Las Tertulias Dialógicas Musicales en la enseñanza secundaria obligatoria. El aprendizaje dialógico aplicado a la música

dc.contributor
Universitat Rovira i Virgili. Departament de Pedagogia
dc.contributor.author
Alcocer Barona, Gaspar
dc.date.accessioned
2023-07-19T09:57:24Z
dc.date.available
2023-07-19T09:57:24Z
dc.date.issued
2023-06-20
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/688718
dc.description.abstract
L'aprenentatge dialògic s’ha consolidat com una potent alternativa transformadora en la educació (Flecha, 2004). Les tertúlies Dialògiques en diferents àmbits incrementen els aprenentatges significatius dels estudiants i ofereixen una experiència pedagògica eficaç que te efectes positius en l'alumnat, tant a nivell de continguts com a nivell personal. Aquestes, milloren la convivència, la motivació i l'atenció: superen les desigualtats educatives i socials des del diàleg igualitari. El propòsit d'aquesta tesi és analitzar com les tertúlies Dialògiques Musicals (TDM), enteses com actuacions educatives d'èxit (AEE) poden incidir positivament en apropar la música clàssica a l'alumnat de secundària, recolzades en diferents bases teòriques (Bruner, 2000; Chomsky, 1977; Freire, 1997; Habermas, 2003; Vygotski, 1995). Escoltar fragments en grups interactius facilita la comprensió d’aquests i permet comprendre la historia de la música universal, ajudant a adquirir coneixements necessaris per a reflexionar i comprendre el mon en el que vivim, al mateix temps que ens facilita la integració a la societat.
ca
dc.description.abstract
El aprendizaje dialógico se ha consolidado como una potente alternativa transformadora en la educación (Flecha, 2004). Las Tertulias Dialógicas en diferentes ámbitos incrementan los aprendizajes significativos de los estudiantes y ofrecen una experiencia pedagógica eficaz que tiene efectos positivos en el alumnado, tanto a nivel de contenidos como a nivel personal. Estás mejoran la convivencia, la motivación y atención; superan las desigualdades educativas y sociales desde el diálogo igualitario. El propósito de esta tesis es analizar cómo las Tertulias Dialógicas Musicales (TDM), entendidas como actuaciones educativas de éxito (AEE) pueden incidir positivamente en acercar la música clásica a los alumnos de secundaria, apoyadas en diferentes bases teóricas (Bruner, 2000; Chomsky, 1977; Freire, 1997; Habermas, 2003; Vygotski, 1995). Escuchar fragmentos en grupos interactivos facilita la comprensión de éstos y permite comprender la historia de la música universal, ayudando a adquirir conocimientos necesarios para reflexionar y comprender el mundo en el que vivimos, al mismo tiempo que nos facilita la integración en la sociedad.
ca
dc.description.abstract
Dialogic learning has become established as a powerful transformative alternative in education (Flecha, 2004). Dialogic Gatherings in several fields increase the learning of the students and offer an efficient pedagogical experience which has positive effects on them, both at a level of content and personal one. Coexistence, motivation and attention are improved; educational and social inequalities are overcome due to equal dialogue. The purpose of this thesis is to analyze how Dialogic Musical Gatherings (DMG), seen as Successful Educational Actions (SEA), can have a positive impact on approaching classical music to secondary education students, supported by several theoretical basis (Bruner, 2000; Chomsky, 1977; Freire, 1997; Habermans, 2003; Vygotski, 1995). Listening to pieces of music in interactive groups makes the comprehension easy and allows us to understand the history of universal music. It also helps to acquire the necessary knowledge to think and understand the world we live in and, at the same time, makes our integration into society easy. The obtained results allow us to promote the DMG as an alternative to the traditional musical learning and to show a SEA as a transformative experience which affects the improvement of the educational system.
ca
dc.format.extent
495 p.
ca
dc.language.iso
spa
ca
dc.publisher
Universitat Rovira i Virgili
dc.rights.license
ADVERTIMENT. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.
dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.subject
Tertúlies Dialógiques Musicals
ca
dc.subject
Aprenentatge Dialógic
ca
dc.subject
Actuacions Educatives d'Èxit
ca
dc.subject
Tertulias Dialógicas Musicales
ca
dc.subject
Aprendizaje Dialógico
ca
dc.subject
Actuaciones Educativas Éxito
ca
dc.subject
Musical Dialogic Gatherings
ca
dc.subject
Dialogic Learning
ca
dc.subject
Successful Educational
ca
dc.subject.other
Arts i humanitats
ca
dc.title
Las Tertulias Dialógicas Musicales en la enseñanza secundaria obligatoria. El aprendizaje dialógico aplicado a la música
ca
dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.subject.udc
373
ca
dc.subject.udc
78
ca
dc.contributor.authoremail
galcocer@xtec.cat
ca
dc.contributor.director
Gómez González, Aitor
dc.embargo.terms
cap
ca
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess


Documents

TESI Gaspar Alcocer Barona_.pdf

11.96Mb PDF

This item appears in the following Collection(s)