La dirección general en la era de la hiperconectividad: las nuevas coordenadas

Author

Llopis Casellas, Jaume

Director

Climent Ferrer, August

Codirector

Barquero Cabrero, José Daniel

Tutor

Miralles Torner, Francesc

Date of defense

2022-06-20

Pages

311 p.



Department/Institute

Universitat Ramon Llull. La Salle

Abstract

En els darrers 10-15 anys s'han produït canvis de gran rellevància a l'escenari competitiu que han empès les empreses a abordar grans transformacions en els seus sistemes d'organització i gestió. Tanmateix, se sap poc sobre l'impacte que totes aquestes transformacions han tingut sobre el dia a dia del director general i sobre com els màxims responsables de les organitzacions adapten els seus rols, funcions i prioritats a les noves exigències. L'objectiu d'aquest treball és estudiar com els canvis en l'entorn competitiu i els que les pròpies organitzacions han emprès per adaptar-s'hi estan reconfigurant els rols i les tasques que exerceixen els directius i, particularment, l'alta direcció. Per dur a terme aquesta anàlisi, hem combinat la investigació teòrica, basada en l'anàlisi de la literatura recent, amb la investigació empírica, fonamentada en un treball de camp realitzat sobre una mostra representativa de 52 alts directius. Els resultats obtinguts demostren que tant els canvis en l'entorn competitiu com les transformacions empreses per les mateixes organitzacions per adaptar-s'hi estan reconfigurant els rols, prioritats i estils de direcció dels seus màxims executius, modificant l'enfocament i l'abast de les seves responsabilitats, transformant la seva manera d'exercir el lideratge i incorporant noves variables a les seves estratègies de direcció. El treball conclou amb una sèrie de propostes per a la revisió, actualització i adaptació dels rols i prioritats directives a les noves condicions competitives i organitzatives que s'imposen a les organitzacions del segle XXI: (1) l'èmfasi en propòsit, visió, missió i valors; (2) la creació d’una identitat corporativa potent i atractiva; (3) l'adopció de nous estils de lideratge; (4) una direcció més orientada a l'exterior i amb més atenció als stakeholders; (5) el focus en les persones i en el seu desenvolupament; (6) la importància de la capacitació i de l’aprenentatge organitzatiu; i (7) la presa de decisions més ràpides i freqüents.


En los últimos 10-15 años se han producido cambios de gran relevancia en el escenario competitivo que han empujado a las empresas a abordar grandes transformaciones en sus sistemas de organización y gestión. Sin embargo, poco se sabe sobre el impacto que todas estas transformaciones han tenido sobre el día a día del director general y sobre cómo los máximos responsables de las organizaciones adaptan sus roles, funciones y prioridades a las nuevas exigencias. El objetivo de este trabajo es estudiar cómo los cambios en el entorno competitivo y los que las propias organizaciones, a su vez, han acometido para adaptarse a ellos están reconfigurando los roles y tareas que desempeñan los directivos y, particularmente, la alta dirección. Para llevar a cabo este análisis hemos combinado la investigación teórica, basada en el análisis de la literatura reciente, con la investigación empírica, fundamentada en un trabajo de campo realizado sobre una muestra representativa de 52 altos directivos. Los resultados obtenidos demuestran que tanto los cambios en el entorno competitivo como las transformaciones acometidas por las propias organizaciones para adaptarse a ellos están reconfigurando los roles, prioridades y estilos de dirección de sus máximos ejecutivos, modificando el enfoque y alcance de sus responsabilidades, transformando su forma de ejercer el liderazgo e incorporando nuevas variables a sus estrategias de dirección. El trabajo concluye con una serie de propuestas para la revisión, actualización y adaptación de los roles y prioridades directivas a las nuevas condiciones competitivas y organizativas que se imponen en las organizaciones del siglo XXI: (1) el énfasis en propósito, visión, misión y valores; (2) la creación de una identidad corporativa potente y atractiva; (3) la adopción de nuevos estilos de liderazgo; (4) una dirección más orientada al exterior y con mayor atención a los stakeholders; (5) el foco en las personas y en su desarrollo; (6) la importancia de la capacitación y del aprendizaje organizativo; y (7) la toma de decisiones más rápidas y frecuentes.


In the last 10-15 years there have been major changes in the competitive scenario that have pushed companies to undertake major transformations in their organization and management systems. However, little is known about the impact that all these transformations have had on the CEO's day-to-day and how the heads of organizations adapt their roles, functions and priorities to the new demands. The objective of this work is to study how the changes in the competitive environment and those that the organizations themselves, in turn, have undertaken to adapt to them are reconfiguring the roles and tasks carried out by managers and, particularly, by senior management. To carry out this analysis we have combined theoretical research, based on the analysis of recent literature, with empirical research, based on fieldwork carried out on a representative sample of 52 senior managers. The results obtained show that both the changes in the competitive environment and the transformations undertaken by the organizations themselves to adapt to them are reconfiguring the roles, priorities and management styles of their top executives, modifying the focus and scope of their responsibilities, transforming their way of exercising leadership and incorporating new variables into their management strategies. The paper concludes with a series of proposals for reviewing, updating and adapting managerial roles and priorities to the new competitive and organizational conditions imposed on 21st century organizations: (1) the emphasis on purpose, vision, mission and values; (2) the creation of a powerful and attractive corporate identity; (3) the adoption of new styles of leadership; (4) a more outward-oriented direction with greater attention to stakeholders; (5) the focus on people and their development; (6) the importance of training and organizational learning; and (7) faster and more frequent decision making.

Keywords

Estilos de dirección; Prioridades directivas; Liderazgo; Stakeholders; Hiperconectividad; Complejidad

Subjects

33 - Economics. Economic science; 65 - Communication and transport industries. Accountancy. Business management. Public relations

Knowledge Area

Negocis, administració i dret

Documents

Tesi_Jaume_Llopis.pdf

5.009Mb

 

Rights

ADVERTIMENT. Tots els drets reservats. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.

This item appears in the following Collection(s)