An empathic pedagogical conversational agent and development of competencies
llistat de metadades
Author
Director
Daradoumis, Thanasis
Arguedas, Marta
Date of defense
2025-06-03
Pages
175 p.
Department/Institute
Universitat Oberta de Catalunya. eLearn Center
Doctorate programs
E-learning
Abstract
Empathetic Pedagogical Conversational Agents are unique learning tools. This research covers students' processing of empathetic feedback, considering academic performance, motivation, self-regulation, and metacognitive reasoning. The objective was to analyze the effectiveness of empathetic, cognitive, and affective feedback on these four topics in online learning. The results include, first, a framework for evaluating the processing of empathetic feedback on learning performance and perceptions. Second, evidence indicating that empathetic feedback from chatbots is as effective as that from teachers in facilitating learning, motivation, and self-regulation, and that specific types of empathetic feedback are crucial for strongly promoting components of metacognitive reasoning. Third, a review of how generative AI technologies support—and sometimes fall short of—cognitive and emotional learning needs. Fourth, an outline of emotion regulation strategies integrated into artificial pedagogical systems.
Els Agents Conversacionals Pedagògics empàtics són eines d'aprenentatge úniques. Aquesta recerca abasta el processament de l'estudiantat del feedback empàtic, considerant el rendiment acadèmic, motivació, autoregulació i raonament metacognitiu. L'objectiu era analitzar l'eficàcia del feedback empàtic, cognitiu i afectiu, sobre aquests quatre temes en l'aprenentatge en línia. Els resultats, primer, un marc per a avaluar el processament del feedback empàtic sobre el rendiment de l'aprenentatge i percepcions. Segon, evidència indicant que el feedback empàtic del bot és tan eficaç com el del professor per a facilitar l'aprenentatge, la motivació i l'autoregulació, i que els tipus específics de feedback empàtic són crucials per a fomentar fortament els components del raonament metacognitiu. Tercer, una revisió de com les tecnologies de IA generativa, secunden—i a vegades es queden tales—les necessitats d'aprenentatge cognitiu i emocional. Quart, un esquema d'estratègies de regulació d'emocions integrades en sistemes pedagògics artificials.
Los Agentes Conversacionales Pedagógicos empáticos son herramientas de aprendizaje únicas. Esta investigación abarca el procesamiento del estudiantado del feedback empático, considerando el rendimiento académico, motivación, autorregulación y razonamiento metacognitivo. El objetivo era analizar la eficacia del feedback empático, cognitivo y afectivo, sobre estos cuatro temas en el aprendizaje en línea. Los resultados, primero, un marco para evaluar el procesamiento del feedback empático sobre el rendimiento del aprendizaje y percepciones. Segundo, evidencia indicando que el feedback empático del chatbot es tan eficaz como el del profesor para facilitar el aprendizaje, la motivación y la autorregulación, y que los tipos específicos de feedback empático son cruciales para fomentar fuertemente los componentes del razonamiento metacognitivo. Tercero, una revisión de cómo las tecnologías de IA generativa, apoyan—y a veces se quedan cortas—las necesidades de aprendizaje cognitivo y emocional. Cuarto, un esquema de estrategias de regulación de emociones integradas en sistemas pedagógicos artificiales.
Keywords
processament estudiantil de la retroalimentació; procesamiento estudiantil de la retroalimentación; student processing of feedback; rendiment d’aprenentatge; rendimiento del aprendizaje; learning performance; motivació; motivación; motivation; autoregulació; autoregulación; self-regulation; raonament metacognitiu; razonamiento metacognitivo; metacognitive reasoning
Subjects
378 - Higher education. Universities