Voice Processing Contributions to Non-Native Phoneme Learning and Speech Perception

dc.contributor
Universitat Internacional de Catalunya. Departament de Ciències Bàsiques
dc.contributor.author
Cordero, Gaël
dc.date.accessioned
2025-11-25T19:07:02Z
dc.date.available
2025-11-25T19:07:02Z
dc.date.issued
2025-11-17
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/695913
dc.description.abstract
L’aprenentatge d’una segona llengua (L2) constitueix un procés altament complex, influït per múltiples factors, tant externs (com l’edat d’inici o el grau d’exposició) com interns, entre els quals destaquen les diferències individuals en habilitats cognitives. Aquesta tesi examina específicament el paper de la capacitat de processament de la veu, entesa com la competència per identificar i analitzar informació acústica pròpia de cada parlant, en l’adquisició de fonemes no natius. En l’Estudi 1, dut a terme amb adults bilingües natius Castellà (llengua nativa) – Català (L2), s’observà que la capacitat de processament de la veu prediu de manera significativa la competència fonològica en la L2, segons models d’equacions estructurals. L’Estudi 2 amplià aquests resultats amb aprenents adults, mostrant que una major capacitat de processament de la veu s’associa a un millor rendiment en l’entrenament fonètic de contrastos no natius, mentre que els participants amb menor capacitat es beneficiaren especialment de la familiaritat amb el parlant durant l’entrenament. Els Estudis 3 i 4, mitjançant tècniques de ressonància magnètica funcional (fMRI), identificaren les bases neuronals d’aquest fenomen. L’exposició a la parla d’un parlant familiar activà regions cerebrals implicades en el processament de la identitat de tercers i la memòria de treball verbal, i aquesta activació varià segons la familiaritat lingüística.
ca
dc.format.extent
337 p.
ca
dc.language.iso
eng
ca
dc.publisher
Universitat Internacional de Catalunya
dc.rights.license
L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
ca
dc.rights.uri
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
*
dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.subject
Psicología Experimental
ca
dc.subject
Neurociencia Cognitiva
ca
dc.subject
Diferencias Individuales
ca
dc.subject
Aprendizaje de Fonemas
ca
dc.subject
Percepción
ca
dc.subject.other
Ciències de la salut
ca
dc.title
Voice Processing Contributions to Non-Native Phoneme Learning and Speech Perception
ca
dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.subject.udc
1
ca
dc.contributor.director
Díaz, Begona
dc.embargo.terms
cap
ca
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.description.degree
Doctorat en Ciències de la Salut (RD 99/2011)
ca


Documents

Tesi Gaël Cordero.pdf

4.875Mb PDF

This item appears in the following Collection(s)