El consum de ceràmica a la Ciutat de Mallorca a través de la cultura material (segles XIII i XIV)

dc.contributor
Universitat de Barcelona. Facultat de Geografia i Història
dc.contributor.author
Serra Vives, Neus
dc.date.accessioned
2022-05-26T14:37:17Z
dc.date.available
2023-04-06T22:45:29Z
dc.date.issued
2022-04-06
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/674329
dc.description
Programa de Doctorat en Cultures Medievals
en_US
dc.description.abstract
L’edat mitjana a Mallorca es troba fortament condicionada per la conquesta cristiana de Jaume I, un esdeveniment decisiu que va suposar l’erradicació del llegat islàmic anterior i la irrupció d’una realitat cultural i material noves. D’entre els vestigis d’aquesta darrera, destaca per la seva humilitat, abundància i potencial informador, la ceràmica. A través d’ella es poden traçar les principals rutes comercials que aturaven al port de Mallorca, determinar la recepció de les distintes produccions i el seu consum per part dels habitants de Ciutat de Mallorca, així com documentar l’ús inesperat d’alguns dels espais urbans en els que es troba, no sempre vinculats a l’entorn domèstic. La tesi analitza, des d’un punt de vista interdisciplinari, distints conjunts ceràmics inèdits procedents de jaciments urbans que abasten el període comprès entre el segon terç del segle XIII i la primera meitat del segle XIV. L’elecció d’aquesta forquilla cronològica sorgeix de la necessitat de compensar un desequilibri latent entre aquest període i un segle XV plenament documentat i protagonitzat per l’enlluernadora vaixella de llambreig metàl·lic. Al llarg d’aquestes pàgines es mostrarà la convivència de les distintes produccions, els solapaments, substitucions, continuïtats i canvis que testimonien un fenomen d’adopció de la ceràmica a gran escala i s’integren dins una dinàmica en la que aquesta passarà de ser un mer objecte útil a erigir-se, en determinats casos, en una mostra de la cultura popular medieval així com un potent vehicle transmissor d’una cultura visual compartida entre les distintes manifestacions artístiques del moment.
en_US
dc.description.abstract
The Middle Ages in Mallorca are strongly conditioned by the Christian conquest of Jaume I, a decisive event that meant the eradication of the previous Islamic legacy and the irruption of a new cultural and material reality. Among the vestiges of the latter, pottery stands out for its humility, abundance and informative potential. Thanks to it, we can trace the main commercial routes that stopped in the port of Mallorca, we can establish the reception of the different productions and their consumption by the inhabitants of Ciutat de Mallorca. We can also document the unexpected use of the urban areas in which it is found, not always linked to the domestic environment. The thesis examines, from an interdisciplinary point of view, different unpublished ceramic assemblages from urban deposits that span the period between the second third of the 13th century and the first half of the 14th century. The choice of such a chronological range arises from the need to compensate the latent imbalance between this period and a fully documented 15th century, starring the dazzling lusterware. Throughout these pages, We will show the coexistence of the different productions, the overlaps, substitutions, continuities and changes that witness a large scale phenomenon of adoption of ceramic vessels and are integrated into a dynamic in which pottery goes from being a mere useful object to become, in certain cases, a sample of medieval popular culture as well as a powerful conveyer of the visual culture shared between the different art media of the moment.
en_US
dc.format.extent
1384 p.
en_US
dc.format.mimetype
application/pdf
dc.language.iso
cat
en_US
dc.publisher
Universitat de Barcelona
dc.rights.license
ADVERTIMENT. Tots els drets reservats. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.
dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.subject
Història de l'art
en_US
dc.subject
Historia del arte
en_US
dc.subject
Art history
en_US
dc.subject
Ceràmica medieval
en_US
dc.subject
Cerámica medieval
en_US
dc.subject
Medieval pottery
en_US
dc.subject
Cultura material
en_US
dc.subject
Cultura material
en_US
dc.subject
Material culture
en_US
dc.subject
Palma (Illes Balears)
en_US
dc.subject
Palma (Baleares)
en_US
dc.subject
Palma de Mallorca (Balearic Islands)
en_US
dc.subject
Baixa edat mitjana
en_US
dc.subject
Baja Edad Media
en_US
dc.subject
Late Middle Ages
en_US
dc.subject.other
Ciències Humanes i Socials
en_US
dc.title
El consum de ceràmica a la Ciutat de Mallorca a través de la cultura material (segles XIII i XIV)
en_US
dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.subject.udc
93
en_US
dc.contributor.director
Sancho i Planas, Marta
dc.contributor.director
Capellà Galmés, Miquel Àngel
dc.contributor.tutor
Sancho i Planas, Marta
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess


Documentos

NSV_1de2.pdf

24.66Mb PDF

NSV_2de2.pdf

30.24Mb PDF

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)