L'ensenyament de la comprensió lectora: un punt de vista interactiu

dc.contributor
Universitat de Barcelona. Facultat de Psicologia
dc.contributor.author
Solé, Isabel
dc.date.accessioned
2021-01-29T07:56:04Z
dc.date.available
2021-01-29T07:56:04Z
dc.date.issued
1986-01-01
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/670552
dc.description.abstract
El nostre interès pels temes relacionats amb la lectura, i concretament per la manera com es porta a terme l’ensenyament de la comprensió lectora, és fruit de la nostra activitat professional a l’àrea de Psicologia de l'Educació i en particular en l’àmbit de la intervenció psicoeducativa. Precisament en aquest àmbit hem pogut constatar personalment que de l’elevat nombre d'alumnes que no assoleixen l’èxit acadèmic, una bona part presenten problemes a l’hora d’entendre el contingut d’un text, i més amplament, dificultats relacionades amb l’aprenentatge de la lectura. A aquesta constatació succeïa una altra, relativa a la manca de recursos i dificultats que experimenten els ensenyants, en general, per a establir seqüencies d'instrucció susceptibles d'ajudar aquells alumnes. La nostra manera d'entendre els objectius de la intervenció psicoeducativa ens portava a interrogar-nos sobre els processos d'ensenyament/aprenentatge que calia dissenyar per assegurar que els alumnes poguessin comprendre, interpretar i utilitzar els textos als que amb tanta freqüència es veuen confrontats dins i fora del marc escolar. Hem d'admetre que no disposàvem de resposta, més enllà d'algunes intuïcions, per a l'interrogant que ens havíem plantejat: com s’havia de fer? En les pàgines que segueixen hem intentat abordar des de la nostra pròpia perspectiva aquesta ampla problemàtica, conscients que el nostre treball constitueix nomes una passa en el camí que condueix al coneixement dels factors i variables que intervenen en l'ensenyament. El primer capítol constitueix una aproximació als models teòrics que és possible identificar en el camp de la lectura; els dos capítols següents, ja a partir d'aquells models, analitzen respectivament la manera d’entenendre l'aprenentatge i l'ensenyament de la comprensió lectora. La separació entre ensenyament i aprenentatge s'ha produït únicament a efectes d'assolir una major claredat en l'exposició; en el capítol quart s'ofereix una breu revisió de treballs d'investigació que s'han ocupat del mateix fenomen que ens preocupa a nosaltres. El cinquè vol desembocar en la proposta d’un model susceptible de donar compte dels factors que intervenen en l'ensenyament de la comprensió lectora. En el capítol sisè es descriuen les línies generals del disseny d'investigació elaborat per tal de contrastar el model formulat i el capítol setè es dedica a l'anàlisi de les dades obtingudes. Les conclusions i la discussió s'aborden en el vuitè i últim capítol, en el qual s'expliciten també les implicacions del nostre treball envers la recerca i la formació del professorat.
dc.format.extent
604 p.
dc.format.mimetype
application/pdf
dc.language.iso
cat
dc.publisher
Universitat de Barcelona
dc.rights.license
L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.rights.uri
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
*
dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.subject
Lectura
dc.subject
Reading
dc.subject
Ensenyament
dc.subject
Enseñanza
dc.subject
Teaching
dc.subject.other
Ciències de l'Educació
dc.title
L'ensenyament de la comprensió lectora: un punt de vista interactiu
dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.subject.udc
37
dc.subject.udc
159.9
dc.contributor.director
Coll, César, 1950-
dc.embargo.terms
cap
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess


Documents

ISG_1de3.pdf

18.31Mb PDF

ISG_2de3.pdf

17.97Mb PDF

ISG_3de3.pdf

16.35Mb PDF

This item appears in the following Collection(s)