Experiments on the role of the number of alternatives in choice

dc.contributor
Universitat Pompeu Fabra. Departament d'Economia i Empresa
dc.contributor.author
Reutskaja, Elena
dc.date.accessioned
2011-04-12T16:33:25Z
dc.date.available
2009-05-05
dc.date.issued
2008-12-10
dc.date.submitted
2009-05-05
dc.identifier.isbn
9788469234686
dc.identifier.uri
http://www.tdx.cat/TDX-0505109-125215
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/7383
dc.description.abstract
Whereas people are typically thought to be better off with more choices, large sets may lead to "choice paralysis". This thesis explores the processes underlying the choice from multiple alternatives in different settings. First, we propose that satisfaction is an inverted U-shaped function of the number of alternatives. This proposition is derived theoretically by considering the benefits and costs of different numbers of alternatives, and validated empirically. Second, we investigate the computational processes used to make choices from multiple alternatives under extreme time pressure using an eye-tracking technique. We find that choices are well-described by a sequential search model, in which people randomly fixate on items, measure their values, and choose the best item seen. Third, we study the neural bases of choice from multiple alternatives using fMRI. The results demonstrate that brain activity is modulated by the number of choice items and by the subjective choice experience of people.
eng
dc.description.abstract
Comúnmente, se piensa que es mejor para la gente tener más alternativas de elección. Sin embargo, grandes conjuntos pueden llevar a una "parálisis de elección". Esta tesis explora los procesos que guían la elección entre múltiples alternativas. Primero, proponemos teóricamente que la satisfacción, en función del número de alternativas (considerando los beneficios y costes de este) adopta una forma de U-invertida. Luego, lo comprobamos empíricamente. Segundo, investigamos los procesos utilizados para elegir entre múltiples alternativas, bajo extrema presión de tiempo, utilizando "eye-tracking". Encontramos que las elecciones son bien descritas por un modelo de búsqueda secuencial en el que la gente se fija en los artículos, mide sus valores y escoge el mejor visto. Tercero, estudiamos los fundamentos neuronales de elección de múltiples alternativas usando fMRI. Los resultados muestran que la actividad cerebral es modulada por el número de productos a elegir y por la experiencia subjetiva de elección.
spa
dc.format.mimetype
application/pdf
dc.language.iso
eng
dc.publisher
Universitat Pompeu Fabra
dc.rights.license
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dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.subject
tiranía de elección; sobrecarga de elección; perce
dc.subject
percepción de variedad
dc.subject
elección de consumidor
dc.subject
: Consumer choice; perception of variety; tyranny
dc.title
Experiments on the role of the number of alternatives in choice
dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.subject.udc
33
cat
dc.contributor.authoremail
elena.reutskaja@upf.edu
dc.contributor.director
Hogarth, Robin M.
dc.contributor.director
Nagel, Rosemarie
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.identifier.dl
B.9640-2009
dc.description.degree
Programa de doctorat en Economia, Finances i Empresa


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ter.pdf

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