What drives consumers to patronise a hedonic social network? an empirical test of consumers' experiences, and their impact on continuance intention

dc.contributor
Universitat Oberta de Catalunya. Internet Interdisciplinary Institut (IN3)
dc.contributor.advisor
dc.contributor.author
Doral, Fernando
dc.date.accessioned
2022-12-14T12:32:13Z
dc.date.available
2022-12-14T12:32:13Z
dc.date.issued
2017-11-09
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/687252
dc.description.abstract
My doctoral research focuses on the analysis of the various factors that potentially contribute to loyalty towards hedonic social networks. Among all the social networks, our study focuses on Facebook. After reviewing the relevant literature, we built a model including factors in three different categories: user experience (flow, interactivity and presence), social influence (subjective norms) and users' personality (OSL and attitude). With all the forgoing factors, we built a model containing the relationships between the constructs proposed, and its role in the construction of loyalty. The model has been validated and empirically analysed with a field research. For that purpose, we took a 371 valid records sample. The model was analysed using structural equation modelling (SEM). The empirical study yielded a positive relationship between the following constructs: interactivity with social and spatial presence, flow, attitude and loyalty; spatial presence with flow and social presence; social presence with loyalty; flow with attitude; subjective norms with loyalty; and attitude with loyalty.
ca
dc.description.abstract
Esta tesis doctoral se enfoca en identificar y analizar los factores que puedan contribuir a la formación de lealtad hacia el uso de las redes sociales hedónicas. Entre todas las redes sociales, nuestro estudio se ha enfocado en Facebook. Después de revisar la literatura relevante, construimos un modelo que incluía factores relacionados de tres categorías distintas: la experiencia de uso (flujo, presencia e interactividad), la influencia social (normas subjetivas) y la personalidad del usuario (actitud y OSL). Con todo ello hemos construido un modelo que recoge las relaciones entre los constructos propuestos, y su papel dentro de la construcción de la lealtad. El modelo ha sido validado y contrastado empíricamente con una investigación de campo. Para ello se ha tomado una muestra de 371 registros. El modelo fue analizado utilizando una metodología de modelado de ecuaciones estructurales (SEM). El estudio empírico arrojó una influencia positiva entre los siguientes constructos: interactividad con presencia social y espacial, con flujo, actitud y lealtad; presencia espacial con flujo y presencia espacial; presencia social con lealtad; flujo con actitud; normas subjetivas con lealtad; y actitud con lealtad.
ca
dc.description.abstract
Aquesta tesi doctoral s'enfoca en identificar i analitzar els factors que puguin contribuir a la formació de lleialtat cap a l'ús de les xarxes socials hedòniques. Entre totes les xarxes socials hedòniques, el nostre estudi s'ha enfocat a Facebook. Després de revisar la literatura rellevant, vam construir un model que incloïa factors relacionats de tres categories diferents: l'experiència d'ús (flux, interactivitat i presència), la influència social (normes subjectives) i la personalitat de l'usuari (actitud y OSL). Amb tot això hem construït un model que recull les relacions entre els constructes proposats, i el seu paper dins de la construcció de la lleialtat. El model ha estat validat i contrastat empíricament amb una investigació de camp. Per això s'ha obtingut una mostra de 371 registres. El model va ser analitzat utilitzant una metodologia de modelatge d'equacions estructurals (SEM). Aquest contrast va permetre mostrar una influència positiva entre els següents constructes: interactivitat amb presència social i espacial, amb flux, actitud i lleialtat; presència espacial amb flux i presència espacial; presència social amb lleialtat; flux amb actitud; normes subjectives amb lleialtat; i actitud amb lleialtat.
ca
dc.format.extent
174 p.
ca
dc.language.iso
eng
ca
dc.publisher
Universitat Oberta de Catalunya
dc.rights.uri
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/
dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.subject
Facebook
ca
dc.subject
Facebook
ca
dc.subject
Facebook
ca
dc.subject
xarxes socials
ca
dc.subject
redes sociales
ca
dc.subject
social networks
ca
dc.subject
lleialtat
ca
dc.subject
lealtad
ca
dc.subject
loyalty
ca
dc.subject
flux
ca
dc.subject
flujo
ca
dc.subject
flow
ca
dc.subject.other
Sociedad de la Información y el Conocimiento
ca
dc.title
What drives consumers to patronise a hedonic social network? an empirical test of consumers' experiences, and their impact on continuance intention
ca
dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.subject.udc
070
ca
dc.subject.udc
3
ca
dc.subject.udc
339
ca
dc.contributor.authoremail
fdoral@uoc.edu
ca
dc.contributor.director
Rodriguez-Ardura, Inma
dc.contributor.director
Meseguer-Artola, Antoni
dc.embargo.terms
cap
ca
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights
CC BY-NC-ND
dc.description.degree
Societat de la informació i el coneixement
dc.rights.accessRights
info:eu-repo/semantics/openAccess


Documents

Fernando_Doral_doctoral_thesis_July_22.pdf

3.878Mb PDF

This item appears in the following Collection(s)