Leadership and digital maturity in schools. Evidence from the Croatian Public School System

dc.contributor
Universitat Oberta de Catalunya. eLearn Center
dc.contributor.author
Kupres, Dragana
dc.date.accessioned
2025-07-25T07:34:55Z
dc.date.available
2025-07-25T07:34:55Z
dc.date.issued
2025-01-21
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/694957
dc.description.abstract
The thesis is a qualitative study exploring the relationship between leadership and digital maturity in Croatian schools, emphasizing transformational, distributed, and adaptable leadership practices. The study employs interviews with headmasters and focus groups with teachers from 12 highly digitally mature schools to understand leadership practices. It investigates leadership practices that supports digital maturity of schools while developing cognitive and social abilities of learners. The study finds that integrating different leadership approaches, including distributed, transformational, and adaptable practices, are essential.
ca
dc.description.abstract
La tesis explora la relación entre el liderazgo y la madurez digital en las escuelas croatas, haciendo hincapié en las prácticas de liderazgo transformacional, distribuida y adaptable. El estudio utiliza métodos cualitativos, incluidas entrevistas y grupos focales, para investigar cómo el liderazgo puede promover la madurez digital al tiempo que se centra en el desarrollo de las habilidades cognitivas y sociales de los estudiantes. Encuentra que la integración de varios estilos de liderazgo (distribuido, transformacional y adaptable) es esencial para la madurez digital. La investigación también identifica el papel fundamental de los directores en el apoyo a los resultados relacionados con la tecnología y la importancia de aprovechar las fortalezas individuales de los docentes. Propone un nuevo modelo para las prácticas de liderazgo, adaptado del modelo de liderazgo de TI de Sara Dexter, agregando una dimensión para fomentar prácticas digitales sostenibles. Este modelo tiene como objetivo guiar a otras escuelas en su viaje de maduración digital e informar futuros cursos de capacitación en liderazgo para la madurez digital. La tesis se divide en dos partes principales: Marco teórico e Investigación empírica y finaliza con Conclusiones y recomendaciones para profesionales, proveedores de formación e investigaciones futuras.
ca
dc.description.abstract
La tesi explora la relació entre el lideratge i la maduresa digital a les escoles croates, posant èmfasi en les pràctiques de lideratge transformacionals, distribuïdes i adaptables. L'estudi utilitza mètodes qualitatius, incloses entrevistes i grups focals, per investigar com el lideratge pot promoure la maduresa digital alhora que se centra en el desenvolupament de les capacitats cognitives i socials dels estudiants. Troba que la integració de diversos estils de lideratge (distribuït, transformador i adaptable) és essencial per a la maduresa digital. La investigació també identifica el paper crític dels directors per donar suport als resultats relacionats amb la tecnologia i la importància d'aprofitar les fortaleses individuals dels professors. Proposa un nou model de pràctiques de lideratge, adaptat del model de lideratge informàtic de Sara Dexter afegint una dimensió per fomentar les pràctiques digitals sostenibles. Aquest model pretén orientar altres escoles en el seu camí de maduració digital i informa els futurs cursos de formació en lideratge per a la maduresa digital. La tesi es divideix en dues parts principals: Marc teòric i Recerca empírica i acaba amb Conclusions i recomanacions per a professionals, proveïdors de formació i investigacions futures.
ca
dc.format.extent
323 p.
ca
dc.language.iso
eng
ca
dc.publisher
Universitat Oberta de Catalunya
dc.rights.license
L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
ca
dc.rights.uri
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
*
dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.subject
maduresa digital
ca
dc.subject
madurez digital
ca
dc.subject
digital maturity
ca
dc.subject
escoles
ca
dc.subject
escuelas
ca
dc.subject
schools
ca
dc.subject
estudio cualitativo
ca
dc.subject
estudi qualitatiu
ca
dc.subject
qualitative study
ca
dc.subject
liderazgo distribuido
ca
dc.subject
lideratge distribuït
ca
dc.subject
distributed leadership
ca
dc.subject
lideratge transformacional
ca
dc.subject
liderazgo transformacional
ca
dc.subject
transformational leadership
ca
dc.subject
adaptabilitat organitzativa
ca
dc.subject
adaptabilidad organizacional
ca
dc.subject
organisational adaptability
ca
dc.subject.other
Educació i TIC
ca
dc.title
Leadership and digital maturity in schools. Evidence from the Croatian Public School System
ca
dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.subject.udc
371
ca
dc.contributor.authoremail
dkupres@uoc.edu
ca
dc.contributor.director
Cabrera, Nati
dc.contributor.director
Sangrà, Albert
dc.embargo.terms
cap
ca
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.description.degree
E-learning
ca


Documentos

Thesis_final-DKUPRES-2025.pdf

3.450Mb PDF

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)