Elaboració i validació d'un qüestionari per a avaluar les habilitats per a la vida

Author

Batlle Amat, Pau ORCID

Director

Juvinyà Canal, Dolors

Casas Aznar, Ferran

Date of defense

2023-10-20

Pages

334 p.



Department/Institute

Universitat de Girona. Departament d'Infermeria

Doctorate programs

Programa de Doctorat en Biologia Molecular, Biomedicina i Salut

Abstract

Introduction: According to the World Health Organization – WHO – life skills "are abilities to adopt an adaptive and positive behavior that allows individuals to effectively address the demands and challenges of everyday life. They are directly related to personal actions, the ones we do for others and the ones we do to change the context around us to make it healthier." Despite the significant number of programs and strategies to work and develop these skills, different international agencies highlight the lack of conceptual clarity and measurement instruments. Objectives: To explore the existence of questionnaires that measure, globally or partially, the 10 skills of WHO 2003, to develop a definition of each skill and to design a unified questionnaire to evaluate the degree of development of these 10 skills in adolescents aged 12 to 18 years. Methodology: Qualitative and quantitative methodology strategies were combined. The scientific literature was explored through the SPIDER strategy to search for existing questionnaires to measure these 10 skills, and a specific search was carried out for each of them. A conceptual definition of the skills was made through the double-round DELPHI methodology in three languages: Catalan, Spanish and English, and the subdimensions of each skill were identified. The creation of the questionnaire followed the recommendations of the literature and the main international associations (AERA, APA and NCME, 2014; International Test Commission, 2014). The questionnaire was created in Catalan and Spanish with the participation of experts, a semantic test was carried out with the target population, and it was validated in Spanish by a group of Spanish speakers. The validity, reliability and impartiality of the questionnaire were evaluated with the follow-up study of the Standards (AERA, APA and NCME, 2014)’ recommendations, Cronbach's Alpha’s calculation, McDonald's Omega and 'Confirmatory Factorial Analysis. The questionnaire was administered online to a convenience sample of 240 adolescents aged 12 to 18 years."


Introducció: D'acord amb la Organització Mundial de la Salut – OMS – les habilitats per a la vida “són capacitats per adoptar un comportament adaptatiu i positiu que permet als individus abordar eficaçment les exigències i desafiaments de la vida quotidiana. Estan directament relacionades amb les accions personals, les que fem pels altres i les que fem per canviar el context que ens envolta perquè sigui més saludable” Malgrat l’important nombre de programes i estratègies per a treballar i desenvolupar aquestes habilitats diferents agències internacionals posen de relleu la manca de claredat conceptual i d’instruments de mesura. Objectius: Explorar l’existència de qüestionaris que mesurin, parcial o globalment, les 10 habilitats de l’OMS 2003, elaborar una definició de cada habilitat i dissenyar un qüestionari unificat que permeti avaluar el grau de desenvolupament d’aquestes 10 habilitats en adolescents de 12 a 18 anys. Metodologia: S’han combinat estratègies de la metodologia qualitativa i quantitativa. S’ha explorat la literatura científica a través de l’estratègia SPIDER per a la recerca de qüestionaris existents per a la mesura de les 10 habilitats i es va realitzar una recerca específica per a cadascuna d’elles. S’ha fet una definició conceptual de les habilitats a través de la metodologia DELPHI a doble volta en tres idiomes: català, castellà i anglès, i s’han identificat les subdimensions de cada habilitat. La creació del qüestionari ha seguit les recomanacions de la literatura i les principals associacions internacionals. S’ha construit el qüestionari en català i castellà amb la participació d’experts, s’ha realitzat un test semàntic amb la població diana i s’ha validat amb llengua castellana per un grup de castellàparlants. S’ha avaluat la validesa, la fiabilitat i al imparcialitat del qüestionari amb l’estudi del seguiment de les recomanacions dels Standards Internacionals, el càlcul de l’Alfa de Cronbach, l’Omega de McDonald i l’Anàlisi Factorial Confirmatori, a partir d’una mostra de conveniència de 240 adolescents de 12 a 18 anys als quals s’ha administrat el qüestionari on-line

Keywords

Promoció de la salut; Promoción de la salud; Health promotion; Habilitats per a la vida; Habilidades para la vida; Life skills; Estils de vida; Estilos de vida; Lifestyles; Adolescents; Adolescentes; Teenagers; Drogues; Drogas; Drugs; Alcohol; Educació per a la salut; Educación para la salud; Health education

Subjects

159.9 - Psychology; 614 - Public health and hygiene. Accident prevention

Documents

tpba_20231020.pdf

4.570Mb

 

Rights

L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/

This item appears in the following Collection(s)