Esport i activitat física en els centres penitenciaris a Catalunya: entreteniment, reinserció social o transformació? Una proposta axiològica a través del republicanisme cívic

Author

Romeva Rueda, Raül

Director

Pujadas Martí, Xavier

Date of defense

2022-04-05

Pages

509 p.



Department/Institute

Universitat Ramon Llull. Facultat de Psicologia, Ciències de l'Educació i de l'Esport Blanquerna

Abstract

El projecte consisteix a fer una proposta, en forma de caixa d’eines, per tal de facilitar el disseny, la implementació i l’avaluació de les activitats fisicoesportives en centres penitenciaris, en la seva dimensió educativa, formativa i transformadora que ajudin al procés de reeducació i reinserció social, entre d’altres, de les persones privades de llibertat. A través de l’esport i l’activitat física les persones preses poden detectar les seves necessitats, vulnerabilitats i potencialitats, i a la vegada transformar l’entorn social. La recerca, que està centrada en el sistema penitenciari català, s’inscriu en la perspectiva neorepublicana de considerar les presons com un espai de transformació social, funció a la qual l’esport i l’activitat física hi pot contribuir d’una manera significativa, en tant que activitat recreativa i alhora resocialitzadora. La pedra angular de la proposta son els i les professionals de l’àrea fisicoesportiva dels centres penitenciaris. La investigació s’ha dut a terme en tres fases diferenciades. En la primera s’ha definit el marc conceptual i teòric. En la segona s’han fet les observacions pràctiques i les entrevistes en profunditat del cas estudiat, tant en format presencial com a través d’un qüestionari enviat i respost via correu electrònic. I finalment una tercera en què s’han analitzen les informacions recollides. El resultat de la recerca ha permès dissenyar una proposta innovadora de planificació i execució de l’activitat física i esportiva que incorpori una perspectiva transformadora i la tracti com una eina al servei de la funció pedagògica i educativa que pertoca al sistema penitenciari, tant pel què fa a les persones internes com a la societat en el seu conjunt. De manera clara i voluntària he enmarcat aquesta recerca en el paradigma sociocrític. La meva intenció ha estat ajudar l’administració catalana, de qui depèn la competència penitenciària, a dissenyar, aplicar i en definitiva millorar les polítiques necessàries per tal de fer de l’esport i l’activitat física a les presons un instrument recreatiu, de reinserció social i finalment transformador, per a la comunitat d’interns i internes, però també per a la societat en general. La meva pròpia experiència, en tant que intern, i més concretament en tant que dinamitzador d’activitats esportives del C.P. de Lledoners, m’ha permès viure en primera persona les fortaleses, però també les febleses, d’una política tan necessària com complexa i plena de matisos. És impossible, i aquesta recerca no ho pretén, establir un model de gestió perfecte i adaptable a totes les realitats, ni tant sols limitant-lo als centres que tenim a Catalunya. Cada centre és singular, té les seves particularitats i està compost per grups de població únics i intransferibles, ja sigui pel què fa als interns, com pel què fa al personal que hi treballa o hi col·labora. A més, les poblacions són, per definició, volàtils, dinàmiques, la qual cosa dificulta el treball continuat sobre una persona o un grup en concret. No obstant, aquesta mateixa experiència permet també concloure que existeixen diversos paràmetres comuns, dinàmiques compartides i oportunitats múltiples que ens poden ajudar a dissenyar i implementar programes de tractament i de gestió de compliment de penes que tinguin en l’esport i l’activitat física una eina molt més útil, o si més no millor utilitzada, que els que disposem avui.


