Videojuegos comerciales en el aula: estrategia para la comunicación y educación en salud sexual de los adolescentes

Author

Tamayo Acevedo, Mónica Isabel

Director

Terrón Blanco, José Luis

Ribes Guàrdia, Francesc Xavier

Date of defense

2023-03-29

Pages

570 p.



Doctorate programs

Universitat Autònoma de Barcelona. Programa de Doctorat en Comunicació Audiovisual i Publicitat

Abstract

Mentre es considera la sexualitat com un dels tants espectres que té el desenvolupament humà, de gran importància per als adolescents, que estant en una etapa de transformacions i canvis reafirmen la seva identitat i enforteixen les actituds, els comportaments i els valors definitoris per a la vida adulta, es fa indispensable la intervenció en matèria de salut sexual i reproductiva no només per al desenvolupament físic, mental i social sinó també per reduir les pràctiques de risc associades que poden impactar negativament el seu projecte de vida, el de les seves famílies i de la societat en general. Això exposat anteriorment, juntament amb la preocupació sentida per l'exagerat augment de la violència contra les dones que es registra a Colòmbia, particularment la violència sexual contra nens, nenes i adolescents, ha incidit en la motivació per investigar sobre l'educació en salut sexual de els adolescents i les estratègies pedagògiques que es podrien articular millor en aquest procés. L'objectiu principal d'aquest treball és identificar la percepció que tenen els estudiants i professors de la Institució Educativa INEM José Félix de Restrepo de Medellín-Colòmbia, dels videojocs comercials amb contingut sexual implícit, i la seva apreciació sobre aquests com a estratègia comunicativa per a l'educació sexual. L'elecció de dur a terme la recerca en aquesta Institució Educativa va tendir a la diversitat de la seva composició sociodemogràfica, mentre hi estudien adolescents de set dels nou municipis que formen part de l'Àrea Metropolitana de la Vall d'Aburrá, la segona aglomeració urbana més gran de Colòmbia, el nucli del qual és la ciutat de Medellín. L'estudi es va realitzar amb 952 estudiants de secundària dels graus novè, desè i desè primer, i 23 professor. L'estudi es va desenvolupar sota un enfocament mixt, utilitzant els mètodes quantitatiu i qualitatiu, amb un abast descriptiu transversal. Laplicació de cada mètode es va determinar dacord amb els objectius específics plantejats. Es va partir de la hipòtesi principal: els videojocs comercials amb contingut sexual implícit poden ser una eina per a l'educació sexual dels adolescents, ja que permeten l'adquisició de coneixements i pràctiques saludables en relació amb la seva sexualitat. És important ressaltar que, entre els objectius específics plantejats, es destaca l'anàlisi de les narratives dels videojocs comercials amb contingut sexual implícit, en aquesta mesura se'n va fer l'anàlisi de 10, seleccionats aleatòriament d'una llista dels que van dir conèixer i jugar els estudiants i professors participants a l'estudi. Entre els resultats es va trobar que els videojocs comercials es constitueixen en una oportunitat per desenvolupar moltes de les habilitats que es consideren importants per desenvolupar-se en determinats contextos socials, i per què no dir-ho, per minimitzar comportaments de risc per a la salut i establir altres saludables, de forma individual i col·lectiva. De la mateixa manera, es mostra que gran part dels videojocs comercials que juguen els adolescents tenen una gran càrrega de contingut sexual implícit, el que a través de les seves narratives audiovisuals exposa missatges que reforcen estereotips femenins i masculins que poden incidir en la construcció de la identitat dels adolescents i en la seva percepció del que són i haurien de ser les relacions socioafectives. S'ha d'anotar, la limitació més gran en el desenvolupament de la investigació, donat l'abast i els temps per executar-la va ser no desenvolupar el model per a l'ús de videojocs en l'ensenyament de la salut sexual. Tot i això, cal ressaltar que els resultats d'aquest estudi serviran d'insumeixo per fer-ho en un futur, per així continuar aportant en la consolidació de l'educació sexual dels nostres adolescents.


