News literacy for a responsible online news experience against harmful messages: implications for political engagement of Egyptian and Spanish youth

dc.contributor
Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Comunicació Audiovisual i Publicitat
dc.contributor.author
Samy Tayie, Sally
dc.date.accessioned
2019-12-03T07:08:22Z
dc.date.available
2019-12-03T07:08:22Z
dc.date.issued
2019-09-25
dc.identifier.isbn
9788449089244
en_US
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/668056
dc.description.abstract
Este estudio exploratorio tiene el objetivo principal de posicionar la alfabetización periodística como un factor mediador hacia el fomento del compromiso político, al investigar su papel en la mejora de la experiencia de noticias en línea de los jóvenes, preparándolos contra contenido perjudicial. La alfabetización periodística se define como un constructo multi-estructural con tres constituyentes principales; Motivación, conocimientos y habilidades. El estudio se aplica a una muestra de jóvenes de Egipto y una muestra de jóvenes de España, en base a la cual se realiza un análisis comparativo. El objetivo principal del estudio se logra profundizando en la experiencia de noticias en línea para jóvenes, evaluando su nivel de alfabetización de noticias e inferiendo implicaciones para el compromiso político. En ese sentido, la noción de contenido dañino surge con un enfoque en noticias falsas y discursos de odio como dos tipos principales de contenido engañoso encontrado en Internet en general y en las redes sociales en particular. Esta cuestión ayuda a explorar si los ciudadanos son "responsables" cuando se trata de su comportamiento de noticias en línea. En consecuencia, se comprueban las correlaciones entre la alfabetización de las noticias y otras variables. Los hallazgos revelan una correlación positiva entre la alfabetización de las noticias y: la capacidad de identificar noticias falsas, la capacidad de identificar el discurso del odio, el compromiso con las noticias, preocuparse por la veracidad del contenido antes de compartir, la motivación para buscar noticias y el compromiso político
en_US
dc.description.abstract
This exploratory study has the main goal of positioning news literacy as a mediating factor toward fostering political engagement, by investigating its role in enhancing youth's online news experience preparing them against harmful content. News literacy is defined as a multi-structural construct with three main constituents; motivation, knowledge and skills. The study is applied on a sample of young people from Egypt and a sample of young people from Spain, based on which comparative analysis is conducted. The study's main goal is accomplished through delving into youth's online news experience, assessing their level of news literacy and inferring implications for political engagement. In that sense, the notion of harmful content emerges with focus on fake news and hate speech as two main types of misleading content encountered on the internet in general and on social media in specific. This calls to question whether citizens are 'responsible' when it comes to their online news behavior. Accordingly, correlations between news literacy and other variables are tested. Findings reveal a positive correlation between news literacy and: the ability to identify fake news, the ability to identify hate speech, engagement to news, caring about veracity of content before sharing, motivation to seek news and political engagement
en_US
dc.format.extent
345 p.
en_US
dc.format.mimetype
application/pdf
dc.language.iso
eng
en_US
dc.publisher
Universitat Autònoma de Barcelona
dc.rights.license
L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.rights.uri
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
*
dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.subject
Alfabetització mediàtica de notícies
en_US
dc.subject
Alfabetización de noticias y mediatica
en_US
dc.subject
New media literacy
en_US
dc.subject
Notícies falses
en_US
dc.subject
Noticias falsas
en_US
dc.subject
Fake news
en_US
dc.subject
El discurs de l'odi
en_US
dc.subject
El discurso del odio
en_US
dc.subject
Hate speech
en_US
dc.subject.other
Ciències Socials
en_US
dc.title
News literacy for a responsible online news experience against harmful messages: implications for political engagement of Egyptian and Spanish youth
en_US
dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.subject.udc
070
en_US
dc.contributor.authoremail
sallytayie@gmail.com
en_US
dc.contributor.director
Pérez Tornero, José Manuel
dc.contributor.codirector
Pulido, Cristina
dc.embargo.terms
cap
en_US
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess


Documents

sst1de1.pdf

4.404Mb PDF

This item appears in the following Collection(s)