El Rostro y su ausencia: la supervivencia de la fotogenia en el cine contemporáneo

dc.contributor
Universitat Pompeu Fabra. Departament de Comunicació
dc.contributor.author
Lambies Barjau, Josep
dc.date.accessioned
2021-04-07T12:40:37Z
dc.date.available
2023-03-22T23:45:26Z
dc.date.issued
2021-03-22
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/671347
dc.description.abstract
Jean Epstein escribía que, al filmar un rostro de cerca, el cinematógrafo había sido capaz de mostrar el alma humana. Así es como, en el período mudo, se instituyó la teoría de la fotogenia. Esta tesis parte de una voluntad de imaginar la historia del cine desde el punto de vista de los rostros que la han ido poblando y despoblando, apareciendo y desapareciendo del plano. Por un lado, nuestra intención es volver a pensar las ideas de Epstein desde el cine contemporáneo, razón por la cual el relato se abre con el rostro fluorescente de Margarete en Fausto (2011), de Aleksandr Sokurov. Por el otro, se trata de explicar la fotogenia como un lenguaje del tiempo de las imágenes y su manera de funcionar, en consonancia con el vocabulario espectral de Aby Warburg y, en especial, con el concepto de supervivencia, que encierra una doble vocación de memoria y porvenir.
en_US
dc.description.abstract
Jean Epstein wrote that the cinematographer, by filming a face up close, managed to show the human soul. This is how the theory of the ‘photogénie’ was established during the era of silent films. This thesis starts from an intention to imagine the history of cinema from the point of view of the faces that have filled it and been cleared from it, appearing and disappearing from the shot. One part of this examination is to rethink Epstein’s ideas as regards to contemporary cinema, which is why this story opens with Margarete’s illuminated face in the film Faust (2011), by Aleksandr Sokurov. The other part is about explaining the photogenic quality as a language of the time of images, in accordance with the spectral vocabulary of Aby Warburg and, especially, with the concept of survival, which encompasses both memory of the past and ideas for the future.
en_US
dc.format.extent
291 p.
en_US
dc.format.mimetype
application/pdf
dc.language.iso
spa
en_US
dc.publisher
Universitat Pompeu Fabra
dc.rights.license
ADVERTIMENT. Tots els drets reservats. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.
dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.subject
Rostro
en_US
dc.subject
Primer plano
en_US
dc.subject
Fotogenia
en_US
dc.subject
Spervivencia
en_US
dc.subject
Aura
en_US
dc.subject
Cine contemporáneo
en_US
dc.subject
Digital
en_US
dc.subject
Cine mudo
en_US
dc.subject
Memoria
en_US
dc.subject
Aparición
en_US
dc.subject
Desaparición
en_US
dc.subject
Face
en_US
dc.subject
Close-up
en_US
dc.subject
Photogenic
en_US
dc.subject
Survival
en_US
dc.subject
Contemporary cinema
en_US
dc.subject
Silent films
en_US
dc.subject
Memory
en_US
dc.subject
Appearance
en_US
dc.subject
Disappearance
en_US
dc.title
El Rostro y su ausencia: la supervivencia de la fotogenia en el cine contemporáneo
en_US
dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.subject.udc
77
en_US
dc.contributor.authoremail
joseplambies@gmail.com
en_US
dc.contributor.director
Bou, Núria
dc.embargo.terms
24 mesos
dc.date.embargoEnd
2025-03-22T23:45:26Z
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.description.degree
Programa de doctorat en Comunicació


Documents

This document contains embargoed files until 2025-03-22

This item appears in the following Collection(s)