El proyecto consiste en hacer una propuesta, en forma de caja de herramientas, para facilitar el diseño, la implementación y la evaluación de las actividades físico-deportivas en centros penitenciarios, en su dimensión educativa, formativa y transformadora que ayuden al proceso de reeducación y reinserción social, entre otros, de las personas privadas de libertad. A través del deporte y la actividad física las personas presas pueden detectar sus necesidades, vulnerabilidades y potencialidades, y al mismo tiempo transformar el entorno social. La investigación, que está centrada en el sistema penitenciario catalán, se inscribe en la perspectiva neorrepublicana de considerar las prisiones como un espacio de transformación social, función a la que el deporte y la actividad física puede contribuir de forma significativa, en tanto que actividad recreativa y a la vez resocializadora. La piedra angular de la propuesta son los profesionales del área físico-deportiva de los centros penitenciarios. La investigación se ha realizado en tres fases diferenciadas. En la primera, se ha definido el marco conceptual y teórico. En la segunda se han realizado las observaciones prácticas y las entrevistas en profundidad del caso estudiado, tanto en formato presencial como a través de un cuestionario enviado y respondido vía correo electrónico. Y finalmente una tercera en la que se analizan las informaciones recogidas. El resultado de la investigación ha permitido diseñar una propuesta innovadora de planificación y ejecución de la actividad física y deportiva que incorpore una perspectiva transformadora y la trate como una herramienta al servicio de la función pedagógica y educativa que corresponde al sistema penitenciario, tanto por lo que se refiere a las personas internas como a la sociedad en su conjunto. De forma clara y voluntaria he enmarcado esta investigación en el paradigma sociocrítico. Mi intención ha sido ayudar a la administración catalana, que es la que ostenta las competencias penitenciarias, a diseñar, aplicar y en definitiva mejorar las políticas necesarias para hacer del deporte y la actividad física en las cárceles un instrumento recreativo, de reinserción social y por último transformador, para la comunidad de internos e internas, pero también para la sociedad en general. Mi propia experiencia, en tanto que interno, y más concretamente en tanto que dinamizador de actividades deportivas del C.P. de Lledoners, me ha permitido vivir en primera persona las fortalezas, pero también las debilidades, de una política tan necesaria como compleja y llena de matices. Es imposible, y esta investigación no lo pretende, establecer un modelo de gestión perfecto y adaptable a todas las realidades, ni siquiera limitándolo a los centros que tenemos en Cataluña. Cada centro es singular, tiene sus particularidades y está compuesto por grupos de población únicos e intransferibles, ya sea en lo que se refiere a los internos, como en lo que respecta al personal que trabaja o colabora. Además, las poblaciones son, por definición, volátiles, dinámicas, lo que dificulta el trabajo continuado sobre una persona o grupo en concreto. Sin embargo, esta misma experiencia permite también concluir que existen varios parámetros comunes, dinámicas compartidas y oportunidades múltiples que nos pueden ayudar a diseñar e implementar programas de tratamiento y gestión de cumplimiento de penas que tengan en el deporte y la actividad física una herramienta mucho más útil, o al menos mejor utilizada, que los que disponemos hoy.


The aim of this project is to make a proposal, in the form of a tool box, in order to facilitate the design, implementation and evaluation of physical-sporting activities at penitentiaries, in its educational, formative and transforming dimension, that helps the re-education and social reinsertion, among others, of persons deprived of liberty. Through sport and physical activities, prisoners can detect their needs, vulnerabilities and potential, whilst transforming social background. The research, focused on the catalan penitentiary system, falls within a neo-republican perspective that considers prisons a social transformations space, where sports and physical activities may significantly contribute, insofar as a recreative and, at the same time, resotialating activity. The keystone of the proposal are the professional staff of the Physical-Sport area at the penitentiaries. The research has been conducted in three distinct phases In the first phase, the establishment of a conceptual and theoretical framework. In the second one, some practical observations have been made, and case study in-depth interviews carried out, both onsite format and via sent and answered email questionnaires format. Finally, the third one, the gathered information analysis. The result of the research has allowed design an innovative planning and physical activity performance proposal, incorporating a transforming perspective considered as a tool in the service of the pedagogical and educational function which corresponds to the penitentiary system, as regards both the inmates, and society as a whole. I clearly and willingly framed this research in the socio-critical paradigm. My endeavor has been to assist the Catalan Administration, from whom the penitentiary competency comes, designing, implementing and, ultimately, improving the required policies to make sport and physical activity in prisons a recreational, social reintegration and, eventually, a transforming tool, not only for the interns community, but also for society in general My own experience , as an intern, and more specifically, as a sport activities instructor and promoter at the C.P Lledoners, has allowed me to first-hand witness, in first person, the strengths and weaknesses of such a much-needed but complex and full of nuances policy, too. It is impossible to establish, and this research does not claim to, a perfect management model, adaptable to all realities, not even by limiting it to the detention centers located in Catalonia. Every facility is singular, it has its own particularities and it is composed of unique and non-transferable population groups, both in terms of the interns as well as the staff that works or collaborates in the center. Besides, these populations are dynamic and volatile, which difficulties the ongoing work on one specific person or group. Nevertheless, it is such experience that allows to conclude the existence of diverse common parameters, shared dynamics, and multiple opportunities, that may help us to design and implement treatment and management programs for the enforcement of penalties, including sport and physical activity as a far more useful tool or, at least, better used, than currently available ones.

Keywords

Esport; Deporte; Sport; Presó; Prisión; Prison; Republicanisme; Republicanismo; Republicanism; Motivació

Subjects

00 - Prolegomena. Fundamentals of knowledge and culture. Propaedeutics; 17 - Moral philosophy. Ethics. Practical philosophy; 343 - Criminal law. Penal offences; 37 - Education; 612 - Physiology. Human and comparative physiology

Knowledge Area

Educació

Documents

Tesi_Raul_Romeva.pdf

3.642Mb

 

Rights

ADVERTIMENT. Tots els drets reservats. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.

This item appears in the following Collection(s)