Alison & Peter Smithson, Axel Bruchhäuser and the Hexenhaus. The added value of the conglomerate ordering

llistat de metadades

Director

Mària Serrano, Magdalena

Date of defense

2025-10-03

Pages

480 p.



Department/Institute

Universitat Politècnica de Catalunya. Departament de Projectes Arquitectònics

Doctorate programs

DOCTORAT EN PROJECTES ARQUITECTÒNICS (Pla 2012)

Abstract

(English) Between 1985 and 2002, British architects Alison and Peter Smithson transformed the Hexenhaus—a modest half-timbered building in Bad Karlshafen, Germany—into one of the late twentieth century's most remarkable houses. Through additions, extractions, satellite buildings, furnishing operations, and alternative routes, they redefined the relationship between the house and its landscape. This process fostered a close relationship with their client, Axel Bruchhäuser, who still resides in the house. This research provides a detailed study of the design and construction process of the Hexenhaus, using new graphic materials to illustrate its chronological evolution. The thesis examines 22 distinct interventions, considering them as both individual elements and parts of the overall project. It offers insights into an important but lesser-known period in the Smithsons' careers, spanning from the late 1970s until their deaths (Alison in 1993 and Peter in 2003). The Hexenhaus encapsulates the Smithsons' recurring themes of territory and fabric, place-response, internal project logic, and the ephemeral versus the permanent. The Hexenhaus architecture is examined within the context of the Smithsons' broader work and unique project conditions, marked by an extended design process that transcended the conventional architect-client relationship. The thesis focuses on the Hexenhaus, learning from its unique conditions and strategies, and shedding light on an obscure period of the Smithsons' professional journey. The house is interpreted through the concept of Conglomerate Ordering, linking its form to the Smithsons' mature ideas and observations. Two preliminary visits in 2013 and 2015 and the further research trips to the house and the Tecta Archive in 2018, 2019, and 2023 provided essential first-hand and archival information. Reorganising Hexenhaus documents at the Tecta Archive in 2018 offered a crucial overview of materials, such as plans, sketches, meeting minutes, notes, letters, and postcards, which became the focus of close study. The graphic material produced by the Smithsons and their correspondence with Axel Bruchhäuser illustrate their close intellectual relationship and reveal the design process's intricacies. The direct examination of the Hexenhaus yielded direct information, including precise measurements, photographs, and audio-recorded interviews with Axel Bruchhäuser. The thesis views the Hexenhaus as a collection of micro-architectures and objects forming a living, evolving organism. Consequently, the research extends beyond the house to include a detailed inventory of its furniture and miscellanea that play a crucial role in the architectural experience and design process of the Hexenhaus. The thesis exemplifies an accumulative architecture that responds to pre-existence, embracing the 'as found' as a situation to learn from and contribute to. The time embedded in the process allows architecture to be tested, adjusted, and corrected throughout an extended development, positioning Hexenhaus as an open-ended conclusion to Alison and Peter Smithson’s life’s work.


(Català) Entre 1985 i 2002, els arquitectes britànics Alison i Peter Smithson van transformar la Hexenhaus, un modest edifici d'entramat de fusta a Bad Karlshafen, Alemanya, en una de les cases més notables de finals del segle XX. Mitjançant addicions, extraccions, edificis satèl·lit, operacions de mobiliari i rutes alternatives, van redefinir la relació entre la casa i el seu entorn. Aquest procés va fomentar una estreta relació amb el seu client, Axel Bruchhäuser, que encara resideix a la casa. Aquesta investigació proporciona un estudi detallat del procés de disseny i construcció de la Hexenhaus, utilitzant nous materials gràfics per il·lustrar la seva evolució cronològica. La tesi examina 22 intervencions diferents, considerant-les tant com a elements individuals com a parts del projecte general. Ofereix una visió d'un període important però menys conegut en les carreres dels Smithson, que abasta des de finals dels anys 70 fins a les seves morts (Alison el 1993 i Peter el 2003). La Hexenhaus resumeix els temes recurrents dels Smithson, com el territori i la estructura, la resposta al lloc, la lògica interna del projecte i l'efímer enfront del permanent. L'arquitectura de la Hexenhaus s'examina en el context de l'obra més àmplia dels Smithson i les condicions úniques del projecte, marcades per un procés de disseny estès que va transcendir la relació convencional entre arquitecte i client. La tesi se centra en la Hexenhaus, aprenent de les seves condicions i estratègies úniques, i il·luminant un període obscur de la trajectòria professional dels Smithson. La casa s'interpreta a través del concepte d'Ordenació Conglomerada, vinculant la seva forma a les idees i observacions madures dels Smithson. Dues visites preliminars el 2013 i 2015 i els viatges de recerca posteriors a la casa i a l'Arxiu Tecta el 2018, 2019 i 2023 van proporcionar informació essencial de primera mà i arxivística. La reorganització dels documents de la Hexenhaus a l'Arxiu Tecta el 2018 va oferir una visió crucial de materials com plans, esbossos, actes de reunions, notes, cartes i postals, que es van convertir en el focus d'un estudi detallat. El material gràfic produït pels Smithson i la seva correspondència amb Axel Bruchhäuser il·lustren la seva estreta relació intel·lectual i revelen les complexitats del procés de disseny. L'examen directe de la Hexenhaus va proporcionar informació precisa, incloent-hi mesures exactes, fotografies i entrevistes gravades en àudio amb Axel Bruchhäuser. La tesi considera la Hexenhaus com una col·lecció de microarquitectures i objectes que formen un organisme viu i en evolució. En conseqüència, la investigació s'estén més enllà de la casa per incloure un inventari detallat del seu mobiliari i objectes diversos que juguen un paper crucial en l'experiència arquitectònica i el procés de disseny de la Hexenhaus. La tesi exemplifica una arquitectura acumulativa que respon a la preexistència, abraçant el 'trobat' com una situació de la qual aprendre i contribuir. El temps incrustat en el procés permet que l'arquitectura sigui provada, ajustada i corregida al llarg d'un desenvolupament estès, posicionant la Hexenhaus com una conclusió oberta al treball de tota la vida d'Alison i Peter Smithson.