En tanto se considera la sexualidad como uno de los tantos espectros que tiene el desarrollo humano, de gran importancia para los adolescentes, que estando en una etapa de transformaciones y cambios reafirman su identidad y fortalecen las actitudes, los comportamientos y los valores definitorios para la vida adulta, se hace indispensable la intervención en materia de salud sexual y reproductiva no solo para su desarrollo físico, mental y social sino también para reducir las prácticas de riesgo asociadas que pueden impactar negativamente su proyecto de vida, el de sus familias y de la sociedad en general. Lo anteriormente expuesto, junto con la preocupación sentida por el exagerado aumento de la violencia contra las mujeres que se registra en Colombia, particularmente la violencia sexual contra niños, niñas y adolescentes, ha incidido en la motivación por investigar sobre la educación en salud sexual de los adolescentes y las estrategias pedagógicas que podrían articularse mejor en este proceso. El objetivo principal de este trabajo es identificar la percepción que tienen los estudiantes y profesores de la Institución Educativa INEM José Félix de Restrepo de Medellín-Colombia, de los videojuegos comerciales con contenido sexual implícito, y su apreciación sobre éstos como estrategia comunicativa para la educación sexual. La elección de llevar a cabo la investigación en dicha Institución Educativa, tendió a la diversidad de su composición sociodemográfica, en tanto en ella estudian adolescentes de siete de los nueve municipios que hacen parte del Área Metropolitana del Valle de Aburrá, la segunda aglomeración urbana más grande de Colombia, cuyo núcleo es la ciudad de Medellín. El estudio se realizó con 952 estudiantes de secundaria de los grados noveno, décimo y décimo primero, y 23 profesores. El estudio se desarrolló bajo un enfoque mixto, utilizando los métodos cuantitativo y cualitativo, con un alcance descriptivo transversal. La aplicación de cada método se determinó acorde con los objetivos específicos planteados. Se partió de la hipótesis principal: los videojuegos comerciales con contenido sexual implícito pueden ser una herramienta para la educación sexual de los adolescentes, en tanto permiten la adquisición de conocimientos y prácticas saludables en relación con su sexualidad. Es importante resaltar que, entre los objetivos específicos planteados, se destaca el análisis de las narrativas de los videojuegos comerciales con contenido sexual implícito, en esta medida se realizó el análisis de 10 de ellos, seleccionados aleatoriamente de una lista de los que dijeron conocer y jugar los estudiantes y profesores participantes en el estudio. Entre los resultados se encontró que los videojuegos comerciales se constituyen en una oportunidad para desarrollar muchas de las habilidades que se consideran importantes para desenvolverse en determinados contextos sociales, y por qué no decirlo, para minimizar comportamientos de riesgo para la salud y establecer otros saludables, de forma individual y colectiva. De igual forma, se muestra que gran parte de los videojuegos comerciales que juegan los adolescentes tienen una gran carga de contenido sexual implícito, el que a través de sus narrativas audiovisuales expone mensajes que refuerzan estereotipos femeninos y masculinos que pueden incidir en la construcción de la identidad de los adolescentes y en su percepción de lo que son y deberían ser las relaciones socioafectivas. Se debe anotar, la mayor limitación en el desarrollo de la investigación, dado el alcance y los tiempos para ejecutarla fue no desarrollar el modelo para el uso de videojuegos en la enseñanza de la salud sexual. Sin embargo, cabe resaltar que, los resultados de este estudio servirán de insumo para hacerlo en un futuro, para así continuar aportando en la consolidación de la educación sexual de nuestros adolescentes.


While sexuality is considered as one of the many spectrums that human development has, of great importance for adolescents, who, being in a stage of transformations and changes, reaffirm their identity and strengthen the attitudes, behaviors and defining values for the adult life, intervention in sexual and reproductive health is essential, not only for their physical, mental and social development, but also to reduce associated risk practices that can negatively impact their life project, that of their families and the community. society in general. The foregoing, along with the concern felt by the exaggerated increase in violence against women in Colombia, particularly sexual violence against children and adolescents, has influenced the motivation to investigate sexual health education for adolescents and the pedagogical strategies that could be better articulated in this process. The main objective of this work is to identify the perception that students and teachers of the INEM José Félix de Restrepo Educational Institution of Medellín-Colombia have of commercial video games with implicit sexual content, and their appreciation of these as a communication strategy for education. sexual. The choice of carrying out the research in said Educational Institution, tended to the diversity of its sociodemographic composition, while adolescents from seven of the nine municipalities that are part of the Valle de Aburrá Metropolitan Area study, the second largest urban agglomeration. Colombia, whose nucleus is the city of Medellín. The study was conducted with 952 high school students in grades nine, ten, and eleven, and 23 teachers. The study was developed under a mixed approach, using quantitative and qualitative methods, with a cross-sectional descriptive scope. The application of each method was determined according to the specific objectives set. It started from the main hypothesis: commercial video games with implicit sexual content can be a tool for the sexual education of adolescents, as they allow the acquisition of knowledge and healthy practices in relation to their sexuality. It is important to highlight that, among the specific objectives proposed, the analysis of the narratives of commercial video games with implicit sexual content stands out, to this extent the analysis of 10 of them was carried out, randomly selected from a list of those who said they knew and play the students and teachers participating in the study. Among the results, it was found that commercial video games constitute an opportunity to develop many of the skills that are considered important to function in certain social contexts, and why not say it, to minimize health risk behaviors and establish healthy ones, individually and collectively. In the same way, it is shown that a large part of the commercial video games that adolescents play have a great deal of implicit sexual content, which through their audiovisual narratives exposes messages that reinforce feminine and masculine stereotypes that can influence the construction of the identity of adolescents and their perception of what socio-affective relationships are and should be. It should be noted that the greatest limitation in the development of the research, given the scope and time to carry it out, was not developing the model for the use of video games in the teaching of sexual health. However, it should be noted that the results of this study will serve as input to do so in the future, in order to continue contributing to the consolidation of the sexual education of our adolescents.

Keywords

Salut sexual; Salud sexual; Sexual health; Adolescents; Adolescentes; Teenagers; Videojocs i salut sexual; Videojuegos y salud sexual; Video games and sexual health

Subjects

0 - Science and knowledge. Organization. Computer science. Information. Documentation. Librarianship. Institutions. Publications

Knowledge Area

Ciències Socials

Documents

mita1de1.pdf

8.138Mb

 

Rights

L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/

This item appears in the following Collection(s)