Análisis, Impacto y Costos de la Accidentabilidad de Tránsito en Chile y en la Industria de Transporte de Carga por Carretera
dc.contributor
Universitat de Lleida. Departament de Dret Públic
dc.contributor.author
Olivos Beas, Daniel Eduardo
dc.date.accessioned
2025-10-07T08:20:48Z
dc.date.available
2025-10-07T08:20:48Z
dc.date.issued
2025-09-24
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/695417
dc.description.abstract
La tesi següent busca analitzar les causes dels accidents de trànsit a Xile, amb l'objectiu d'avaluar possibles mesures que permetin reduir els sinistres a nivell nacional i millorar la rendibilitat de les empreses de transport, indústria amb el pitjor índex de sinistralitat. Això considerant el context nacional i les bones pràctiques internacionals. A més, s'intenta explicar si la sinistralitat afecta negativament els resultats econòmics de Xile i de les empreses de transport de càrrega per carretera.
Per aconseguir això, es considera l'anàlisi de les dimensions següents: Econòmica, social, legal, factors humans i la seva causalitat.
L'estudi mostra que els accidents de trànsit a Xile tenen un alt impacte social i econòmic i representen el 2,2 % del PIB. El país està entre els primers de l'OCDE en morts per accidents i no va aconseguir complir la meta de reduir-les en un 50 % entre el 2010 i el 2020. Encara que hi va haver avenços legals, persisteixen problemes en fiscalització, aplicació de normes i coordinació institucional. Entre el 2000 i el 2020, el 93,7 % de les morts es van deure a factors humans. A més, es van detectar inconsistències als registres oficials i una major incidència de morts en zones rurals, joves i homes.
Donat el context, implementar mesures internacionals reeixides podria haver evitat 11.913 morts a Xile entre el 2000 i el 2021, generant un estalvi socioeconòmic de USD 42.081 milions. Al transport de càrrega, s'haurien evitat 634 morts, amb un estalvi estimat de USD 2.239 milions.
La sinistralitat en el transport de càrrega per carretera afecta els resultats financers, però les empreses amb més producció, rendibilitat i patrimoni aconsegueixen mitigar els seus costos gràcies a una gestió millor i una estructura organitzacional sòlida.
L'anàlisi mostra que Xile té un context favorable per aplicar mesures internacionals amb èxit i encara que els costos inicials són alts, estudis indiquen que són manejables per la seva favorable relació cost-benefici.
ca
dc.description.abstract
La siguiente tesis busca analizar las causas de los accidentes de tránsito en Chile, con el objetivo de evaluar posibles medidas que permitan reducir los siniestros a nivel nacional y mejorar la rentabilidad de las empresas de transporte, industria con el peor índice de siniestralidad. Lo anterior considerando el contexto nacional y las buenas prácticas internacionales. Además, se intenta explicar si la siniestralidad afecta negativamente los resultados económicos de Chile y de las empresas de transporte de carga por carretera.
Para lograr lo anterior, se considera el análisis de las siguientes dimensiones: Económica, social, legal, factores humanos y su causalidad.
El estudio muestra que los accidentes de tránsito en Chile tienen un alto impacto social y económico, representando el 2,2 % del PIB. El país está entre los primeros de la OCDE en muertes por accidentes y no logró cumplir la meta de reducirlas en un 50 % entre 2010 y 2020. Aunque hubo avances legales, persisten problemas en fiscalización, aplicación de normas y coordinación institucional. Entre 2000 y 2020, el 93,7 % de las muertes se debieron a factores humanos. Además, se detectaron inconsistencias en los registros oficiales y una mayor incidencia de muertes en zonas rurales, jóvenes y hombres.
Dado el contexto, implementar medidas internacionales exitosas podría haber evitado 11.913 muertes en Chile entre 2000 y 2021, generando un ahorro socioeconómico de USD 42.081 millones. En el transporte de carga, se habrían evitado 634 muertes, con un ahorro estimado de USD 2.239 millones.
La siniestralidad en el transporte de carga por carretera afecta los resultados financieros, pero las empresas con mayor producción, rentabilidad y patrimonio logran mitigar sus costos gracias a una mejor gestión y una estructura organizacional sólida.
El análisis muestra que Chile tiene un contexto favorable para aplicar medidas internacionales exitosas y aunque los costos iniciales son altos, estudios indican que son manejables por su favorable relación costo-beneficio.
ca
dc.description.abstract
The following thesis seeks to analyze the causes of traffic accidents in Chile, with the aim of evaluating possible measures to reduce accidents nationwide and improve the profitability of transportation companies, the industry with the worst accident rate. This is done by considering the national context and international best practices. In addition, it attempts to explain whether accident rates negatively affect the economic results of Chile and road freight transport companies.
To achieve this, the following dimensions are analyzed: economic, social, legal, human factors, and their causality.
The study shows that traffic accidents in Chile have a high social and economic impact, representing 2.2 % of GDP. The country is among the top OECD countries in accident-related deaths and failed to meet the goal of reducing them by 50 % between 2010 and 2020. Although legal progress has been made, problems persist in oversight, enforcement, and institutional coordination. Between 2000 and 2020, 93.7 % of deaths were due to human factors. Furthermore, inconsistencies in official records were detected, as well as a higher incidence of deaths in rural areas, among young people, and among men.
Given this context, implementing successful international measures could have prevented 11,913 deaths in Chile between 2000 and 2021, generating socioeconomic savings of USD 42.081 billion. In freight transport, 634 deaths would have been avoided, with an estimated savings of USD 2.239 billion.
Accidents in road freight transport affect financial results, but companies with higher production, profitability, and equity are able to mitigate their costs thanks to better management and a solid organizational structure.
The analysis shows that Chile has a favorable context for implementing successful international measures, and although the initial costs are high, studies indicate that they are manageable due to their favorable cost-benefit ratio.
ca
dc.format.extent
586 p.
ca
dc.language.iso
spa
ca
dc.publisher
Universitat de Lleida
dc.rights.license
ADVERTIMENT. Tots els drets reservats. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.
ca
dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.subject
Sinistralitat vial
ca
dc.subject
Camions
ca
dc.subject
Impacte Econòmic
ca
dc.subject
Siniestralidad vial
ca
dc.subject
Camiones
ca
dc.subject
Impacto Económico
ca
dc.subject
Road accidents
ca
dc.subject
Trucks
ca
dc.subject
Economic Impact
ca
dc.subject.other
Economia Aplicada
ca
dc.title
Análisis, Impacto y Costos de la Accidentabilidad de Tránsito en Chile y en la Industria de Transporte de Carga por Carretera
ca
dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.subject.udc
33
ca
dc.contributor.director
López Campos, Mónica Alejandra
dc.contributor.tutor
Blanc Altemir, Antonio
dc.embargo.terms
cap
ca
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess
This item appears in the following Collection(s)
Departament de Dret [63]