(Español) Entre 1985 y 2002, los arquitectos británicos Alison y Peter Smithson transformaron la Hexenhaus, un modesto edificio de entramado de madera en Bad Karlshafen, Alemania, en una de las casas más notables de finales del siglo XX. Mediante adiciones, extracciones, edificios satélite, operaciones de amueblado y rutas alternativas, redefinieron la relación entre la casa y su entorno. Este proceso fomentó una estrecha relación con su cliente, Axel Bruchhäuser, quien todavía reside en la casa. Esta investigación proporciona un estudio detallado del proceso de diseño y construcción de la Hexenhaus, utilizando nuevos materiales gráficos para ilustrar su evolución cronológica. La tesis examina 22 intervenciones distintas, considerándolas tanto como elementos individuales como partes del proyecto general. Ofrece una visión de un período importante pero menos conocido en las carreras de los Smithson, que abarca desde finales de los años 70 hasta sus muertes (Alison en 1993 y Peter en 2003). La Hexenhaus resume los temas recurrentes de los Smithson, como el territorio y la estructura, la respuesta al lugar, la lógica interna del proyecto y lo efímero frente a lo permanente. La arquitectura de la Hexenhaus se examina en el contexto de la obra más amplia de los Smithson y las condiciones únicas del proyecto, marcadas por un proceso de diseño extendido que trascendió la relación convencional entre arquitecto y cliente. La tesis se centra en la Hexenhaus, aprendiendo de sus condiciones y estrategias únicas, y arrojando luz sobre un período oscuro de la trayectoria profesional de los Smithson. La casa se interpreta a través del concepto de Ordenación Conglomerada, vinculando su forma a las ideas y observaciones maduras de los Smithson. Dos visitas preliminares en 2013 y 2015 y los posteriores viajes de investigación a la casa y al Archivo Tecta en 2018, 2019 y 2023 proporcionaron información esencial de primera mano y archivística. La reorganización de los documentos de la Hexenhaus en el Archivo Tecta en 2018 ofreció una visión crucial de materiales, como planos, bocetos, actas de reuniones, notas, cartas y postales, que se convirtieron en el foco de un estudio detallado. El material gráfico producido por los Smithson y su correspondencia con Axel Bruchhäuser ilustran su estrecha relación intelectual y revelan las complejidades del proceso de diseño. El examen directo de la Hexenhaus proporcionó información precisa, incluyendo mediciones exactas, fotografías y entrevistas grabadas en audio con Axel Bruchhäuser. La tesis considera la Hexenhaus como una colección de micro-arquitecturas y objetos que forman un organismo vivo y en evolución. En consecuencia, la investigación se extiende más allá de la casa para incluir un inventario detallado de su mobiliario y misceláneos que juegan un papel crucial en la experiencia arquitectónica y el proceso de diseño de la Hexenhaus. La tesis ejemplifica una arquitectura acumulativa que responde a la preexistencia, abrazando lo "encontrado" como una situación de la cual aprender y contribuir. El tiempo incrustado en el proceso permite que la arquitectura sea probada, ajustada y corregida a lo largo de un desarrollo extendido, posicionando la Hexenhaus como una conclusión abierta al trabajo de toda la vida de Alison y Peter Smithson.

Subjects

72 - Arquitectura

Recommended citation
This citation was generated automatically.

Documents

Llistat documents

TAKB1de1.pdf

82.84Mb

 

Rights

L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/

This item appears in the following Collection(s)