Developmental changes in vowel perception: how input interplays with initial perceptual biases

dc.contributor
Universitat Pompeu Fabra. Departament de Ciències Experimentals i de la Salut
dc.contributor.author
Albareda Castellot, Bàrbara
dc.date.accessioned
2011-04-12T16:29:56Z
dc.date.available
2010-10-21
dc.date.issued
2010-06-01
dc.date.submitted
2010-10-21
dc.identifier.isbn
9788469398876
dc.identifier.uri
http://www.tdx.cat/TDX-1021110-083204
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/7213
dc.description.abstract
The present dissertation aims at analyzing the interplay between initial acoustic biases and language exposure during acquisition of language in the first year of life. This is a critical period in development because it is when phonetic categories are attuned to the native language. This goal is addressed by integrating the results from two developmental studies. The first study explores the presence of asymmetries in vowel perception in infants from 4 to 12 months of age, as a function of the acoustic salience and distributional properties in the test language. The second study investigates the previous contrasting results on vowel perception in 8-month-old infants growing in bilingual environments, and in particular and their relationship with task demands and the properties of the bilingual input. The results emerging from these studies point to two developmental trends. On one hand, asymmetries in vowel perception are modulated by acoustic biases before and during perceptual reorganization, and by distributional cues after perceptual reorganization. On the other hand, discrimination abilities of 8-month-old bilinguals parallel those of monolinguals when tested with an Anticipatory Eye Movement procedure, highlighting the importance of task demands in determining infants' performance.
dc.description.abstract
L'objectiu d'aquesta tesis és analitzar la dinàmica que s'estableix entre els biaixos acústics i l'experiència amb el llenguatge durant el primer any de vida. Aquest és un període decisiu durant el qual les categories fonètiques s'ajusten a les propietats de la llengua materna. Aquest objectiu s'assoleix integrant els resultats de dos estudis. En el primer estudi s'explora la presència d'asimetries en la percepció de les vocals en bebès de 4 a 12 mesos d'edat, en funció de la saliència acústica i les propietats distribucionals de la llengua. El segon estudi investiga els resultats contradictoris obtinguts amb bebès de 8 mesos d'edat bilingües, i la seva relació amb les demandes de la tasca i les propietats de l'input bilingüe. Els resultats d'aquests estudis indiquen dos tendències al desenvolupament. Per una banda, que les asimetries en la percepció de les vocals són modulades per biaixos acústics abans i durant la reorganització perceptiva i per les propietats distribucionals després de la reorganització perceptiva; per l'altra banda, els resultats mostren que les habilitats de discriminació dels bilingües de 8 mesos d'edat són corresponents a les dels monolingües quan es fa servir un procediment d'anticipació de la mirada, posant en rellevància la importància de les demandes de la tasca en determinar el rendiment dels bebès.
dc.format.mimetype
application/pdf
dc.language.iso
eng
dc.publisher
Universitat Pompeu Fabra
dc.rights.license
ADVERTIMENT. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.
dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.subject
anticipatory eye
dc.subject
asymmetries
dc.subject
perceptual reorganization
dc.subject
speech perception
dc.subject
infants
dc.subject
native vowel perception
dc.subject
early bilingualism
dc.subject
bilingual exposure
dc.subject
language acquisition
dc.subject
percepció del llenguatge en els infants nadons
dc.subject
català vocals
dc.subject
castellà vocals
dc.subject
bilingüisme en els infants
dc.subject
fonètica acústica
dc.subject
movement paradigm
dc.subject
visual habituation
dc.subject
perceptual salience
dc.subject
frequency of occurrence
dc.subject
phonetic acquisition
dc.subject
vowel discrimination
dc.title
Developmental changes in vowel perception: how input interplays with initial perceptual biases
dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.subject.udc
80
dc.contributor.director
Pons Gimeno, Ferran
dc.contributor.director
Sebastián Gallés, Núria
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.identifier.dl
B.41584-2010
dc.description.degree
Programa de doctorat en Biomedicina


Documents

tbac.pdf

663.3Kb PDF

This item appears in the following Collection(s)