Predictibilitat i impredictibilitat en el sistema gràfic del català: el cas de la vocal neutra, implicacions didàctiques

dc.contributor
Universitat de Barcelona. Facultat de Filologia
dc.contributor.author
Fargas i Riera, Assumpta
dc.date.accessioned
2022-02-15T10:43:01Z
dc.date.available
2022-02-15T10:43:01Z
dc.date.issued
2001-03-15
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/673497
dc.description.abstract
El pressupòsit bàsic del qual partim és que en el sistema ortogràfic del català, com en el de moltes altres llengües, hi té un pes important la impredictibilitat, i que quan no hi ha impredictibilitat, sinó predictibilitat, aquesta sol anar més associada als components morfològic i lèxic de la llengua que no pas al component fonètic. En conseqüència, l’apropiació del sistema ortogràfic per part dels usuaris de la llengua no pot centrar-se fonamentalment en mecanismes associats a la predictibilitat, és a dir, en l’aprenentatge de regles; i, encara menys, en l’aprenentatge de regles que recolzin exclusivament en coneixements fonètics. Aquesta és la síntesi del treball que desenvoluparem a continuació. N’és alhora la hipòtesi de partida, entesa com un conjunt de pressupòsits, i la conclusió final. I si bé d’entrada pot resultar poc sorprenent, ho acaba essent en el moment que la confrontem amb la manera com s’acostumen a plantejar les qüestions en matèria d’ortografia. Dit amb altres paraules, allò que es diu sobre la ortografia no sempre es correspon amb la seva naturalesa i amb el seu autèntic funcionament, ja que per una banda se n’acostuma a ressaltar el vessant predictible i per una altra banda se sol associar sobretot al component fonètic.
en_US
dc.description.abstract
El estudio analiza, en primer lugar, la visión que se da de la ortografía del catalán- y de manera especial de las grafías a y e átonas -desde los materiales para su enseñanza y aprendizaje, en segundo lugar, el grado de correspondencia entre esta visión y la realidad del sistema de la lengua, y en tercer lugar, propone algunas orientaciones didácticas a partir de los resultados obtenidos. Más concretamente, se analizan dos características de la ortografía-la predicibilidad, impredicibilidad y la multicomponencialidad- en un corpus de catorce manuales, y estas mismas características son analizadas a continuación en un extenso corpus de palabras y grafías. Los resultados obtenidos confirman las hipótesis de partida, en el sentido que en la ortografía del catalán la impredicibilidad y los componentes morfológico y léxico son mucho más importantes de lo que acostumbran a decir los manuales, ya que estos resaltan sobre todo el carácter predecible de la ortografía y relación con el componente fonético. A la luz de estos resultados, parece necesario relativizar las estrategias de apropiación ortográfica más relacionadas con la predecibilidad, es decir, las reglas, y dar mayor importancia a las estrategias de apropiación relacionadas con la impredecibilidad, es decir, a la memoria visual y a la consulta.
en_US
dc.format.extent
714 p.
en_US
dc.format.mimetype
application/pdf
dc.language.iso
cat
en_US
dc.publisher
Universitat de Barcelona
dc.rights.license
L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.rights.uri
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
*
dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.subject
Català
en_US
dc.subject
Catalán
en_US
dc.subject
Catalan language
en_US
dc.subject
Vocals
en_US
dc.subject
Vocales
en_US
dc.subject
Vowels
en_US
dc.subject
Ortografia
en_US
dc.subject
Ortografía
en_US
dc.subject
Orthography
en_US
dc.subject
Ensenyament de la llengua
en_US
dc.subject
Enseñanza de la lengua
en_US
dc.subject
Language teaching
en_US
dc.subject.other
Ciències Humanes i Socials
en_US
dc.title
Predictibilitat i impredictibilitat en el sistema gràfic del català: el cas de la vocal neutra, implicacions didàctiques
en_US
dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.subject.udc
81
en_US
dc.contributor.director
Cabré, M. Teresa (Maria Teresa), 1947-
dc.embargo.terms
cap
en_US
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess


Documents

AFR_TESI.pdf

66.05Mb PDF

This item appears in the following Collection(s)