot observant quines idees i practiques es posen en joc en la producció de films de caràcter transnacional. Conceptes com 'interculturalitat', 'cinema nacional', 'autoria' o 'orientalisme' en són els protagonistes, juntament amb l'estudi d'un cas: la influencia del cinema japonès en !'obra de Jim Jarmusch.
cat
dc.description.abstract
En un mundo social cada vez más nutrido por las interconexiones culturales, el cine­ expresión artística que es hija inequívoca de su tiempo- se conforma desde sus inicios a través de la integración y la interacción de formas expresivas diversas y alejadas. Los últimos tres lustros han visto un impulso en la referida tendencia, promovida por la globalización de la industria fílmica y, en buena medida también, por el crecimiento (y/o la voluntad exportadora) de los cines asiáticos. La influencia de estos cines en el mainstream internacional (ya sea el del entretenimiento o el de arte y ensayo) es cada vez más patente, y se aventuran nuevas formas de expresión cinematográfica y de análisis. El presente trabajo quiere reflexionar sobre la naturaleza de estos intercambios, observando qué ideas y prácticas se ponen en juego en la producción de filmes de carácter transnacional. Conceptos como 'interculturalidad', 'cine nacional', 'autoría' u 'orientalismo' son los protagonistas, junto con el estudio de un caso: la influencia del cine japonés en la obra de Jim Jarmusch.
spa
dc.description.abstract
In a social world increasingly nourished by cultural interconnections, film -an artistic expression that is an unequivocal output of its time- has been shaped from its beginnings through the integration and interaction of various and distant forms of expression. The last fifteen years have seen a boost in the aforementioned trend, promoted by the globalization of the film industry and, to some extent also by the growth (and / or will to export) of Asian cinemas. The influence of these cinemas in the interntional mainstream (either for entertainment or arthouse) is increasingly evident, and puts forward new forms of cinematic expression and analysis. The present work reflects on the nature of these exchanges, by observing which ideas and practices come into play in producing films with a transnational personality. Concepts such as interculturality, national cinema, authorship or orientalism are the protagonists, along with a case study: the influence of Japanese cinema in the work of Jim Jarmusch.
eng
dc.format.extent
384 p.
dc.format.mimetype
application/pdf
dc.language.iso
cat
dc.publisher
Universitat Ramon Llull
dc.rights.license
ADVERTIMENT. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.
dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.subject
Cinema
dc.subject
Cultura
dc.subject
Interculturalitat
dc.subject
Influència artística
dc.subject
Autoria
dc.subject
Cinemes nacionals
dc.subject
Cinema transnacional
dc.subject
Estil
dc.subject
Cinemes asiàtics
dc.subject
Orientalisme
dc.subject
Cinema independent
dc.subject
Cinema japonès
dc.subject
Cine
dc.subject
Interculturalidad
dc.subject
Influencia artística
dc.subject
Autoría
dc.subject
Cines nacionales
dc.subject
Cine transnacional
dc.subject
Estilo
dc.subject
Cines asiáticos
dc.subject
Orientalismo
dc.subject
Cine independiente
dc.subject
Cine japonés
dc.subject
Film
dc.subject
Culture
dc.subject
Multiculturalism
dc.subject
Artistic influence
dc.subject
Authorship
dc.subject
National cinemas
dc.subject
Transnational cinema
dc.subject
Style
dc.subject
Asian cinemas
dc.subject
Orientalism
dc.subject
Independent films
dc.subject
Japanese film
dc.subject.other
Comunicació i Humanitats
dc.title
El cinema com a espai intercultural. La influència asiàtica en el cinema d'Occident: contextos, conceptes i casos
dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.subject.udc
77
cat
dc.contributor.authoremail
jordicodo@gmail.com
dc.contributor.director
Felipe, Fernando de, 1965-
dc.embargo.terms
cap
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.identifier.dl
B.6304-2013


Documents

tesi_doctoral_Jordi_Codo_(Parts_I-II).pdf

1.171Mb PDF

tesi_doctoral_Jordi_Codo_(Part_III).pdf

4.246Mb PDF

This item appears in the following Collection(s)