Dificultats en la comprensió dels conceptes de substància química, substància simple i compost. Proposta de millora basada en estratègies d'ensenyament-aprenentatge per investigació orientada.

Autor/a

Domínguez Sales, Mª Consuelo

Director/a

Furió Mas, Carles

Fecha de defensa

2004-06-23

ISBN

8437008721

Depósito Legal

V-987-2005



Departamento/Instituto

Universitat de València. Departament de Didàctica de les Ciències Experimentals i Socials

Resumen

El treball s'insereix en l'àrea de recerca en Didàctica de les Ciències que fa referència a l'estudi i superació de les concepcions alternatives dels estudiants referents al tema de l'estructura dels materials i les transformacions d'unes substàncies en altres. La solució a aquest problema s'ha donat en forma de dues hipòtesis, que es detallen a continuació.<br/><br/>La primera hipòtesi fa referència a que els estudiants d'Educació Secundària i Batxillerat tenen importants dificultats en l'aprenentatge de conceptes bàsics de Química, en particular:<br/>· Identifiquen a nivell macroscòpic el concepte de substància amb el més general de material.<br/>· A nivell microscòpic identifiquen la substància amb un material format per un sol tipus d'àtoms, és a dir, amb els elements.<br/>· Com no poden distingir quan tenen una substància o més d'una, no tindran criteris per diferenciar una mescla d'un compost.<br/>· Per últim, no tindre criteris per identificar una substància farà que no sàpiguen quan ha tingut lloc un canvi físic o un canvi químic, perquè no poden saber si tenen la mateixa substància inicial o no.<br/><br/>Una possible raó d'aquestes dificultats és que l'ensenyament convencional presenta deficiències didàctiques:<br/><br/>· Deficiències epistemològiques: Alguns problemes dels estudiants, mostren un paral·lelisme amb els que s'hagueren de vèncer històricament per arribar a l'elaboració dels conceptes de substància i canvi químic. Les solucions donades històricament podrien servir per donar arguments contra les idees errònies dels estudiants.<br/>· Deficiències de tipus metodològic i actitudinal, que es fan presents, per exemple, en la visió empirista i ateòrica.<br/>· Deficiències conceptuals: L'ensenyament no dóna importància a les dificultats d'aprenentatge mostrades per la recerca, al temps que, mostra errors similars als dels estudiants en aquests aspectes.<br/><br/>La segona hipòtesi planteja que, és d'esperar que, un canvi en l'ensenyament, que tinga en compte els problemes detectats per la recerca i els interessos dels estudiants, afavorirà l'aprenentatge. De forma més concreta, es proposa la utilització d'un model d'ensenyament-aprenentatge com investigació orientada, amb orientació constructivista, que tinga en compte:<br/>· Extreure els problemes històrics més significatius, per utilitzar-los en l'elaboració de la seqüenciació i organització dels continguts de les unitats didàctiques.<br/>· L'establiment d'estratègies d'aprenentatge basades en el model de canvi conceptual, metodològic i actitudinal.<br/>· La transformació dels objectius i continguts del currículum en un programa d'activitats com eina didàctica.<br/><br/>Els resultats mostrats en la memòria han contrastat aquestes hipòtesis mitjançant diferents dissenys, convergents, variats i múltiples que posen de manifest el que s'ha esmentat, tant a nivell de dificultats d'estudiants com de mancances d'ensenyament. També s'ha posat de manifest que els resultats obtinguts amb grups d'estudiants experimentals que han seguit el mètode d'ensenyament que proposem són millors en tots els casos que els dels grups de control, tant a nivell cognitiu com afectiu. En concret, l'aplicació del currículum que proposem:<br/><br/>· afavoreix el desenvolupament conceptual i procedimental de conceptes bàsics.<br/>· posa contínuament a l'alumne en situació d'elaborar hipòtesis, refutar idees, construir conceptes... ajudant-lo, reiteradament, a utilitzar raonaments científics, posant en qüestió les evidències de sentit comú.<br/>· permet l'organització dels estudiants en grups, que hauran de defensar les pròpies idees davant dels companys afavorint les capacitats metacognitives i les actituds positives dels estudiants dels grups experimentals envers la Ciència estudiada.<br/><br/><br/>El treball queda obert a millorar els resultats en alguns aspectes concrets, com la definició d'element, ampliar el tipus d'estudi a altres camps i tractar d'afavorir la participació del professorat en estudis que ajuden a la millora de l'aprenentatge i posen en contacte els resultats obtinguts per la recerca amb el treball que es realitza a l'aula.


This research refers to the study and overcoming of the students' misconceptions about the structure of matter and the chemical reactions. We propose two hypothesis to give an answer to this problem.<br/><br/>Our first hypothesis refers to the students' difficulties about the comprehension of some important chemical concepts, particularly:<br/><br/>· They identify macroscopically the concept of substance with the more general concept of material.<br/>· Microscopically, they identify a substance with a material made only by one kind of atoms, that is to say, the elements.<br/>· They don't have any criteria to make differences between a mixture and a compound, so they can't notice when they have the same substance or not, either. Then they can't establish differences between a chemical and a physical change, because they don't know whether they maintain the initial substance or not.<br/><br/>We consider that one possible reason for these difficulties is that conventional learning shows didactic deficiencies because they don't take account of the nowadays results in Science Education research. So, our second hypothesis proposes that, a modification in the instruction method can help to overcome the learning difficulties. In order to do that, we propose a model based on a constructivist approach, organised as and oriented research, which can help the learning, starting from these data:<br/><br/>· To take out the most significant problems from the history and use them to arrange in sequence and organise the contents of the didactic topics.<br/>· To establish learning strategies relied on the conceptual, methodological and actitudinal change method.<br/>· To transform the objectives and contents of the curricula into an activity program as a didactic tool which improves the learning process.<br/><br/>The results shown in this report have verified our two hypotheses from various convergent, varied and manifold designs which make clear our statements, both as for the students difficulties and the teaching deficiencies. We have also verified that the results obtained with groups of students who have made their training with the model we propose are better than the results obtained by the control groups, both as for the cognitive and emotional level.

Materias

30 - Teorías y metodología en las ciencias sociales. Sociografía. Estudios de género; 371 - Organización y gestión de la educación y de la enseñanza

Área de conocimiento

Ciencies químiques

Documentos

dominguez.pdf

1.909Mb

 

Derechos

ADVERTIMENT. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)