Audiovisual speech integration in Catalan-Spanish children with developmental language disorder

dc.contributor.author
Ferinu, Laura
dc.date.accessioned
2025-09-03T13:28:21Z
dc.date.available
2025-09-03T13:28:21Z
dc.date.issued
2025-07-12
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/695158
dc.description.abstract
Els infants amb trastorn del desenvolupament del llenguatge (TDL) presenten dificultats en la integració de pistes auditives i visuals, fet que pot afectar el reconeixement de paraules. Aquesta tesi investiga els patrons de mirada d’infants bilingües català-castellà amb TDL (5–14 anys) mitjançant el seu seguiment ocular en tres estudis experimentals. Els resultats mostren que els infants amb TDL fixen menys la mirada a la boca i als ulls del parlant i manifesten un rendiment inferior en tasques de reconeixement de paraules, especialment davant estímuls audiovisualment incongruents i condicions només auditives. Tanmateix, l’ús de parla hiperarticulada incrementa l’atenció a la boca i apropa els seus patrons d'atenció selectiva visual als dels infants amb desenvolupament típic. Es conclou que les dificultats d’integració audiovisual poden limitar la comprensió de la parla i que les pistes articulatòries salients poden afavorir-ne el processament. Això obre la porta a intervencions específiques basades en l’ús de pistes visuals potenciades.
ca
dc.description.abstract
Los niños y niñas con trastorno del desarrollo del lenguaje (TDL) presentan dificultades en la integración de pistas auditivas y visuales, lo que puede afectar al reconocimiento de palabras. Esta tesis investiga los patrones de mirada de niños y niñas bilingües catalán-castellano con TDL (5–14 años) mediante su seguimiento ocular en tres estudios experimentales. Los resultados muestran que el grupo con TDL fija menos la mirada en la boca y los ojos del hablante y manifiestan un rendimiento inferior en tareas de reconocimiento de palabras, especialmente ante estímulos audiovisualmente incongruentes y condiciones solo auditivas. Sin embargo, el uso de habla hiperarticulada incrementa la atención a la boca y aproxima sus patrones de atención selectiva visual a los del grupo con desarrollo típico. Se concluye que las dificultades de integración audiovisual pueden limitar la comprensión del habla y que las pistas articulatorias salientes pueden favorecer su procesamiento. Esto abre la puerta a intervenciones específicas basadas en el uso de pistas visuales potenciadas.
ca
dc.description.abstract
Children with developmental language disorder (DLD) exhibit difficulties in the integration of auditory and visual cues, which may affect word recognition. This thesis investigates the gaze patterns of Catalan-Spanish bilingual children with DLD (ages 5–14) through eye-tracking across three experimental studies. The results show that the DLD group fixates less on the speaker’s mouth and eyes and performs more poorly on word recognition tasks, particularly when exposed to audiovisually incongruent stimuli and auditory-only conditions. However, the use of hyperarticulated speech increases attention to the mouth and aligns their selective visual attention patterns more closely with those of typically developing peers. The findings suggest that audiovisual integration difficulties may hinder speech comprehension and that salient articulatory cues can facilitate processing. This opens the door to targeted interventions based on the use of enhanced visual speech cues.
ca
dc.format.extent
259 p.
ca
dc.language.iso
eng
ca
dc.rights.license
L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
ca
dc.rights.uri
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
*
dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.subject
integració audiovisual de la parla
ca
dc.subject
trastorn del desenvolupament del llenguatge (TDL)
ca
dc.subject
reconeixement de paraules
ca
dc.subject
seguiment ocular (eye-tracking)
ca
dc.subject
parla hiperarticulada
ca
dc.subject
integración audiovisual del habla
ca
dc.subject
trastorno del desarrollo del lenguaje (TDL)
ca
dc.subject
reconocimiento de palabras
ca
dc.subject
seguimiento ocular (eye-tracking)
ca
dc.subject
habla hiperarticulada
ca
dc.subject
audiovisual speech integration
ca
dc.subject
Developmental Language Disorder (DLD)
ca
dc.subject
word recognition
ca
dc.subject
eye-tracking
ca
dc.subject
hyperarticulated speech
ca
dc.subject.other
Ciències de la salut
ca
dc.title
Audiovisual speech integration in Catalan-Spanish children with developmental language disorder
ca
dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.subject.udc
159.9
ca
dc.contributor.director
Andreu, Llorenç
dc.embargo.terms
cap
ca
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.description.degree
Ciències de la salut
ca


Documentos

Tesi Laura Ferinu.pdf

5.260Mb PDF

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)