Ethnic intangible cultural heritage dissemination on digital platforms-examing media literacy as a mediated factor among Tujia people in Mainland China

dc.contributor
Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Periodisme i Ciències de la Comunicació
dc.contributor.author
Liang, Mingguang
dc.date.accessioned
2019-11-27T16:49:57Z
dc.date.available
2019-11-27T16:49:57Z
dc.date.issued
2019-09-26
dc.identifier.isbn
9788449089206
en_US
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/668012
dc.description.abstract
Con el rápido desarrollo de las redes sociales, la inteligencia artificial y las tecnologías de realidad virtual, la preservación y la comunicación de ICH han dado lugar a oportunidades sin precedentes. Sin embargo, han surgido nuevos problemas sobre cómo los propietarios de ICH utilizan las plataformas digitales para difundir o heredar su cultura, especialmente en las minorías étnicas. Este estudio explora cómo la etnia Tujia difunde su ICH étnico en plataformas digitales desde la perspectiva de la alfabetización mediática. Este estudio utiliza un método mixto con diseño secuencial, SPSS 22 y NVivo 12 utilizados para analizar los datos que forman la encuesta. En el primer estudio Phaste, se utilizó un cuestionario en línea para recopilar datos en las áreas de Tujia, en la segunda fase del estudio, se realizó una entrevista en línea y cara a cara con 10 personas de Tujia. Los hallazgos indican que (1) la alfabetización holística en los medios de comunicación del grupo étnico tujia es media, los niveles de alfabetización mediática no son significativamente diferentes según los géneros, la diferencia es significativa según la situación laboral, la edad y los niveles de educación; la difusión de la ICH étnica en plataformas digitales también es media, las diferencias en los niveles de difusión de la ICH étnica de Tujia en las plataformas digitales son significativas según los géneros, la situación laboral, la edad y los niveles de educación; en las plataformas digitales del grupo étnico Tujia; (4) En general, cuanto mayor es la alfabetización mediática, los mejores niveles en la difusión de la ICH étnica en las plataformas digitales del grupo étnico Tujia, desde las perspectivas de las habilidades de comprensión circulares y las habilidades de comunicación, los resultados muestran cuanto mayor sea la comprensión circular y las habilidades de comunicación, mejor será la diseminación de la ICH étnica también en plataformas digitales, mientras que los medios de comunicación usan la habilidad ls es opuesto Finalmente, este estudio descubrió una nueva forma de trabajar en la digitalización de ICH en la era digital, y proporciona específicamente una referencia para que las instituciones profesionales de ICH piensen en qué niveles las personas pueden usar las plataformas digitales de ICH y cómo usarlas. Mientras se desarrollan varios estuches digitales ICH.
en_US
dc.description.abstract
With the rapid development of social media, artificial intelligence and virtual reality technologies, ICH preservation and communication have ushered in unprecedented opportunities. However, new issues have been emerged on how the ICH owners use digital platforms to disseminate or inherit their culture, especially in ethnic minority. This study explores on how Tujia ethnic group disseminate their ethnic ICH on digital platforms from the perspective of media literacy. This study uses mixed method with sequential design, SPSS 22 and NVivo 12 used for analyzing the data that form survey. At the first phaste study,online questionnaire used for collecting data in Tujia areas, at the second phase study,online and face to face interview conducted with 10 Tujia people. Findings indicate that (1) Holistic media literacy of Tujia ethnic group is medium,ML levels are not significant different according to genders, the difference are significant according to job status, age and education levels;(2) Holistic level of Tujia ethnic group in disseminating ethnic ICH on digital platforms is medium as well,differences in levels of disseminating Tujia ethnic ICH on digital platforms are significant according to genders, job status, age and education levels;(3) High correlations exist between ML and levels of ethnic ICH dissemination on digital platforms of Tujia ethnic group;(4) In holistic ,the higher in media literacy, the better levels in disseminating ethnic ICH on digital platforms of Tujia ethnic group,from the perspectives of ciritcal understanding skills and communications skills,the results show that the higher in ciritcal understanding and communications skills, the better in disseminating ethnic ICH on digital platfroms as well,whereas,media use skills is opposite. Finally, this study has found out a new way for how to work in ICH digitalization in digital era, and specifically provides a reference for ICH professional institutions to think about on what levels people are able to use the ICH digital platforms and how to use it while develop various ICH digital case.
en_US
dc.format.extent
242 p.
en_US
dc.format.mimetype
application/pdf
dc.language.iso
eng
en_US
dc.publisher
Universitat Autònoma de Barcelona
dc.rights.license
L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.rights.uri
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
*
dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.subject
Alfabetización mediática
en_US
dc.subject
Media literay
en_US
dc.subject
Etnia Tujia
en_US
dc.subject
Tujia ethinc group
en_US
dc.subject
Tujia patrimonio cultural intangible etnia
en_US
dc.subject
Tujia ethnic intangible culture heritage
en_US
dc.subject.other
Ciències Socials
en_US
dc.title
Ethnic intangible cultural heritage dissemination on digital platforms-examing media literacy as a mediated factor among Tujia people in Mainland China
en_US
dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.subject.udc
070
en_US
dc.contributor.authoremail
owkishliang@gmail.com
en_US
dc.contributor.director
Pérez Tornero, José Manuel
dc.embargo.terms
cap
en_US
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess


Documents

mili1de1.pdf

6.509Mb PDF

This item appears in the following Collection(s)