Saludables i equitatives : disseny i avaluació d'intervencions socioeducatives de promoció de les relacions saludables i equitatives en contextos d'educació formal

Author

Forcadell i Díez, Lluís

Director

Pérez, Glòria

Juárez, Olga

Date of defense

2023-12-21

Pages

275 p.



Department/Institute

Universitat Pompeu Fabra. Departament de Medicina i Ciències de la Vida

Doctorate programs

Programa de Doctorat en Biomedicina

Abstract

Les relacions de poder, que són hegemòniques a la nostra societat, causen i perpetuen les iniquitats socials, fent ús de les violències per sostenir les asimetries i afectant negativament a la salut física, mental i social d’individus i comunitats. En canvi, les relacions saludables i equitatives són font de benestar. L’educació contribueix a produir i reproduir els models relacionals hegemònics, però també en pot contribuir a la transformació, mitjançant accions educatives. Aquesta tesi doctoral té com a objectiu general la millora de la salut de la població infantil i adolescent de la ciutat de Barcelona mitjançant intervencions socioeducatives implementades en contextos d’educació formal que abordin la transformació dels models relacionals, afavorint aquells saludables i equitatius. S’han desenvolupat quatre treballs. El primer és l’elaboració d’un marc conceptual per l’estudi de les relacions interpersonals des de la perspectiva dels determinants socials de la salut, que permet identificar els determinants sobre els quals hauran d’actuar les intervencions socioeducatives i també els diferents nivells d’actuació en l’educació formal. El segon i el tercer treball avaluen Posem el Focus, una intervenció socioeducativa de promoció de les relacions saludables i equitatives i de prevenció de la violència de gènere, dirigida a Educació Secundària, que incideix en les normes socials i les actituds que sostenen les iniquitats relacionals de gènere. En el segon s’avalua la formació per les educadores, que resulta efectiva per capacitar al professorat prèviament a que implementi Posem el Focus. El tercer és l’avaluació de la intervenció en les persones joves, que és efectiva en la reducció dels comportaments sexistes i les actituds masclistes en joves satisfets amb la intervenció. Finalment, el quart treball desenvolupa un model teòric i una proposta educativa per la promoció de relacions saludables i equitatives; que ofereix els fonaments teòrics per dissenyar intervencions socioeducatives de promoció de les relacions saludables i equitatives basades en l’evidència, adequades als contextos d’intervenció i al desenvolupament psicosocial.


Power relations, hegemonic in our society, cause and perpetuate social inequalities, using violence to maintain asymmetries, and negatively affecting the physical, mental and social health of individuals and communities. In contrast, healthy and equitable relationships are a source of well-being. Education contributes to producing and reproducing hegemonic relational models, but it can also contribute to transformation through educational actions. The general objective of this doctoral thesis is to improve children and adolescent population’s health in the city of Barcelona through socio-educational interventions implemented in school contexts that promote the transformation of relational models, favouring healthy and equitable ones. Four works have been developed. The first one is the elaboration of a conceptual framework for the study of interpersonal relationships from the perspective of the social determinants of health, which makes it possible to identify the determinants on which socio-educational interventions will have to act, as well as the different levels of action in formal education. The second and third papers evaluate Posem el Focus, a socio-educational intervention aiming to promote healthy and equitable relationships and prevent gender violence, targeted at secondary education, which focuses on the social norms and attitudes that sustain gender inequalities in relationships. The second evaluates training for educators, which is effective in training teachers before they implement Posem el Focus. The third is the evaluation of the intervention in young people, which is effective in reducing sexist behaviour and genderist attitudes in young people who are satisfied with the intervention. Finally, the fourth paper develops a theoretical model and an educational proposal for the promotion of healthy and equitable relationships; it offers the theoretical foundations for designing socio-educational interventions for the promotion of healthy and equitable relationships based on evidence, appropriate to the contexts of intervention and psychosocial development.


Las relaciones de poder, que son hegemónicas en nuestra sociedad, causan y perpetúan las inequidades sociales, usando violencias para sostener las asimetrías y afectando negativamente a la salud física, mental y social de individuos y comunidades. En cambio, las relaciones saludables y equitativas son fuente de bienestar. La educación contribuye a producir y reproducir los modelos relacionales hegemónicos, pero también puede contribuir a la transformación, mediante acciones educativas. Esta tesis doctoral tiene como objetivo general la mejora de la salud de la población infantil y adolescente de la ciudad de Barcelona mediante intervenciones socioeducativas implementadas en contextos de educación formal que aborden la transformación de los modelos relacionales, favoreciendo aquellos saludables y equitativos. Se han desarrollado cuatro trabajos. El primero es la elaboración de un marco conceptual por el estudio de las relaciones interpersonales desde la perspectiva de los determinantes sociales de la salud, que permite identificar los determinantes sobre los cuales tendrán que actuar las intervenciones socioeducativas y también los diferentes niveles de actuación en la educación formal. El segundo y el tercer trabajo evalúan Posem el Focus, una intervención socioeducativa de promoción de las relaciones saludables y equitativas y de prevención de la violencia de género, dirigida a Educación Secundaria, que incide en las normas sociales y las actitudes que sostienen las iniquidades relacionales de género. En el segundo se evalúa la formación por las educadoras, que resulta efectiva para capacitar al profesorado previamente a que implemente Posem el Focus. El tercero es la evaluación de la intervención en las personas jóvenes, que es efectiva en la reducción de los comportamientos sexistas y las actitudes machistas en jóvenes satisfechos con la intervención. Finalmente, el cuarto trabajo desarrolla un modelo teórico y una propuesta educativa por la promoción de relaciones saludables y equitativas; que ofrece los cimientos teóricos para diseñar intervenciones socioeducativas de promoción de las relaciones saludables y equitativas basadas en la evidencia, adecuadas a los contextos de intervención y al desarrollo psicosocial.

Keywords

Educació per la salut; Relacions Interpersonals; Estructures socials; Canvi social; Equitat de Gènere; Educación en Salut; Relaciones Interpersonales; Estructuras Sociales; Cambio Social; Equidad de Género; Health Education; Interpersonal relationships; Social Structures; Social Change; Gender equity

Subjects

37 - Education

Documents

This document contains embargoed files until 2024-12-21

Rights

L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/

This item appears in the following Collection(s)