Cicle de les rondalles de Ndjambu en el context de la literatura oral dels ndowe, El

Author

Creus Boixaderas, Jacint

Director

Iniesta Vernet, Ferran

Date of defense

1993-06-09

ISBN

9788469259740

Legal Deposit

B.39260-2009



Department/Institute

Universitat de Barcelona. Departament d'Antropologia Cultural i Història d'Amèrica i d'Àfrica

Abstract

Dintre del corpus de la narrativa oral dels ndowe (zona costanera del sud del Camerun, de la Guinea Equatorial continental i del nord del Gabon) existeix un grup de rondalles que presenten un tret distintiu original: el fet de compartir un cert nombre de personatges, que hi són perfectament tipificats: i que figuren una família, el cap de la qual s'anomena "Ndjambu" (nom de l'avantpassat mític).<br/><br/>L'estudi d'aquestes rondalles pretén copsar-ne el funcionament i el significat. El punt de partida per a això són els estudis de Vladimir Propp i d'altres investigadors: i, a més a més d'aplicar-hi el mètode formalista del teòric rus, vol ampliar la recerca envers determinats punts en què Propp va incidir poc:<br/><br/>* el concepte teòric de rondalla, en oposició al concepte de llegenda.<br/>* el criteri de classificació.<br/>* la importància estructural dels personatges.<br/><br/>Dintre del cicle, els començaments de les rondalles esdevenen determinants: la <i>dissort</i> que un personatge concret introdueix en una situació inicial sostinguda per personatges concrets, dóna lloc a una trama narrativa que es desenvolupa a partir d'oposicions simples; i permet la seva adscripció a un sistema de grups i subgrups, dintre del qual es poden arribar a precisar:<br/><br/>- Rondalles que funcionen com a nucli del cicle i rondalles que en són complementàries.<br/>- Rondalles on personatges determinats assumeixen una funció estructural i rondalles on els mateixos personatges acompleixen una funció biogràfica.<br/><br/>Enfront de la divisió clàssica dels gèneres narratius orals (rondalla = inversemblant; llegenda = vertadera), es consideren els gèneres a partir de l'oposició dels tipus d'heroi que es poden trobar en el conjunt de la literatura oral ndowe: i la introducció del concepte normatiu de versemblança fa descubrir la lògica interna del cicle: la defensa de l'ordre tradicional, basat en la familia i el culte als avantpassats.<br/><br/>Finalment, els paral·lelismes que hom pot establir entre aquestes rondalles i algunes societats iniciàtiques, sobretot femenines, assenyalen l'origen probable del cicle i el situen en el context de tota una colla de manifestacions socials, religioses i culturals, que tenen l'objectiu comú de defensar la societat tradicional enfront del nou ordre occidental.


<i>In the corpus of the oral narrative art of the Ndowe (coastal zone of Southern Cameroons, of continental Equatorial Guinea and of Northern Gabon) there is a group of folk-tales which have an original distinctive feature: the fact of sharing a certain quantity of characters, who are there perfectly typified: and who represent a family, whose head is called "Ndjambu" (name of the mythical ancestor).<br/><br/>The study of these tales seeks to capture their operation and meaning. Starting point for this are Vladimir Propp's and other researchers' studies; and, besides applying the formalistic method of the Russian theoretician, it wishes to enlarge the research towards specific items which Propp fall into scarcely:<br/><br/>* the theoretical concept of folk-tale, in opposition to the concept of legend.<br/>* classification criterion.<br/>* characters' structural importance.<br/><br/>Inside the cycle, beginnings of the tales become determining: the disgrace that a specific character brings in an initial situation kept by specific characters, causes a narrative plot which develops from simple oppositions: and it allows their attachment to a system of groups and subgroups, inside which can be determined:<br/><br/>- tales which work as nucleus of the cycle and tales which are their complementary ones.<br/>- tales where specific characters assume a structural function and tales where the same characters assumes a biographic function.<br/><br/>Facing the classical division of the oral narrative genres (folk-tale = unlikely: legend = true), genres are considered from the opposition of the hero patterns which can be found in the whole of the Ndowe oral literature: and the introduction of the normative concept of verisimilitude gets to discover the cycle inside logic: the defence of the traditional order, based on family and homage to ancestors.<br/><br/>Finally, the parallelisms which can be established between these folk-tales and some initiation societies, especially feminine ones, indicate the likely origin of the cycle; and it places it in the context of a whole group of social, religious and cultural manifestations, which have the common aim of defending traditional society facing the new occidental order.</i>

Keywords

Àfrica central; Ndowe; Contes populars africans; Rondalles; Cultura popular

Subjects

572 - Physical anthropology

Knowledge Area

Ciències Humanes i Socials

Documents

01.JCB_1de10.pdf

9.261Mb

02.JCB_2de10.pdf

9.165Mb

03.JCB_3de10.pdf

4.247Mb

04.JCB_4de10.pdf

8.584Mb

05.JCB_5de10.pdf

9.767Mb

06.JCB_6de10.pdf

8.907Mb

07.JCB_7de10.pdf

8.489Mb

08.JCB_8de10.pdf

8.464Mb

09.JCB_9de10.pdf

8.021Mb

10.JCB_10de10.pdf

7.194Mb

 

Rights

ADVERTIMENT. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.

This item appears in the following Collection(s)